HOME                 ABOUT ME             CONTACT               COLLABORATION                DARAYU

Monday, January 9, 2012

Lelaki Baik Untuk Perempuan Baik, Perempuan Baik Untuk Lelaki Baik

Assalamualaikum ♥

"Finding the right man for marriage
is the second challenge.
The first challenge is to be the right woman
that a right man wants to marry."

bila dah semakin matang, yuyu selalu impikan lelaki yang baik lagi soleh. tak kisahlah kalau kalau dia pernah nakal dulu. dan yuyu yakin, bukan yuyu saja impikan lelaki macam tu, tapi, mungkin hampir semua perempuan.

tapi, terfikir tak layakkah kita semua (perempuan) untuk lelaki yang kita selama ni idamkan? lelaki baik lagi soleh. lelaki yang pandai menjaga agamanya. pandai pulak jaga nama. hmm. macam nak simpan dalam almari. sayang. takut nanti perempuan lain ambik.

hikhik.

pernah dengar ayat ini dari Surah an-Nur ayat ke 26?
Allah S.W.T berfirman:
Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” 

walaupun, ayat ini bukan lah satu janji dari ALLAH, tapi ia adalah satu peringatan dari-Nya, semua orang melakukan kesalahan, dan semua orang berhak untuk berubah dan berhak mendapat yang terbaik.

quote dan potongan Surah an-Nur atas tu, ada kaitan. sebagaimana yuyu takda la bagus mana sangat dalam bab agama, tapi, yuyu nak sangat kongsi dengan semua, apa yang lecturer yuyu pernah cakap dulu di kelas subject Jurisprudence. Ustaz Yusef Niteh nama ustaz yuyu tu.

kata ustaz ;



"kalau nak pilih pasangan, pilih yang yang baik baik. InsyaALLAH selamat dunia akhirat. tapi sebelum mencari pasangan yang baik, diri sendiri pun kena jadi baik. perempuan baik untuk lelaki baik, lelaki baik untuk perempuan baik.

kalau berubah, berubah kerana ALLAH, jangan kerana "Z" (ustaz suka guna Z untuk ganti nama laki) kalau kamu berubah sebab Z, Z suruh suka perempuan pakai tudung, kamu pakai tudung, buat baik sebab nak dapat Z, nanti bila tak dapat Z, kamu mula la nak nangis nangis, nak berubah la.

sebab kamu tak ikhlas lagi.


tapi, bila kamu berubah untuk ALLAH, nanti kamu takkan sedih bila ALLAH beri ujian kat kamu kalau dapat lelaki tak berapa baik. insyaALLAH, ALLAh juga jaga kamu dan tolong kamu untuk berubah. pahala pun kamu dapat.


selalunya, lelaki baik akan dapat perempuan baik. tapi kalau kita dah baik, tapi dapat lelaki tak berapa baik tu, anggaplah tu ujian."


betul bukan? :')

untuk cari pasangan yang betul memang susah. tapi lagi susah untuk betulkan diri. kalau nak lelaki yang jaga solat, terlebih dahulu, kita sendiri yang patut jaga solat kita. kalau nak lelaki yang pandai jaga duit bagai, sepatutnya, kita sendiri yang betulkan diri kita untuk pandai jaga diri.

yuyu pernah. berubah untuk lelaki. sekali lelaki tu ada perempuan lain, yuyu down sangat sangat. sebab bagi yuyu, dialah lelaki yang paling bagus yuyu pernah jumpa. hampir sempurna kepada ciri ciri lelaki yang yuyu suka.  (cis.. -.-' terpaksa bagitau semua ni)

tapi, makin lama yuyu cuba betulkan diri yuyu sendiri. ikhlaskan diri berubah kerana ALLAH. bukan senang, sungguh susah. tapi Alhamdulillah. ALLAH akan selalu bantu hamba hambanya yang berubah ke arah kebaikan dan selalu berdoa.

dan yakinlah pada ALLAH, ALLAH tak pernah salah memberi sesuatu kepada hamba-Nya.

dan yuyu selalu ingatkan diri yuyu, perkahwinan, bukanlah sesuatu yang suka suka. penuh dengan tanggungjawab, amanah, ujian, dan bukanlah untuk jangka masa yang pendek, tapi selama kita hidup dan InsyaALLAH akan diteruskan hingga ke generasi infiniti.

