HOME                 ABOUT ME             CONTACT               COLLABORATION                DARAYU

Tuesday, December 6, 2011

Gotong Royong di Kenduri Kahwin Famili Yuyu Zulaikha | Entry Bergambar(s)

Assalamualaikum

oh. lima hari tak update belog. padahal dah tanam azam masa Maal Hijrah hari tu nak jadi blogger tegar, update belog belungguk lungguk sehari. tapi tuntas. balik saja Langkawi, terus jiwa yuyu buat buat lupa yang yuyu ni ada tanggungjawab dengan belog. 

sebaik saja buat entry INI, ada seseorang yang post untuk yuyu :
"salam dik yuyu comel! (hrap dik yuyu reply) dik yuyu stay kampung kan? mesti buat gotong royong masa kenduri nnt! akak jes nak minta jasa baik dik yuyu snap pic gotong royong sepanjang majlis kawin nanti & buat la entry! akak jes pasti ramai y nak tau pasal gotong royong ni. Almaklumlah, akak jes orang Keramat. semuanya catering. harap dik yuyu sudi buat ye. have a safe journey dik yuyu sayang!"
ya. 10 markah untuk kak jes kerana dengan tepatnya main teka teka ni. memang kami buat Gotong Royong. 


***

seawal yuyu sampai 2/12/11 di Langkawi, yuyu dah tengok halaman rumah yuyu dah ramai dengan orang kampung sibuk itu ini. kumpul kelapa la, bersihkan halaman la, tebang pokok la, korek lubang la. semua nya gotong royong. 

kenduri diadakan malam 3hb hingga petang 4hb Disember. 2hb dah siap siap berkumpul gotong royong.

kenduri kawen kali ni, kami memilih Kerbau sebagai bahan santapan. "yu, family kau macam kanibal pulak makan kerbau".  kau tak tahu ke Kerbau tu sepupu Lembu. daging, tulang, tengkorak, juga bulu dada dorang sebijik sama. cuma kerbau lebih gemuk dan hitam. -.-'

Sang Laki kerja dorang sembelih, potong potong daging yang masih mentah tak masak. sanggup pulak hati Sang Laki. manakala Sang Pompuan, potong potong daging yang dah rebus. dan sambil makan daging senyap senyap-.-'

kerja gotong royong ini dibahagikan kerja samaadil dan saksama. di sini tiada penindasan umur, jantina atau kedudukan geografi. -.-'

masing masing berganding bahu naikkan khemah ihsan surau kampung. yang seluk poket tu yang akhirnya buat buat penat lebih. huhuhu. pakcik den ni haaa..

ini la permandangan yang ada di khemah di hening subuh. semua pinggang mangkuk elok tersusun. tapi permandangan tu nampak brutal bila hadirnya tengkorak kerbau tu. hmm. nak juga dia mencelah.

dorang men bedal je senyum dengan gigih. bukan tau pun nak masuk belog. -.-'

Alhamdulillah. kenduri hari tu berjalan dengan lancar bak lancarnya perjalanan dengan Petronas Primax97. semuanya puas hati bila guna minyak ni walaupun bayar lebih. apesal macam lari tajuk? demm.

di tengah hening subuh tak berapa nak buta la sangat. rakyat jelata kampung sanggup ketepikan niat untuk tarik selimut lepas subuh demi turun halaman kopek kelapa. sobbsobb. terharu. :'(

makanan hari tu banyak yang puji sedap. nak tau sedap tak sedap kena la tanya UJANG. sebab, beliau saja blogger yang gigih datang hari tu. makan dengan rakusnya.

warga terlibat :

emak, tok wan & paksu.
paksu : " hawat macam nak buat gambar pasport pi Siam ja ni? "

JeLo Zulaikha pun ada? woaaaaaa O.O

ni manusia paling gumbira di abad ini. terima menantu dah satu hal, terima poket tebal lagi la satu hal. hikhik. ^^

jelas lagi nyata nampak kemalasan yuyu nak edit gambar kat entry ni kan. ya. tepat sangat. ni dah sah sah tunjuk perangai hudoh ni. 

yuyu juga tak terlepas nak babitkan diri untuk jadi insan sibuk bergotong royong. buat buat rajin lap pinggang depan Sang emak beranakkan hensem. ahaks. tak lupa juga, yuyu juga sibuk sediakan makanan dalam dulang. sambil sedia, sedia makan. sebab tu la terpaksa jadi rajin.

