Friday, March 30, 2012

Resepi Kuih Paling Mudah.

Assalamualaikum

kalau yuyu balik kampung, wajibal qunnahlah Sang Emak akan sukarela letak jawatan sebagai official tukang masak kat rumah. memang yuyu akan kuasai dapur dengan rakusnya. wahahahaha *gelak macam orang jahat botak ada misai panjang* .

selain yuyu suka menjahit baju sendiri demi menyahut cabaran Perdana Menteri yang menggesa rakyatnya berjimat cermat, yuyu juga suka menyemak cerok dapur untuk tujuan masak, buat kuih dan kek. setakat semak dapur menketedarah cekodok, takde la sampai nak buat entry ni.

rasa macam kepuasan jiwa dan rohani bila dalam telan mendealah yang yuyu masak sendiri. tapi disebabkan membesar dengan terjun sawah, tangkap ikan di sungai dan teman Sang Atok di kebun getah, maka, yuyu lebih suka masak benda benda yang berbaur kampung.

masakan kampung yuyu belajar dari tengok tengok Sang Atok masak. makanan omputeh dan siam yuyu belajar dari Sang Abah sebab musabab Sang Abah adalah chef. kalau masakan Italy, yuyu selalunya tengok resepi. boleh la masak, nak kata hebakk kemain tu, tak la.

entry kali ni teringin nak kongsi resepi kuih paling senang di abad ini yakni Kuih Buah Melaka atau nama sentipiknya Onde Onde Diberi Nama, Saudara Saudari Cikebom Cikebom. hakhak. dah start dah. tampor sekali bagi hilang sikit merapu ni



Bahan-bahan

2 cawan tepung pulut. tak kisah la cap gajah ke, cap beruk ke. asalkan tepung pulut.
1/2 mangkuk jus pandan. guna pewarna pun boleh. tapi guna pandan lagi bangkit bau si onde onde tu. kisar.
2 biji buah helai gerombolan ketul Gula Melaka/ Merah. berperanan sebagai inti. potong dadu. kecik macam yuyu
Kelapa Parut. untuk di gaul gaul dengan si onde onde nanti. nampak putih melepak sikit.
Air ikut suka hati berapa banyak pun untuk tujuan merebus.


Cara-Cara:
1. masukkan jus pandan ke bekas berisi tepung pulut dan uli sehingga pekat dan bentukkan menjadi bulat. bentuk lep lep tak pernah lagi orang buat keje. memang bentuk nya bulat bulat.
2. masukkan ketulan dadu Gula Melaka dalam ketol Onde Onde tak siap tadi tu, dan uli lagi. biar bulat macam bulatnya perot Pak Cik Karim
3. didihkan air sesuka mak bapak banyak mana pun.
4. masukkan ketul ketul Onde Onde yang kita bulat bulatkan tadi ke dalam rebusan air.
5. tunggu sehingga Onde Onde kelemasan timbul di permukaan air tadi dan angkat.
6. campak je si Onde Onde tadi ke dalam gerombolan Kelapa Parut.
7. gaulkan supaya Kelapa Parut tadi memenuhi setiap isipadu permukaan si Onde Onde. biar putih lepuk sikit.
8. telan selow selow

senang kan. lagi senang buat Onde Onde ni dari cungkil cekedis celah gigi kot. resepi dan cara ni yuyu ikut cara Sang Atok yuyu. dulu beliau suka sungguh buat mende kuih ni habuan bagi Sang Tok Wan mencekik sebelum pergi azan kat Masjid. sekarang tak dah. Sang Tok Wan prefer makan kat kedai. tak nak bini beliau penat kot. sweet kan.

tapi, yuyu buat sikit perubahan, kalau Jus Pandan tu diletakkan sikit garam, nanti, hasilnya akan lebih sedap. tapi ikut selera anak tekak masing masing la kan.

