HOME                 ABOUT ME             CONTACT               COLLABORATION                DARAYU

Thursday, October 20, 2011

mengimbau kisah lama parut di dahi.

Assalamulaikum ^^


dah lali dah bila upload saja gambar fresh fresh baru tangkap gambar kat fesbuk atau kat belog, wajib ada soalan soalan berbaur seperti ini :

ewww! parut ape kat dahi tu?


demm, kecik hati wa derr.

nampak juga rupanya. parut yang kecik tu nampak, batang hedong yuyu yang besar gedabak tak tanya pulak. patutlah dunia kini wujud akan peribahasa : kuman di seberang nampak, gajah di depan tak nampak. oh. patut lah. *sambil usap janggut*

mari sama sama kita imbau balik kisah jaman hingus hingus yuyu dahulu takkala berumur lapan tahun.lapan tahun bermaksud yuyu jaguh main galah panjang dan batu seremban. hakhak. nostalgiknya. 

tak lupa juga jaguh bermain pondok pondok. 

tapi di kampung yuyu, kami panggil "main mak mak". sebab bila main tu, otometik akan ada sesi pemilihan sapa emak dan sapa anak yang tugasnya menjadi mengada ngada, dan peranan menjadi emak dalam main tu cukup besar. akan memasak pasir dalam tempurung juga boleh juga masak pucuk ubi kayu hasil rembat belakang rumah.

kami berempat. Yuyu Zulaikha, Nabila, Adila (kini dah mengandung 5bulan), dan Amira. 

pada suatu hari nak di jadikan cerita bagaimana parut yang tertepek hebakk kat dahi yuyu tu berlaku, perebutan kuasa menjadi emak berlaku. Amira nak jadi emak, Yuyu pun nak jadi emak. saling tak nak mengalah. siap hentak kaki kat meja. wa gangster kecik kecik dulu. huh!

Adila dan Nabila back up yuyu. berani tak back up. jom la tengok barang main mak mak sapa paling banyak. cakap la apa. periuk? almari? buaian? tempat bermain khas berserta dengan khemah hasil buatan paksu? cukup lengkap. maka, untuk kemudahan bermain mak mak, sila back up yuyu.

jadi, Amira ni tak nak mengalah. jenis spesis udang di Afrika. walaupun tau dah nak kalah, tetap berlawan. agar tidak menyesal nanti mati. lain kali, kerap sikit tengok National Geograpy agar dapat menilai tingkah laku menatang.

punya lah saling bertekak, siap halau Amira balik rumah, di bangsal rumah atok, Amira membaut percubaan membunuh. kwangjau. beliau telah balik batu bertalu talu. tapi tak kena. 

kami semua sempat mengelak. sampai satu masa yang habis kesabaran Amira, beliau membuat percubaan terakhir. baling batu yang paling besar. kami semua apa lagi. mula nak bukan langkah seribu. sambil jelir jelir Amira, yuyu mula nak lari lintang pukang.

TANGGGG!!

demm. wa tak nampak tiang belakang wa derr. wa terhantuk. cis.

tapi, mana boleh nangis, wa gangster. cepat cepat Adila, Nabila dan Amira datang tengok yuyu. sambil pekup dahi, darah berjurai jurai. Adila dan Amira dah cabut lari rumah. takut menjadi saksi mahkamah agaknya.

sakit dak? Nabila seraya bertanya
dak pun!  wa gangster, mana boleh sakit

seloww seloww buka tangan. tengok tangan berlumuran darah. banyak tak ketahuan hala. maka, dengan kadar segera, kepala otak terus hantar mesej "darah banyak keluar, habislah, mati lepas ni"

bila terpikir teori ini : darah habis = mati  , terus melalak kemain kuat. lari dapatkan bantuan emak. emak  dengan laju laju cuci luka sambil mulut gagah membebel, menghalakan kipas berkuasa eletrik tepat pada dahi dengan harapan darah akan beku. 