ramai rakan taulan yuyu tak pernah terjebak dengan kenduri yang ada gotong royong. sebab, dengan arus permodenan serba canggih ni, semuanya nak mudah. maka, pilihan paling tepat untuk perkataan MUDAH adalah dengan menggunakan perkhidmatan katering.

tapi tak ramai orang kampung yang mampu bayar katering. termasuk juga famili yuyu. jadi, aktiviti turun temurun kerah tenaga di rumah kenduri orang, dah jadi sesuatu yang harus. err. wajib kot. semua turun halaman, banting tulang empat point dua kerat. #menbedal

tapi tapi, walaupun nampak macam kesian kat orang kampung buat gotong royong, salah, kami semua sungguh ceria buat semua ni. sebab musabab, semua di kampung dah macam adik beradik. semuanya antara kami nak majlis berjalan lancar. siyes ni! tak tipu!

apa apa pun, yuyu harap sangat bila yuyu kawen nanti, Gotong Royong ni tak pupus di mamah usia.

p/s : nanti yuyu kawen, korang datang tau! 

terima kasih sudi baca ye semua :)

75 comments:

  1. baru lima hari tak update. i dah 9 bulan nokk. lagi teruk. hehe

    ReplyDelete
  2. Kak Yuyu kahwin confirm kita datang tolong bergotong royong sekali. Huhu

    ReplyDelete
  3. seronoknya nengok gambar ni yuyu..masih kuat dan utuh lagi aktiviti gotong royong ni kan..akak duduk kat area kg jugak, ada yang guna katering dan ada jugak gotong royong cam gini..:)

    ReplyDelete
  4. gmbr yuyu xda pulak.
    yuyu sibuk snap gmbr ek smpai lupa ambik gmbr sendiri ;p

    ReplyDelete
  5. yuyu kawen la cepad2. haha nad dah mengidam nak makan lauk kenduri neh. dah la tgh lapo.. :p

    ReplyDelete
  6. Jelo Zulaikha . wuhuuuuuu gempak nama . wahh kat Johor pun catering je sekarang,takdanya macam ni lagi :|

    ReplyDelete
  7. VIP,si JeLo Zulaikha tuhh. dia tak buat pa pun,dok main henset jaa? XD

    ReplyDelete
  8. orang wat kerja , yuyu sms je ye . hahaha

    ReplyDelete
  9. huh study dulu na..sesambil tu cari la ek..huhu

    ReplyDelete
  10. yuyu kawen memang onie p la,haha! tayah jemput pon tape,ekekeke.. kalau orang jawa panggey rewang....seronok kan gotong-royong gini even akan letih tapi puas! hehe...


    selamat pengantin baru yuyu *tetiba*

    ReplyDelete
  11. harap sngt dapat jumpa kak yuyu satu hari t :D

    ReplyDelete
  12. salam...sye ske yang tengkorak rebau tu....

    ReplyDelete
  13. best...klako tengok jelo zulaikha heheheee

    ReplyDelete
  14. yuyu,memang ebst kan kalo kenduri kendara gotong royong..eka kawen nanti dah siap2 mintak mak buat gotong royong..lagi meriah gitu

    ReplyDelete
  15. Best tempat kak yuyu.ada gotong royong.Tempat kite jarang ada.
    Btw im new blogger :)
    fatin-ismyname.blogspot.com

    ReplyDelete
  16. yuyu kawen, langkawi saya datang ! haha sama macam kat kg tok saya , sesiapa yang wat katering deorang boikot satu kampung ! haha rewang nilah salah satu cara nak merapatkan ukhuwah sesama penduduk :)

    ReplyDelete
  17. sangat suka suasana masa nak kenduri kawen..kalau mak Lia lagi suka gotong royong daripada katering.

    ReplyDelete
  18. bestkan kenduri mcm tu...masa kecik2 dulu ada juga merasa...ada balai tu...ada nasi sorok lagi...la ni dah tak de..bila lagi adik beradik yuyu nak kenduri...nak pelawa diri nak pi...he he...tambah2 kenduri dkt langkawi...lagi la suka...:)

    ReplyDelete
  19. hey jelo zulaikha.curik tulang kerbau eh???maen henpon pulak dia.