dan yuyu faham, kenapa perkahwinan selalu dikaitkan dengan 'Bina Masjid' dan bukan Kem Bina Negara ataupun Bina Rumah bukan juga Bina Supermarket -.-'

sebab musabab, dengan harapan, dengan berkahwin, kita seperti membina Masjid. yang suatu hari nanti kita akan penuhi masjid kita dengan jemaah yang soleh dan solehah. yang selalu dekatkan diri dengan ALLAH. jemaah kita yang penuhkan masjidkan kita tu adalah Anak Anak kita seterusnya.

sweetkan

semoga kita semua sudah bersedia untuk berubah ke arah kebaikan dan terus istiqamah. dan semoga kita semua akan ditemukan dengan pasangan idaman kita semua.  amin

Jodoh itu rahsia ALLAH. dan ALLAH telah pun tertulis jodoh terbaik untuk kita di luh mahuz.

p/s : maaf kalau ada salah, harap terus betulkan

terima kasih sudi baca. :)

79 comments:

  1. betul tuh yuyu . hikhik . hampir nak nangis , sebab baca entry yuyu sambil dengar lagu TAKKAN PISAN BY EREN . hakhak ,

    ReplyDelete
  2. pffftt!! dh ada bau nasi lemak dah niy.. #eh, bkn nasi minyak ke? :P So,bila majlis? mirul nak kad jemputan besa besa eh. hihi. anyway, nice entri kak yuyu. Gud tazkirah Jumaat. ;D

    ReplyDelete
  3. sesungguhnya ujian dan dugaan allah s.w.t itu ada di mana-mana..Carilah seorang lelaki kerana keimanan dan ketaqwaannya kepada Allah s.w.t..bukan kerana paras rupa serta harta kekayaan..Dan seorang lelaki sarilah seorang wanita yang tahu menjaga auratnya,batas pergaulannya dan sentiasa malu kepada Allah s.w.t..

    ReplyDelete
  4. insyallahh dear... bguihh ustazah yuyu ni

    ReplyDelete
  5. wahh. dah rupa ustazah. kihkih

    ReplyDelete
  6. true. doa hari2 supaya yuyu, saya dan perempuan2 yg baca entri ni jadi perempuan yang baik mcm dlm surah an-nur tu ! :D

    ReplyDelete
  7. yuyu...huk3...hari nie hari sedih sedunia bagi saya...persoalan yg selama nie dah terbongkar..oh Tuhan, sakit dan pedihnya hati bila kebenaran diketahui.huk3...soal jodoh, sy psarah dan redha.penat bercinta. nk ketemu cinta selepas kawin.insyaAllah..

    ReplyDelete
  8. betul tu kak yuyu, sedih putri mahu baca ,terharu hehe

    ReplyDelete
  9. Setuju,jodoh tu rahsia Allah. :)

    Semoga Yuyu di pertemukan dengan jodoh yang baik. Amin ! :')

    ReplyDelete
  10. saya suka entry ini..terima kasih yuyu

    ReplyDelete
  11. amin.. Allah tdk akan pernah mmungkiri janjiNya.. sama2 kita menjadi lebih baik untuk mndpt llki yg baik..=)

    ReplyDelete
  12. betul tu yuyu. Sesungguhnya aturan Allah itu adalah yg terbaik. :')

    ReplyDelete
  13. Jodoh itu rahsia Allah. setuju sgt!

    ReplyDelete
  14. pernah dengar ceramah agama..ayat dalam surah an-nur tu bukan janji Allah..tapi peringatan daripada Allah kepada kita hambanya..

    sebab tu kalau nak dapat yang baik..kita dulu kena baik..sentiasa usaha untuk jadi baik kalau nak dapat yang baik..

    jangan meratap meraung sebab ingat ayat tu janji Allah..kadang2 pompuan baik dapat laki tak baik..ada gak laki baik dapat pompuan tak baik..semua tu ujian..

    perkahwinan umpama 1 perjudian..kita tak tau untung rugi nasib kita..perlu usaha yg berterusan..bukan masa nak kawin saja baik..lepas kawin dah berubah pulak jadi tak bape baik..manusia bisa berubah dik..

    from: ahkak seniorrr.......

