HOME                 ABOUT ME             CONTACT               COLLABORATION                DARAYU

Thursday, September 22, 2011

Semoga Allahyarham Abah Yuyu Bersama Orang Orang Beriman. Amin

Assalamualaikum ^^

19.9.1999. kalau hari ni, bermaksud, 12tahun 1hari sudah Allahyarham abah yuyu sudah tinggal dunia perhentian seketika ni *apesal rasa macam nak tulis novel ni*. dan ni juga bermaksud, yuyu telah dibesarkan tanpa abah sejak dari umur 10 tahun.

empunya anak siyes sebijik macam JeLo. *tipu*.


dalam tempoh nak membesar ni, yuyu tak sempat merasa fungsi seorang abah di rumah seperti:
  • membeli ikan di pasar         (diambik alih emak atau tok wan)
  • ambik yuyu di sekolah naik motor EX5 macam kawan kawan lain.       (tok wan je amik -..- )
  • membetulkan tiang garage kereta di langgar emak        (bila abah takde, emak langgar, pandai emak la betulkan sendiri)
  • banker seisi rumah. 
  • pen-tandatangan buku rekod sekolah.         (leceh bila emak yang sign. -.-'  )
  • dan selanjutnya fungsi seorang abah.

tu orait saja. semua tu boleh diambil alih oleh emak atau tok wan atau paksu atau jiran juga mungkin tok penghulu. semua di atas boleh di ambil alih oleh sapa sapa saja. tapi, bila besar, baru rasa, fungsi seorang abah sangat besar.

bila fungsi seorang abah mendidik yuyu sebagai seorang yang berdikari telah hilang, siyes, tu telah sedikit sebanyak yuyu membesar yang selalu bergantung dengan orang lain. itu ini takut. itu ini tak nak cuba. ada masalah, bergantung dengan orang.

fungsi abah lagi, bila nak couple, sepatutnya yuyu mencari ciri ciri seorang abah dalam jasmani dan rohani seorang boyfriend. sebab bagi yuyu, abah terbaik. tapi tak. yuyu tak sempat nak save kat kepala hotak. macam mana abah sebenarnya. 

cumanya, yuyu tahu abah seorang yang jiwang. sebab tengok diari cinta abah untuk emak. penuh dengan puisi, sajak, lirik lagu Metalicca, dan perancangan nama nama bakal anak. sweet kan.  .dan yuyu tahu abah seorang yang hardworking. walaupun abah ada kilang perabut kayu jati, abah tetap susah payah cari duit di Singapore.

dan yuyu juga tahu, abah sangat ingat keluarga nya, abah selalu ukir nama emak dan nama yuyu di kayu jati untuk dibuat perabut. double sweet kan. 

tapi masih bersyukur ada emak. emak lah yang memainkan peranan sebagai abah. tapi tak real. tak best. emak takde misai. macam fake sangat. emak lah yang ajar yuyu untuk terus kuat. buatkan yuyu selalu buat keputusan supaya Allahyarham abah di sana, bangga dengan satu satu anak nya yang ada.

bila semalam, tepat 12tahun abah sudah meninggal, yuyu susah pejam mata.

teringat abah yang dulu selalu buaikan yuyu buaian di bawah pokok asam. sambil nyanyi lagu Sudirman. artis kecintaan abah. ingat abah yang melambai lambai tangan di Airport Langkawi. abah pergi ke Singapore. cari rezeki. tu kali terakhir jumpa abah.

rindu sangat. sumpah yuyu rindu. kalau boleh dakap, mahu yuyu dakap rapat rapat abah. tapi. mustahil. cuma mampu tengok kawan kawan saja yang dakap ayah dorang. cemburu. tapi apa boleh buat. sudah ajal abah yuyu sampai di situ saja.

yuyu cuma berharap, Roh abah tenteram di sana. di lapangkan kubur dan Allahyarham abah di samping orang orang yang beriman. doakan juga yang semua

terima kasih sudi baca :)

119 comments:

  1. insyaallah yuyu..
    alfatihah :)

    ps: ieqah faham perasaan n rinduu yuyu tu

    ReplyDelete
  2. sabar yea kak yuyu,patotlah kak yuyu nampak tabah ^_^ semoga abah kak yuyu ditempatkan dlm kalangan org2 yg beriman :D

    ReplyDelete
  3. yuyu : tarikhh tuee mmg senang nk diingati..walau cantik tarikh tu tapi sedih dihati lagi tak boleh lupa kn .

    kena hargai abah ieqah ni selagi masih ada :)

    ReplyDelete
  4. harap yuyu selalu menghadiahkan al-fatihah kepadanya agar rohnya tenang di sana.. tiada yang terhebat melainkan abah kita .. yang masih ada, hargailah...