Selamat Mencuba dan Terima Kasih Sudi Baca ^^

100 comments:

  1. boley try ni kak yuyu..btw tenkiiuu 4 da sharing.. ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe.. try la sayang.. senang je kann ^^

      Delete
    2. kitew pon nak try sameeeeee~ yeahhhh! :P

      Delete
    3. try jangan tak tryyyyy ^^ senang je kannn :)

      Delete
  2. Replies
    1. try la sayangg ^^ makan petang petang atau pagi.. sedap ^^

      Delete
  3. aduhhhh lama x makan kuih ni..teringin plak rasa nya nak makan...hmmm sat nak tgk kat pantry...kalau ada bahan nak buat lah...tq for sharing yuyu,muah love u

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe.. cepat geledah sekarang! pos meh langkawi sikit ^^

      Delete
  4. Replies
    1. hehehehe.. sama laa ^^ selalu gak buat kuih ni ^^

      Delete
  5. wahh besnye.kene try nih.mkn mse panas2 pon sodapp:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat sangat sedap makan masa panas lagi.. adik amik dulu yang panas. ^^

      Delete
  6. Replies
    1. hakhak.. dah terliur, kena la buat sendiri.. dah ada resepi kan ^^

      Delete
  7. noni pun pandaii buatt dan penah buat jual . hehe .
    tapi kat sebelah perak , dorang panggil kuih onde-2 ni , kuih buat melake =)
    btw , nice entry kak yuyu .. terliur noni d buat nyer . hehe ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh.. yuyu ni tak reti bab menjual :P

      thanks nona noni :P

      Delete
    2. noni jual semate-2 na cari duit poket lebih time skolah dlu . hehee ^^ skrg dah ta merase dah na jual-2 ni koz da ade kat u . huhu ^^

      Delete
  8. yuyu bucuk,
    tertinggal satu step kot ni ye.
    sebelum bentukkan tepung tu bulat2 kene masukkan gula melaka yg dh dipotong dadu kan?
    hehehe....
    tingat tolong mak jual kuih kecik2 dulu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bhahahaha.. tu la pasal! eksaited sangat kot tadi.. huhuhu!

      Delete
  9. sedap kowt..kat pasar malam, 10 = RM1

    ReplyDelete
  10. nak try lah nanti.tq yuyu bg resepi nie

    ReplyDelete
  11. senang je kan kueh2 tradisional ni. tp dak skrg suke nk blaja buat spagetti lah, makaroni lah. btw, thnx fr the resipi ! :)

    ReplyDelete
  12. waaa waaa.. bkn sje hebat berblog, hebat bjar, malah hebat di dapor! fuyohhhhh :D

    ReplyDelete
  13. muak dah..dari kecik sampai beso saya duk makan bende ni..

    ReplyDelete
  14. nanti.. cube Yuyu upload Pic.. yuyu tngah Gelak macam orang jahat Botak Misai panjang tuh..hahaha..:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. bhahah.. kang yuyu tunjuk betul kang.. tergoda pulak!

      Delete
  15. WAHH ! NAK PINANG YUYU UNTUK ADIK MAYA LAH ! kuikuikui ~

    ReplyDelete
  16. same la.. tak pandai sangat masak tapi boleh la kan.. n.. prefer most in masakan kampung sbb mmg asal kampung.. :)

    ReplyDelete
  17. yuyu lupa 1 je.....yg gula melaka 2 nk guna msa bila????

    ReplyDelete
  18. bagus lah yuyu ni. tak kedekut share resipi. suka sangekkk :DD

    ReplyDelete
  19. kdg2 rumit jugak nak buat kuih ni. asyik pecah je. smpai kuor air manisan kat dlm tu. kalo sendiri yg buat, mula2 onde2 la. pastu last2 jd kuih puteri manis plak. sme je resepi dia kan. cume manisan kne gaul dgn nyior :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk elakkan pecah, bancuhan tepung pulut kena pekat sikit & tak boleh nipis.. ^^

      Delete
  20. eiii..kuih nih sedap lah..and senang sangat kan yuyu..