lalu emak sapukan minyak gamat. memang emak tak bawa ke Hospital. sebab dulu kami tak punya kenderaan. dulu hidup yuyu sekeluarga susah sangat. sobbsob. moto ada, tapi kongsi. hmm. sekarang saja ada nikmat naik kereta walaupun nak beli bawang hujung kampung.

lama kelamaan, parut tertepek hebakk pada tengah dahi. itulah punca dan sebab musabab, akan  berlakunya parut di dahi yuyu yang acap kali di tanya oleh rakan rakan pabila mengupload gambar di fesbuk. 

sekian

p/s : ape salahnya yuyu cakap je "parut di dahi hasil hantuk tiang". ni tak, berjela jela essay.

terima kasih sudi baca :)

119 comments:

  1. niat menjadi emak memang murni,
    lawaklah...hehehehe

    sian yuyu....

    ReplyDelete
  2. hahaha. ganasnye cik Yuyu ni yer. budak kecik memang la lasak kan.. hehe

    ReplyDelete
  3. haha..lawak giler kak yuyu.
    terbahak-bahak gelak bca citer kak yuyu. :D

    ReplyDelete
  4. hihi...kcik2 mmg nakal kan akak yuyu..

    myra lak berjurai-jurai darah kat dagu akibat main jengket-jengket terjatuh atas lantai kemudiannya berdarah daguku..hihi

    Habis meninggalkan kesan parut alam =.=

    ReplyDelete
  5. haha. kelakar laa cite yuyu :D

    ReplyDelete
  6. adoi...mesti gabra gile kan nampak darah membuak-buak..huhu

    ReplyDelete
  7. sungguh tragis jalan cerita parut yuyu .hehehe

    ReplyDelete
  8. suci murni betul cerita ni...terasa ke sum sum tulang..hahha....

    ReplyDelete
  9. yang tak boleh tahan gelak gangster, main mak mak? haha dan habis darah akan mati. teori kanak kanak.. cumelll~

    ReplyDelete
  10. kahkah..comel betol adik fad sorang nih..mak mak eak..dulu fad main polis tantree ahahahah

    ReplyDelete
  11. cerita zaman kanak2 memang best walaupun bnda yg terjadi tu pahit =)

    ReplyDelete
  12. phat nye parut besa lagi dari yuyu punya parut kat pp belah kiri...dok pegang sangkar besi lalu atas permatang sawah jap lagi tergelincir sangkar jatuh dulu..pipi betul2 jatu kat bucu sangkar...tp lama dah tahun 1989

    ReplyDelete
  13. gangster ek time kicik2..6t bolehlah tok nanny citer kat cucu cicit tok nanny =p

    ReplyDelete
  14. pehhh..kak yuyu gengstr kecik dulu ehh! heee....ingt kan kene batu yg amira baling... nasib baik tak, kalau tak mesti rase bersalah seumur hidup si amira tu..hehe....

    tiang tu ade lagi tak skang kak yuyu??

    ReplyDelete
  15. @Cik Eka hakhakhak.. besar besar pun nak jadi emak gak :P

    ReplyDelete
  16. fae pon ade parut kat muka..antara kening kanan ngan kanan kiri...cemana nak bagi hilang parut eyh?hehe

    ReplyDelete
  17. kak nad ada gak tapi kecik..:)

    new entry :: Rezeki ツ

    ReplyDelete
  18. ahahaha..lawakla yuyu ni :p

    teori tu paling x tahan...mase tadika ika penah lari trlanggar pokok pastu kepala bedarah pastu balik tumah tido..mak masuk bilik tekejut tgok bantal penuh darah pastu mak panik tgok ika 'pengsan' padahal ika tgh tido..lol lol lol :p

    ReplyDelete
  19. hehehehehee
    hayooooooooo
    sgt kuat die berlari sehingga x pasan tiang kat depan
    kikiki
    yuyu2..