    ReplyDelete
  5. semoga arwah tenang di sana..


    kita hanya boleh berdoa :)

    ReplyDelete
  6. touching ijah baca entry ni.

    al fatihah utk arwah ayah yuyu.

    ReplyDelete
  7. insyaallah...jgn lupa setiap hari sedekah kan al-fatihah selepas sembahyang 5 waktu....

    doa anak²....dan isteri....
    penghubung dengan dunianya....

    Insyaallah

    ReplyDelete
  8. sedih bce entri nie.....at least kak yuyu kenal arwah ayah kak yuyu, sy plak xde mak coz mak meninggal masa umo saya 6 bulan...still baby. al-fatihah utk arwah kak yuyu dan arwah mak saya. T.T


    enciksyazwanpunyablok.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. sedih bce entri nie.....at least kak yuyu kenal arwah ayah kak yuyu, sy plak xde mak coz mak meninggal masa umo saya 6 bulan...still baby. al-fatihah utk arwah kak yuyu dan arwah mak saya. T.T


    enciksyazwanpunyablok.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. yuyu, sungguh...sebak dada ni bila baca tulisan yuyu..akk pun pernah kehilangan org tersayang..kita redha ok..?:)

    http://haryanies.blogspot.com/2011/08/sedih-biasalahkematian-itu-suatu.html

    ReplyDelete
  11. al-fatihah..
    nasib kita sis..
    arwah ayah sya sudah 13 thn tglkan kmi..
    hrp2 roh mereka tenang di sana..
    AMIN ..

    ReplyDelete
  12. smoga rah arwah abah akak tenteram terutama ada ank mcm kak yuyu. :)

    ReplyDelete
  13. semoga abah yuyu tenang disana

    Al Fatihah..

    seriyes sedihnya.nasib lah eka amsih punya emak dan juga abah kesayangan

    ReplyDelete
  14. sabar yuyu ,,,yuyu buat sya lebih menghargai ayah

    ReplyDelete
  15. sedih bace entry yuyu ni
    yuyu memang seorang yg tabah tanpa seorang ayah
    mengingatkan diri sendiri untuk menghargai setiap yg ada

    al-fatihah utk arwah ayah yuyu :')

    ReplyDelete
  16. byk2 sedekahkan surah alfatihah utk arwah abah yuyu ye.. MK pun dh xde abah..

    ReplyDelete
  17. Sabar ye YUYU. Takmo sedih2, nanti kalau jumpa kene sepuk je. HAHA. =)

    ReplyDelete
  18. Sabar ye YUYU. Takmo sedih2, nanti kalau jumpa kene sepuk je. HAHA. =)

    ReplyDelete
  19. Al-Fatihah.Semoga arwah abah yuyu ditempatkan di kalangan org beriman.Amin.

    ReplyDelete
  20. Bagi PB lak...masih ingat satu pesan abah kat PB sebelum dia meninggal....

    "Pan, kau lelaki...lelaki pantang menangis..."

    Abah banyak mengajar PB untuk jadi seorang yang berhati kering... keras hati tapi bertempat...

    Kerana itu PB lebih banyak berdikari...

    Ramai orang yang kenal PB panggil PB.."Anak Jalanan"... mengembara ke sana ke mari... Sama juga macam arwah abah PB dulu...

    Allah...tetiba sedih lak bila teringat kat abah...

    Dia meninggal pun tanpa sempat PB berjumpa dengannya...

    tabahkan hati yea...

    ReplyDelete
  21. amin,Al-fatihah untuk abh kak yuyu =)

    ReplyDelete
  22. sedihnye bace.. sbr eh yuyu, sedekahkan al fatihah bila rindukan arwah, smg roh arwah tng kt sana :)

    ReplyDelete
  23. alfatihah, moga arwah ditempatkan di kalangan orang yang beriman..

    ReplyDelete
  24. Berlinang air mata baca entri YUYU. Sharifdez pun dah kehilangan ayah tahun lepas. Tahun ni raya memang terasa kehilangan.

    Sebelum ni selalu ternanti ayah pulang beraya, tapi kini tiada lagi. Walaupun tak dapat merasa kasih sayang seperti orang lain, sebab ayah tinggalkan keluarga sejak kecil lagi, sharifdez bersyukur sempat menatap wajah ayah buat kali terakhir.

    Moga roh mereka sejahtera di sana. al-Fatihah.