    ReplyDelete
  21. hehe..hari tu balik rumah kat sarawak pun buat ni gak untuk pestime..masa tu guna pewarna je..lenkali leh try jus pandan ni.. ^_^

    ReplyDelete
  22. sesimple ni rupanya ondeh2... selalu beli jer kat pasar tani. hihi ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas ni buat sendiri je la.. kan dah ada resepi nye ^^

      Delete
  23. suka mkn.... byk2 onde, onde2 mak sy buat lg sodap...hihi...
    done follow blog yuyu... meh la singgah blog burok deqla eh. :)

    ReplyDelete
  24. yuyu pandai masak rupanya ..hikhik

    ReplyDelete
  25. Laparnya tengok onde2 tu. rasa cam terliur lak

    ReplyDelete
  26. pernah buat ni...tapi dah lupa...tQ sebab share

    ReplyDelete
  27. ni menu bulan posa ni hahahhaha...

    ReplyDelete
  28. haha...
    dh prnh buat
    mmg sng... rse nya pon sodap
    sye pling ske berangan pabila si onde2 sdg menimbul kononya 1 timbul...1 cinta
    hihi sungguh gatal...
    (gurau)

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh eh. sampai ke situ pulak dak eqa ni ^^

      Delete
  29. AI kak yuyu..dapnya tngok kuih..leh cuba ni hehe..btw nk tnya kak yuyu pandaai jahit kan..boleh tak share bju kak yuyu pernh jahit..hee..mesty lawa2..

    ReplyDelete
  30. tolong pos mai sini nk nyok lebih

    ReplyDelete
  31. Saya suka makan kuih ni tp buat tak reti hihi nanti bleh suruh mama buatkan :D

    ReplyDelete
  32. Mieya pon suka mkn onde-onde nie. Biasa buat sama-sama ngan mak dulu. Hihi

    ReplyDelete
  33. dulu2 masa kecik ayah rajin buatkan .. haha
    kueh fevret >_<" memang simple =)

    ReplyDelete
  34. sedap..yuyu,kelapa tu gaul garam sikit.lagi best...lagi lemak2 maniss masin sikit..

    ni kueh fav eka ni.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ahhh.. sekarang yuyu suka tarok garam sikit kat kelapa.. sedappp <3

      Delete
  35. nyummmm nyummmm.. nakkk..
    yuyu ni serba bolehh

    ReplyDelete
  36. thankz tunjuk aja.. senang nye buat dye, so after this we must try :)

    ReplyDelete
  37. sama la kita kak yuyu..law balik uma je, msti kena masak.hihi

    ReplyDelete
  38. terasa lapar pulak baca entri yuyu ni... thanks for the recipe :)

    ReplyDelete
  39. tak berapa suka kuih ni sebab manis. hehe tapi nice sharing :)

    ReplyDelete
  40. pergh meleleh ayak liur :P
    first time post komen entry kak yuyu :) *excited melebih* haha.

    ReplyDelete
  41. gula melakanya sayang ? hehehe . .
    suke mkn kueh ni .. . nak2 time pose . . uhhh sedap . . .
    pecikan air gula melaka tu kat muka org lain . . mmg syok r . . heheeh

    ReplyDelete
  42. wah bestnya...
    lama tak santap kuih nie...
    nie la yang buat teringat nak balik malaysia nie...