    ReplyDelete
  20. yuyu kawen nanti leh pegi langkawi oyeeeaaahhhh!!!

    ReplyDelete
  21. saya dan famili pun suka makan kerbau dari lembu. lembu hanyir..

    ReplyDelete
  22. yg sebelah yg macam nak amek gambo passport siam tu bonda yuyu ke...?? kecik..patutlah yuyu pon tecit..tak per janji tomey! <3

    meriah betul...
    seronok je tgok mak cik2 tu...
    tapi xnampak lak yuyu merewangkan diri..huhuhuhuu...

    ReplyDelete
  23. yuyu kawen,kompem mau dtg..weehuuu ^^

    ReplyDelete
  24. memang da jrg sgt buat gotong royong cenggini..huhu

    ReplyDelete
  25. oh dik yuyu....

    daging kobau - sememangnya manis dan sedap... kalo dibuek rondang cili padi, umang aii.. lagi sodap.. lagi menyontap...

    gotong royong - sesungguh satu xtvt yg sgt2 hakak suka... tingat time hakak kawen dulu..gotong royong gak.. tp tak semeriah majlis kat umah yuyu tu.. sbb didapati ada sorang dua tiga org mokcik yg sorok2 seludup bawak balik ayam goreng seplastik dua plastik beso ke umah masing2... giler lah.. last2 xnak percaya mokcik2 tu.. band dorang...gotong royong pun cam dah pupus je kat kg hakak.. pasni kalo ada keje kawen, catering lah jawabnya.. tiada tolak ansur dah. muktamad.

    suasana kg yuyu - i loike lah.. suasana kampung hakak....errrmmm rasa cam kekurangan jejaka gagah pekasa..yg ada pokcik2 tua yg entah leh tolong pasang khemah kenduri kawen ke tak.. isk..

    kesimpulan : majulah blog yuyu utk tatapan mata hakak. sekian.

    ReplyDelete
  26. len kali pjm la bju pgntin tuh pakai sma..

    ReplyDelete
  27. Terbaik!! Di zaman yang serba moden sekarang ni.. susah sangat dah nak dapat tengok kenduri secara gotong-royong macam ni.. Terbaik! :)

    ReplyDelete
  28. akak , dulu kat kampung pnaz ada la mcm ni .. sempat la pnaz merasa penat lelah tu tapi masa tu pnaz just tengok dan main dgn ank2 sedara mara je .. haha .. sekarang dh x dk dh .. semua nak katering tapi yg syoknya kalau pnaz ikot katering kampung pnaz dapat la duit poket sikit ..30 ringgit sorg .. hehe ..terpanjang lak komen sampai boleh buat satu entry .. haha

    ReplyDelete
  29. suke tengok orang rewang cm ni :)

    ReplyDelete
  30. keluarga yg bahagia. comel lah tok wan kak yuyu. hihihi :]

    ReplyDelete
  31. kat kg saya juga masih amalkan kenduri gotong-royong camni,cuma segelintir je yg tempah catering..tapi seronok walau penat kan?

    ReplyDelete
  32. erm rindula kat kampung kita..kampung kita pun camni...even kenduri kecil2 cm kenduri tahlil pun, dorang gotong-royong..seronok kan duk kampung~

    ReplyDelete
  33. gotong-royong mmg best tmbh2 lagi kalau semua org kampung involve tp,letih sikit especially bila dah hbes kenduri..boleh terbungkang keletihan..heee..=)

    ReplyDelete
  34. waa ujang mentang2 dia ada kerja dekat langkawi sempat mencelah pergi kenduri ni . hehe . tapi dekat jee kan tapak lima tu dengan area rumah yuyu . btw rumah yuyu dekat oriental village tu eh . ? area cabel car ?