    ReplyDelete
  25. Al fatihah. Yang penting, Kak Yuyu tak lupa doakan dia :)

    ReplyDelete
  26. al-fatihah
    moga ditempat dlm kalangan hamba beriman.

    muka yuyu banyak ikut muka ayah yuyu...sama :)

    ReplyDelete
  27. sedihnya...

    akak tk dpt byangkan camana sedihnya klu ayah takde lagi...

    cian yuyu dah jadi anak yatim sejak kecik...

    sabar yea

    alfatihah

    ReplyDelete
  28. alfatihah untuk arwah abah yuyu...semoga arwah tenang disana...

    kuatkan hati yuyu yer..:)

    ReplyDelete
  29. al-fatihah untuk arwah abh kak yuyu..
    semoga dia ditempatkan diklgan org2 yg beriman dan dicucuri rahmat..amin..

    ayah ieyza pun dah meninggal masa umur ieyza 5 thun... lagi xrase ape2 kasih syg dari seorg ayah ^^

    ReplyDelete
  30. al-fatihah . harap kak yuyu tabahkan hati dalam menghadapi dugaan hidup ni yea . semoga rohnya di cucuri rahmat . insyaallah . amin :)

    ReplyDelete
  31. semoga roh abah yuyu aman di sane :) amin...

    ReplyDelete
  32. hii , sedih jugakk . but me pon same , Tapi dari 8 tahun laa :)

    ReplyDelete
  33. semoga arwah ditempat kan dikalangan orangorang yang berimannn. aminnn. :)

    ReplyDelete
  34. Al-Fatihah..moga rohnyer dicucuri rahmat...nasib kita sama..cuma yuyu terlalu kecik waktu kehilangan insan harapan keluarga..
    moga selalu tabah n kuat..

    ReplyDelete
  35. sedihnya entry yuyu ni. perginya seorang yang dikasihi di usia muda kita. pasti membuatkan kita merindui mereka.

    ReplyDelete
  36. miss my dad already. semoga beliau juga tenang di sana.

    ReplyDelete
  37. Al-Fatihah utk abah yuyu ... smoga satu hari nnt, abah yuyu akan bangga di sana bile tgk yuyu dah berjaya, insyaAllah ... kuatkan semangat ye? atleast for ur mom :)

    ReplyDelete
  38. Rasa sedih baca entry ni...
    Xtahu nak rasa lg macam mana kehilangan orang yang kita sayang terutamanya keluarga sendiri..Al Fatiha untuk arwah ayah YUYU.....

    ReplyDelete
  39. PERGI MATILAH,BAPAKS KAU!

    ReplyDelete
  40. ..jgn sedih yuyu, InsyaAllah, ayah yuyu ditempatkan diklgn org yg beriman. Ayah akak pun da meninggal pada 5/9/1997, masa tue nak amek SPM..apa-apa pun, buatlah yang terbaik dalam apa yg yuyu ceburi untuk balas jasa ibu yg masih disisi..

    ReplyDelete
  41. yuyuuuuuuuuu :(
    emm sebak yana baca yang. berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul kan. alfatihah.

    ReplyDelete
  42. Amiinn..sedih plak bile baca entry ni..teringat arwah emak=(

    ReplyDelete
  43. Sayu jer hati baca entri ni..sangat sweet arwah abah yuyu..Al fatihah buat beliau semoga beliau di tempatkan dengan orang orang yang beriman dan di ampunkan dosa dosa beliau..Aminnn :')

    Yuyu sabar yer..Takot itu takot ini tapi maintain shomell ! :) ♥

    ReplyDelete
  44. @IEQAH terima kasih ieqah :) hargai la ayah yang ada ya :)

    ReplyDelete
  45. @meawterima kasih onie.. doakan dia tenang di sana ya :)

    ReplyDelete
  46. @Ijah EmoTemo terima kasih awak.. takpe.. benda dah lepas kan.. ajal abah yuyu~

    ReplyDelete
  47. al-fatihah.. mane tumpahnye kuah kalau x ke nasi.. muka yuyu sejibik mcm ayah yuyu. org tua2 ckp sejuk je kalau muka ank pompuan sama dgn muka ayah :)

    ReplyDelete
  48. sabar ye yuyu..moga abah yuyu ditempatkan dikalangan orang beriman..amin3

    ReplyDelete
  49. insyaallah~~ al-fatihah utk abah yuyu

    mesti sedihkan

    ReplyDelete
  50. al-fatihah buat ayahanda kak yuyu. moga abah yuyu ditempatkan dikalangan orang beriman..amin~~

    ReplyDelete
  51. Al-Fatihah. InsyaAllah, Yuyu selalu ingat dia, selalu bacakan Yassin & Al- Fatihah kat dia, dia tenang di sana! :) Kesian Yuyu...huhu.

    ReplyDelete
  52. yuyu comel molek...jangan sedih2..sentiasa doakan arwah selalu..al-Fatihah...memang bila orang yang paling kita sayang dah tiada, tiada siapa yg dapat ganti tempat tu kan..moga tabah dear.. fighting!!

    ReplyDelete
  53. Yuyu~~~ Jadikan pemergiannya sebagai suatu kekuatan dalam dirimu~~~

    ReplyDelete
  54. sy fhm perasaan akak, sbb sy pon xde ayah. ayah meninggal masa sy tgktn 3..tak sempat arwah tgk result pmr sy

    ReplyDelete
  55. al fatihah..ida phm prasaan yuyu sbb emak ida pun dh xde..sudah 7 tahun..huhu...