    ReplyDelete
  20. maluluah kalo kak yong tak berparut an? berparut baru gangstaq :P

    ReplyDelete
  21. done follow cik yuyu..bce entry ni tringat zaman kanakkanak dlu:)

    ReplyDelete
  22. hahhaha lawak la yuyu nie ..
    nak jadi mak punya pasal .. hehe:D
    tapi xpe yuyu still cantik :)

    ReplyDelete
  23. @Auniheheheh... cover cover sikit gelak tu :P

    ReplyDelete
  24. Dyla pulak ada parut kat tangan hasil keganasan zaman kanak2.. he
    Tapi awk lucky sebab still chantek yuyu.. @~@

    ReplyDelete
  25. @myravea main jengkek akak tak terer.. kaki pendek :'(

    ReplyDelete
  26. @Oshin heheh/ nangis tak ingat dunia dah :p

    ReplyDelete
  27. Oeh sebab itu rupanya... Tapi yuyu tetap comel dimata lulu..weee...

    ReplyDelete
  28. suke baca:
    wa gangster, tak sakit. hahahaha

    comel jugak~

    ReplyDelete
  29. @akmall kihkih ^^ macam makan tom yam pulak :P

    ReplyDelete
  30. @farah hahah.. penyeri ape,. siap nak cari ubat lagi :p

    ReplyDelete
  31. @fad ali yuyu pun selalu main.. main dalam longkang dalam!

    ReplyDelete
  32. @cik amy teringin nak main macam dulu dulu :'(

    ReplyDelete
  33. @Phat huishh.. 1989?? yuyu baru lahir :'(

    ReplyDelete
  34. hehe. . klaka la kak yuyu. rasanya masa kecik2 selalu gak men mak mak ni.

    btw,shawl kita sama la. sep sikit (:

    ReplyDelete
  35. @Atiqah Wadiah hehehe.. nak cerita juga kan cucu nanti :P

    ReplyDelete
  36. @Norfidayu tiang tu dah takde.. :P dah jadi rumah yuyu sekarang :P

    ReplyDelete
  37. haha..mesti best kan..:)
    <---8tahun dulu, penah kena buluh kat dahi..memula tak rasa apa gak, bila adik cakap ada darah..tengok kat tgn mmg ada darah..terus nangis..kena 4jahitan..
    jiran nyer pasal lah ni..smpai skrg ada lagi parut tuu..

    ReplyDelete
  38. hamboih kemaen nakal si pari2 nih.. kite pun ada parut kat tangan.tyme kecik2 rasa x kisah,biler dah dewasa tengok parut yg ada, mcm eiii nak je pi laser parut tuh..T_T

    ReplyDelete
  39. wakakakaka
    dah sering tertanya2 dalam hati dan skarang baru cik bunny paham ape mende kat dahi yuyu setiap kali tengok gambar yuyu =.="

    ReplyDelete
  40. @Umie Artoqiemie hahah.. tau takpe! siap mengumpul parut lagi :p

    ReplyDelete
  41. waaa gengter ma~ hahaha
    lawak2 ...

    ReplyDelete
  42. ace tya org lain..mesti arami gak yg ada parut kesan dr 'kelasakan' zaman kanak2! ahaks.. sy pun ;)

    ReplyDelete
  43. sya pon ada parut kat dahi yg sgt bsr..huhuhu..

    ReplyDelete
  44. lagi best baca entry panjang dari yuyu tulis parut di dahi kerana terhantuk tiang..tak feel, nanti tak boleh bayangkan yuyu gangster kampung..hehe

    ReplyDelete
  45. heheheh sian yuyu.. ade gak kenangn masa kecil.. hehehe..

    ReplyDelete
  46. biar je org nak kate ape..
    yuyu ttp yuyu


    kteorg sokong dari jauh k!