    ReplyDelete
  35. bestnye kenduri kawen gotong royong..dulu along saya kawen pon guna kedrat orang kampung..meriah..sanding langsung ari sabtu,ari senin dah ade orang kg dtg nak masak air gula...syiokkk...tapi x tahulah yang ke 2 dan seterusnya,macam abah dah nak tukar ke arah katering aje..huhu..sedih

    ReplyDelete
  36. bestnye kenduri kawen gotong royong..dulu along saya kawen pon guna kedrat orang kampung..meriah..sanding langsung ari sabtu,ari senin dah ade orang kg dtg nak masak air gula...syiokkk...tapi x tahulah yang ke 2 dan seterusnya,macam abah dah nak tukar ke arah katering aje..huhu..sedih

    ReplyDelete
  37. sgt meriah....teringin g kenduri kawen cam tradisionl gitu...huhu

    ReplyDelete
  38. Waaa...takk jemputt punn..huhu..best2
    yuyu kawin kami p

    ReplyDelete
  39. insyallah..ieqah sguup bergotong royongg untuk wedding yuyu :)

    ReplyDelete
  40. mana gambar pengantin? abg saya pon wat kenduri 4hb toh. tpi katering je. haha

    ReplyDelete
  41. wah2 kemain gotong royong yuyu eh..terbaik lah..tp knp gmbr yuyu bwat keje xde pn..:p

    ReplyDelete
  42. hoho. dah lama x p gotong royong cenggini. orang kita panggil rewang., ehehe.

    ReplyDelete
  43. bila lagi agaknya tuan bloh ni nak kawen?hehe

    ReplyDelete
  44. hai yuyu.. lama tak blog bw.. akak kembali! ngeh ngeh...

    rewang nama kan?

    ayuh ke rumah akak... hehe

    ReplyDelete
  45. sgt best bla time kduri wat gtong ryong..kt kg dulu slalu sgt..tp skrang dh jrang..=='

    btw..pic yg m.cik2 bsuh pggn tu..slalunya kt cni org laki yg bsuh pnggn..hehe..

    ReplyDelete
  46. kalau YUYU kawen jemput la kite kat sini~

    ReplyDelete
  47. gotong royong ni memang merapatkan silaturrahim..skrg ni pon ade jgk buat gotong royong kenduri kat bandar ni..mcm kat rumah fae jugak..klu ade kenduri memang akan ade gotong royong..;)barulah rasa meriah sikit..;)

    ReplyDelete
  48. sms kak nad lah tu..hehe..:)

    seronoknyer dapat jumpa sedara mara..nad hari tu pon jumpa sedara mara sebab ada kenduri kawen..:)

    http://miss-nadya.blogspot.com/2011/12/27-wordless-wednesday-miss-nadya-punyer.html

    ReplyDelete
  49. rewang ni penat tapi seronok!

    *semua kerbau berwarna hitam kah??

    ReplyDelete
  50. teringat plak kndri kt uma adek yg adek nih dlm msa yg sma trpksa jd pngapit,, ! hehe,,mlu sggt,,ap2 pn adek ska tgok gmbaq kak yuyu,,comey,,

    ReplyDelete
  51. ehem yuyu buat kerja ker ambik gmbr nie
    cer jujur
    hehe

    ReplyDelete
  52. kampung kak aina kat perlis pun masih ada semangat gotong royong tetapi kekadang makan berhidang sudah tidak dipraktikkan, kebanyakaknnya lebih suka makan berselerak (buffet). tak penat cuci pinggan dan piring lauk banyak2...

    minggu lepas pun kak aina balik kampung buat knduri sunatkan anak tapi sayang tak ada gambar org bergotong royong pasalnya kak aina pun sibuk menguruskan bahagia dapur kat dalam rumah!

    apapun kalau nak buat kenduri kat kampung lagi best!

    ReplyDelete
  53. meriahnya dpt gotong royong sama2 :D eh nanti kak yuyu kahwin kita confirm dtg tau! haha

    ReplyDelete
  54. jangan lupa janji yuyu jemput tu..hehe..bestnya..tak pernah rasa camtu..jelesnya,.

    ReplyDelete
  55. keje kawen kat tempat kite pun masih gune khidmat gotong royong nie. sgt meriah waktu tu. :)

    ReplyDelete
  56. pas nie kenduri yuyue pula...

    ReplyDelete
  57. Len kali klu abah dtg langkawi leh mintak mempelam lah..abah tengok bayang betl mempelam orang langkawi tanam
    Thanks Yuyu Zulaikha Sebab Sudi Makan Bersama

    ReplyDelete
  58. bile nye nak langsung yuyu punye majlis?hehe

    ReplyDelete
  59. bila lah agaknya dapat merasa nasi minyak drpd kenduri sis yuyu ehh?

    ReplyDelete
  60. yuyu macam ada gaya2 nak bertunang dah. hihi

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)