    ReplyDelete
  15. mama cik tikah pun nasihatkan cari suami yg boleh bimbing kita :)

    ReplyDelete
  16. adeh bru nak komen skali mata terlirik kat tajuk (comment box) 'sape komen, dpt..'

    Berbalik pd post yuyu.. Sy mmg tertariklah dgn ayat bina Masjid bkn bina supermarket ek.. Hehe..

    Nak pbaiki diri mmg trnyata amatlah sukar tambahan kalau bsendirian menempuhinya tanpa petunjuk yg jelas..

    Ada org mampu brubah sekelip mata, ada juga yg terkede'2 utk brubah dan xlupa juga yg nak brubah tp membawa beban brsamanya.. Harap prubahan yg positif walau trsungkur skalipun.

    Tapi apa yg penting dlm niat utk pbaiki hidup utk mcari mr rights ada bantuan dan jalan juga ada rintangan dan liku.. Mcm plumba kereta F1 yg pro skalipun kdg2 tsasar dari trek.

    (apa mlalut pjg2 daa)
    Kesimpulan,
    DALAM MENCARI CINTA BIARLAH CINTA PD LELAKI ITU MENDEKATKAN DIRI YUYU PD ALLAH. JIKA DIRASAKAN DIA LAH ORGNYA MAKA MASING2 SEGERALAH BERUSAHA MENJAYAKAN HBGN KE JINJANG PELAMIN. PERSEFAHAMAN MESTI ADA.. Doa, tawakkal dan usaha pasti akan tiba masanya kelak..

    ReplyDelete
  17. so true yuyu :) kalau kita nak pasangan elok, kita pun kena jaga diri kan :)

    ReplyDelete
  18. Sokong apa yang yuyu katakan....

    Untuk cari pasangan yg betul memang susah, tp lagi susah utk betulkan diri sendiri....

    ReplyDelete
  19. huwaaaa
    siapah putera hati kita kan yuyu
    be nice to get the nice guy :))

    ReplyDelete
  20. very true..we must change first to be a better one..but, we must remember we also have to give some effort coz that'rezeki' cannot dtg bergolek..

    ReplyDelete
  21. sayunya bile bc entry yuyu yg ni..

    ReplyDelete
  22. betul dan tepat sekali...tepat 1001 malam *ops 1001 peratus..

    ReplyDelete
  23. aah!
    bg kay,if ada jodoh tak kemana..
    yg penting jgn terburu buru ya
    xlari gunung di kejar..

    ReplyDelete
  24. sukanya baca nih, =D andai tidak di dunia, allah akan jodohkan kita di syurga nnti. insyaAllah..#tacing =']

    ReplyDelete
  25. salam :)

    camne nak buat header mcm kat atas tu?

    btw,cantek! thanks.

    ReplyDelete
  26. insyaallah .. betul tu ..bole mintak share tak ? :)

    ReplyDelete
  27. Allah tahu yang terbaik buat kita. Semua mengikut perjalanan takdir. InsyaALLAH.

    ReplyDelete
  28. Semoga kita mendapat jodoh yang terbaik untuk kita. InsyaAllah :)

    ReplyDelete
  29. so sweet of u.. by the way, that's the best effort to change to a better person.. y lbih soleh dan solehah ^^

    ReplyDelete
  30. Sazza doakan Yuyu dapat Fa*** ^^

    Ehhh! Opps! :P

    ReplyDelete
  31. iyeeeee
    tp tp, oklah berubah utk diri sndiri dulu mana yg patot....teringin nak laki2 sebaik umat....hurmmm

    ReplyDelete
  32. betul yuyu. ape ape pon kite sentiase berusaha utk mperbaiki diri sendiri dulu.

    ReplyDelete
  33. sokong ayat cik anon..

    tapi kak nad sedih bila baca entry ini...ye lah,kak nad stress bila family asyik tekan2 bila nk kawen..sedih..:(

    ReplyDelete
  34. semoga yuyu cepat dapat jodoh...aminnn

    ReplyDelete
  35. best la ustazah yuyu punye ceramah hari ni..esok nak datang lagi la dengar ceramah tajuk lain :)

    ReplyDelete
  36. ye la kan. kite slalu nk dpt the best person in life. tp kite sendiri tak the best pun. bile bc enti nk tbe2 muhasabah diri sendiri.