    ReplyDelete
  47. kalau yuyu tak cakap pasal parut..serius tak perasan pun selama nie..

    gengster kampung harus la ada parut ye..hehehe

    ReplyDelete
  48. hahaha kelakar la yuyu.. baru niat nak tanya ..
    dah berjawab dah... pasni sape tanya bgi jer link ni kat dia kan hahahaha

    http://heandsheloves.blogspot.com
    Nisha

    ReplyDelete
  49. hahaha. sumpah kelakar baca essay yuyu ni.hehe

    ReplyDelete
  50. ala tian2 nye,... sis poon ade darling

    ReplyDelete
  51. terer la tu..baru betul2 hebak x terhingga..

    ReplyDelete
  52. ala...parut tu dah jadi trademark yuyu pown. . .:D

    ReplyDelete
  53. yuyu kite pon ade. parut kt dahi main buat tersagat batu. Tip top.

    http://immanextdiva.blogspot.com/2011/10/behlogsale-round-1-include-mac-products.html

    ReplyDelete
  54. huhu..esei terbaik...teringat pulak kecik2 dulu prnah naik beskal dgn adik, then adik jatuh hasil brek mengejut.pengsan trs beliau..haha

    ReplyDelete
  55. @single is better heheheh.. nostalgik gila bila tengok parut :)

    ReplyDelete
  56. @u.m.i.e heheheh... jadi mak banyak tugas.. best sikit :P

    ReplyDelete
  57. Haha..lawak lah Yuyu ni !!
    eh, kte same lah de parut kat dahi tp ain sbb bekas demam chickenPox masa kecik2 dulu..tp tak nmpk sgt... :P

    ReplyDelete
  58. @nur amalina athman wahhhh! buluhh! bahaya.. boleh mati kalau buluh kecik masuk jantung!

    ReplyDelete
  59. HAHA kite pun ad pngalaman main mak2 masa dulu2. tapi takde parut cmtu.sbb sume nak jadi anak.takmo jadi mak. sbb dorg ckp,klu nk jadi mak,kena kawen dulu dgn budak laki sebelah ruma. kte takmo.tak hensem.muhahahah

    kak yuyu,ada masa,jomlah buat ni.kite buang2 mase.hikhk

    http://nurulainulfarhain.blogspot.com/2011/10/bloggers-challenge-aka-pencetus-idea.html

    ReplyDelete
  60. ERRR...yuyu ni dulu gengster kampung la ni ek..xpe..parut mahal tu..hehehe =p

    ReplyDelete
  61. wahahahaa...sungguh hebat cerpen ini..i like!
    mengembalikan nostalgia masak pasir dlm periuk comel2 tu...hahahaha

    ReplyDelete
  62. uhuhu....nakal tol mase kecik.. skang dah tinggal parut jek..=.=' pengalaman yg mendewasakan kita kan yuyu..=)

    ReplyDelete
  63. Aceihh, sangat lhaa gangster Yuyu =)
    Cool !

    ReplyDelete
  64. sy pun ada parut kat dahi!! tp kat belah kiri, atas mata..so boleh cover dgn tudung..hehe..kena jahit masa umur 2tahun, sbb jatuh tangga...

    ReplyDelete
  65. eh besrnyer parut dy! hehe:P

    ReplyDelete
  66. wahh . hebatlah sis yuyu . haha . biasalah , budak-2 mmg ade je bnde yg jd kenangan kan? tp sis ni chill je kan ? hehe . good :)

    ReplyDelete
  67. nasib la tak pengsan tengok darah kan? sepupu dulu, darah sikit pun dah pengsan..haha

    ReplyDelete
  68. Aww sian yuyu! Tapi dah yuyu pon gangster masa kecik, tak bole nak cakap apa la...huhu.

    Tapi biase la tu kan, kalau tak ada scar kat muka/badan, tak sah kot hidup! :P

    ReplyDelete
  69. wahh..itu barulaaa tandaa lu gangsterr yuyu oi..#nak juga wa lu wa lu..
    hebak sungguh si kecik ni.. untunglaa smp tua igt tiang yee

    ReplyDelete
  70. seyes kelakar cita yuyu... :)

    ReplyDelete
  71. @yuyu Zulaikhatuu lah kan, dhlaa mak ayah takda time tuu..
    jiranlah, dia muda setahun..dok gaji buluh tuu kat blkg umah..suruh amalina patahkan buluh tuu, tapi amalina takmau..
    last2 dia ptahkan buluh tuu tak bagitau dulu. elok sgtlah amalina dok depan dia time tuu. so, bidas kat dahi lah jawabnya..ayah dia yang bwk p klinik..