    ReplyDelete
  43. sng je nk buat..kne msk lek lok jgn bgi bocor lk kuih tu XD

    ReplyDelete
  44. kak yuyu post la sni skit..mlas nk buat

    ReplyDelete
  45. yuyu!..hantar kat uthm sikit..nak rasa...haha

    ReplyDelete
  46. Wowowowow~~ yuyu~~ kite pun ske gler makan kuih tu~~ lagi ske klo byk manisan kat dalam tu...

    annie wrote her latest post - Am I a good poet at
    http://annie-littlehouse.blogspot.com/2012/03/am-i-good-poet.html

    ReplyDelete
  47. Yuyu!Ada org kata akak gila sebab baca resipi tapi gelak bagai nak rak! Hahaha!!!Resipi peberet akak ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bhahahahaah.. akak ni! yang gelak nape ^^ ishh.. lain kali bace kat rumah. :P

      Delete
  48. wohoo.. onde2 yer namanya? nyum3.. nak try nanti2 :D

    ReplyDelete
  49. assalamualaikum yuyu...mmg sedap n senang bila hendak membuatnya...:)

    ReplyDelete
  50. inilah teka teki buah apa kalau dah masak, jatuhnya ke atas...

    ReplyDelete
  51. Kak Yuyu, nak rasa air tangan Kak Yuyu :p

    ReplyDelete
  52. yuyu ni mcm tahu2 je dya tgh cari resepi ni..

    ReplyDelete
  53. Senang jew upenya....penah jd peberet suatu masa dulu...t nk wt lew...hehehe....xde myk...which means...healthy....

    ReplyDelete
  54. sedap kuih ni... Suka sgt2! hebak betoooo... huhuhu

    ReplyDelete
  55. nice blog...already follow u..follow me back dear :)

    http://mcyahvespa.blogspot.com

    ReplyDelete
  56. dik, tak elok guna kan perkataan 'sang' utk panggilan kepada orang, kerana 'sang' ni lebih merujuk kepada haiwan. untuk manusia sepatutnya digunakan 'si'.. kalau yuyu rasa tak de masalah menggunakan perkataan 'sang' ni untuk orang.. just ignore this comment. i'm just saying..

    anyway thanks for sharing.. tau makan jer, tp tak penah pun try buat..

    ReplyDelete
  57. wau...pandai dan sangat rajin lah yuyu ni..:)

    hantar kat akak sikit boleh tak sygs?

    ReplyDelete
  58. curi baca entry ni sebab nak suruh mak buat kuih ni versi yuyu j lo... #okbai

    ReplyDelete
  59. MESTI SEDAP EYH BUAH MELAKA RESIPI KAK YUYU :D

    ReplyDelete
  60. EYH?NAMA LAIN DIA ONDE2 KE?MACM LAIN JE

    ReplyDelete
  61. KAK YUYU RAJIN BETUL YE MEMASAK.SENANG MAK MERTUA NANTI.HEHE :D

    ReplyDelete
  62. KALAU YAN KUIH TRADISIONAL NI MCM FAIL SIKIT JE NAK BUAT.YG MODEN2 BOLEHLAH.HEHE :D

    ReplyDelete
  63. alahai, senang rupanya buat dia. I SHOULD KNOW DIS FROM THOUSAND YEARS AGO ):

    lagipun, ini kuih kegemaran....

    ReplyDelete
  64. Yuyu,


    PLEASE SHARE MORE! Tapi share yang mudah-mudah boleh buat masa tutup mata je.

    ReplyDelete
  65. Saya baru belajar buat kuih karipap, kuih gelang n kuih cucuq badak je...hehehe :DD

    ReplyDelete
  66. Saya baru belajar buat kuih karipap, kuih gelang n kuih cucuq badak je...hehehe :DD

    ReplyDelete
  67. Saya baru belajar buat kuih karipap, kuih gelang n kuih cucuq badak je...hehehe :DD

    ReplyDelete
  68. Saya baru belajar buat kuih karipap, kuih gelang n kuih cucuq badak je...hehehe :DD

    ReplyDelete
  69. siyesli ain memang suke gile kueh nie.. puasa nie nak buat lahh untuk juadah berbuka.. ;)

    ReplyDelete
  70. sdpnya onde2, bila gula pch lam mulut tu yg besh..tengs 4 sharing..(^o^)

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)