    ReplyDelete
  37. btol darl..berubah mesti demi ALLAH..barulah dpt kekal peubahan 2..

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum . Sys di tag untuk join contest '' Definisi kecantikan bagi saya'' Sila ke blog saye :) Terimakasih <3

    ReplyDelete
  39. chumell ngat...tang quote ank-ank yang soleh & solehah yang jadi jemaah u=dalam masjid tue.. :)

    ReplyDelete
  40. betul akak . kita nak yang baik-baik . tapi kalau diri sendiri pun tak baik , memang tak menjadi jugak . :)

    ReplyDelete
  41. sentap la dengan entry yuyu kali ni :(

    cik Qaseh terpanggil dah ni untuk komen entry yuyu :)

    btw , mmg susa utk jmpe dgn psgn yg btul . tp kalau kita tambahkan doa dan usaha , insyallah kita akan jmpe yg betul . kan yuyu ?

    ReplyDelete
  42. okay entry akak kali ni mcm agak serius la.nmpk matang.hehe mcm dah dekat je bau nasi minyak.

    btw,btol ape yg akak cakap tu.setuju sngtsngt :)

    ReplyDelete
  43. betul2..
    dear..kak lily email yuyu tadi dapat tak ? :)

    ReplyDelete
  44. bersabarlah dulu..doakn yg terbaik...insyaAllah Allah pertemukan dan perkenankan doa setiap hambanya..wah...akak lelebih nasihat :p

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum kak yuyu :)

    Semoga Allah kasih,redha dan cinta selalu... teruslah menulis memberi peringatan, sambil tulis sambil dapat pahala <3

    terima kasih kak, atas peringatan untuk hari ini, rasa segar iman :)

    ReplyDelete
  46. sokong sgt....semestinya kita yg baik mahukan lelaki yg baik..:)

    ReplyDelete
  47. tp kan yuyu..ada org pernah ckp kat sy..Allah dh tulis jodoh kita di luh mahfuz tp klu kita byk2 kan b'doa mintak lelaki idaman kita tu jd jodoh kita,IAllah boleh..orglah ckp kat sy..

    ReplyDelete
  48. sy pun pernah alami benda2 mcm tu.tapi sib baik sy ni agak penyabar.moga akan dtg jodoh yg baik suatu hari nanti amin.

    ReplyDelete
  49. yuyu rase nye aku pernah nmpak ko la kat KL . eh lari tajuk ni . ok this post ill totally agreed :)

    ReplyDelete
  50. sy setuju dgn entry nie...
    sy doakn semoga yuyu bertemu jodoh yg baik dan soleh...♥

    ReplyDelete
  51. yapp benar tu kak.. kadang kala pmpuan baik dapat laki x baik, ada juga laki baik pmpuan x baik tp itu kan ujian Allah y mau uji hambaNYA lantas mengangkat darjat seseorang itu.. Ada juga sepasang ni dua2 baik dr agama mahupun tingkah tp x dapat bersatu (berjodoh) kerna d temukan dgn y baik juga.. Rupa2nya kebaikan ni sentiasa berlinaang n berkeliaran pada org y baik2...

    ReplyDelete
  52. Yuyu, akak suka entry nie. sangat mendalam maksudnya dn disampaikan dlm bentuk yang amat santai serta mudah difahami.

    Teruskan menulis untuk berkongsi sesuatu yang baik dengan pembaca.

    ReplyDelete
  53. "Finding the right man for marriage
    is the second challenge.
    The first challenge is to be the right woman
    that a right man wants to marry."

    suka quote ini!

    nice entry..:D

    ReplyDelete
  54. suka sgt entri ni..nice sharing yuyu (",)

    ReplyDelete
  55. Kita kena selalu berdoa agar kita mampu menjdai orang yang baik ^^,

    ReplyDelete
  56. huhu , yuyu ! terharu kejap .

    jodoh maut semua di tangan tuhan .

    kita cuma boleh berdoa dari sekarang supaya dapat jodoh yang dapat bimbing kita ke jalan yang benar . aminnnn

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)