    ReplyDelete
  72. Ahha, tergelak baca entri nieh..
    Zaman kanak-kanak memang banyak meninggalkan kenangan..
    Gangster kampung mana yuyu nie?

    ReplyDelete
  73. cehh..ni ala2 lisa surihani la ni ad parut kt dahi??haha..ingtkan kena cangkul gali kubur..;D

    ReplyDelete
  74. len kali bukak mata besar2 hihi
    nakal sguh si amira tu..aishhh tapi mira ni baik je tau!lalala ^_^

    ReplyDelete
  75. still comel gak kak yuyu .ske ayat wa gangster mne boley ngs .hehehehe

    ReplyDelete
  76. aha.

    yuyu zulaikha. baru follow ni. blogger femes yer. =)

    ReplyDelete
  77. follow sini :)

    maen mak2 memang OMG sangat syok. kitorang siap buat adegan kawen2 dulu. biarla yg kawen tuh pmpn ngn pmpn pun. yg penting, baru nmpk mcm family kan? HAHA

    ReplyDelete
  78. .. saya join ! saya join ! .. yuyu ble nak join belog sye (^___________________________^) ?!!! .. hee.. chomel !

    ReplyDelete
  79. hehe... gangster rupanya..tak padan ngan yang kicik....
    :)

    ReplyDelete
  80. la yeke? sian kak yuyu..

    xpe2 kengan abadi yg akan berpalit dihati

    ReplyDelete
  81. 1989 baru lahir?? hehe..phat letak yuyu dlm bloglist phat ya

    ReplyDelete
  82. i got one too, atas dahi jugak. sebab terlanggar buaian, & tercampak when I was about 4 ? Haha old times.

    ReplyDelete
  83. dah mcm esha deol...ade parut kat dahi hihihihie....

    ReplyDelete
  84. caya lah..gangster main mak2 rupanya..parut mahai tuh,orang lain takdak..heheehee..

    main masak2..lama dah tak try main..ngee~~

    ReplyDelete
  85. kemain eksaited citenye...skrg baru tahu..huhu

    ReplyDelete
  86. cm harry potter girl version . hehe

    ReplyDelete
  87. ain dulul tak terer main mak mak..sebab nanti mesti kena mengandong letak teddy dalam baju..aiseyy! malu la.......laki pulak keding mcm batang lidi...malu3...tapi ain expert main 'cop hambak'..nak taw tnye la org kelantan..kehkehkeh

    ReplyDelete
  88. KL Gangster..hihi..
    apit ada lukis gambar yuyu..
    ada gak nampak parut tue..
    ingat kan tanda lahir..huhu..
    cer yuyu tengok sini..susahnya lukis muka comel yuyu!

    http://4.bp.blogspot.com/-HJ7jleOXAGs/TqLzoxTauII/AAAAAAAAC0M/6cv0NYDBgQ8/s1600/YuYu.png

    ReplyDelete
  89. linda pun ada parut kat dahi jugak . tapi akibat jatuh gedebuk ke dalam longkang depan rumah . siap kena tiga jahitan tu :')

    ReplyDelete
  90. parut tue lahh bule buat kenangan masa kecikkecik dulu. kikiki :)

    ReplyDelete
  91. YAN BANYAK PARUT DEMAM CAMPAK.KESIAN TAK T_T

    ReplyDelete
  92. KALAU BOLEH CUNGKIL PARUT DAH LAMA YAN CUNGKIL DAH T_T

    ReplyDelete
  93. TAPE KAK YUYU.TEMPEK BEDAK BANYAK2 XD

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)