    ReplyDelete
  56. jangan sedey2 yea kak Yuyu . Tuhan ambil org yg kitaa sayang sebab dye nak bg org yg jaoh lagi bettter . Al-fatihah .

    ReplyDelete
  57. al fatihah...
    byk bersabar ye yuyu..
    yuyu sgt kuat

    ReplyDelete
  58. kita tau yuyu kuat.
    moge allah tempatkan dia di kalangan golongan beriman.
    t8 k yuyu syg

    ReplyDelete
  59. al-fatihah buat arwah abah yuyu


    New entry:
    'Teori Evolusi Sebenar: Manusia Adalah Lembu'

    http://somadmusa.blogspot.com/2011/09/teori-evolusi-sebenar-manusia-adalah.html

    ReplyDelete
  60. sedihnya.. T_T
    sabar ye yuyu sayangg...
    semoga arwah abah yuyu di tempatkan di kalangan org2 beriman..aminn
    Al-fatihah

    ReplyDelete
  61. alfatihah buat arwah..
    Banyakkan sedekahkan alfatihah & berdoa utk arwah.. InsyaAllah arwah tenang di sana..
    btw, muka ang sama la ngn arwah abah ang.. =)

    ReplyDelete
  62. yuyu..aisy tak baca smpai hbis punn..bru baca ckit dah nak nangis..eerrmm,,x mau sedih22 yeaa yuyu cygg..
    smoga arwah yuyu tenang disne..amin...

    ReplyDelete
  63. takziah...
    sabar eh???
    law yuyu nak tau .. tarikh ayah yuyu takde ni same mcm tarikh mak saya meninggal.. cuma bezanya... tempoh pemergian ni baru sebulan... sgt sekejap.. sgt3!!!!
    mase bace entry ni.. buat saya nangis..
    sedih...

    ReplyDelete
  64. sedih sgt bace entry ni, xpat bygkn cmne lau abah cahaya xde.. rasa masih lum kuat utk "diri" tanpa mak&abah.. T__T

    maaf tanye, leh tau abah yuyu meninggal sbb ape?? sakit ke?? maaf, tanye je.. xnk jwb pn xpe..

    ReplyDelete
  65. al-fatihahh.. semoga arwah di tempatkan di golongan orang yang beriman.. aminnn..

    ReplyDelete
  66. @azamInsyaALLAH, yuyu takkan pernah tinggal yang tu :)

    ReplyDelete
  67. @syazwan tahir wahhh.. awak lagi sedih dari yuyu.. hmmm :'( selamat kita tabah kannn~

    ReplyDelete
  68. @Ary saya masih tabah.. sebab semua tu jadi masa kecik.. kalau dah besar, mesti susah sikit.. hmm~

    ReplyDelete
  69. @shieshie niexia wahhh.. 13tahun??? awak lagi lama.. takpe... dorang mesti happy di sana.. insyaALLAH :)

    ReplyDelete
  70. @Cik Eka aminnnnnnn.. yuyu pun harap macam tu cik eka!!! tapi, entah la... yuyu ni anak yang okay ke??

    ReplyDelete
  71. yuyu tarikh bape awak meninggal tarikh besday adik saya

    ReplyDelete
  72. Sedih baca :'(
    Sabar tau Sis, ALLAH lagi sayangkan Arwah. Kita doakan Arwah Abah sis ditempatkan dengan golongan beriman ye. Aminnnn.

    ReplyDelete
  73. kenapa entry baru yuyu takleh nak komen.. :(

    ReplyDelete
  74. A-fatihah.. Semoga abah Yuyu sentiasa di bawah reda-Nya. Aminnn. ;)


    DIA tak akan turunkan ujian kepada hamba-Nya yang tak mampu harungi ujian tu..


    Teruskan doanya Yuyu..

    ReplyDelete
  75. dont you think this has made you a tougher girl inside and out? (:

    ReplyDelete
  76. Alfatihah buat ayah yuyu

    rase mcm nk balik umah skang dan peluk abah sayer kuat2!!

    ReplyDelete
  77. sedih baca entry yuyu kali ni.menitis air mata ni..:'(

    al-fatihah utk arwah abah yuyu.semoga rohnya di tempatkan dikalangan org2 yg beriman.AMIN.

    ***apa2pun akk tumpang bangga sebab tanpa kasih seorg abah sekalipun, ibu yuyu masih mampu mendidik yuyu menjadi insan yg sangat berguna.just be ur self dear! be strong women! be a good son for ur mum!buktikan pd dunia, tangan wanita yg mampu menghayun buaian itu juga mampu menggoncang dunia dgn menjadikan kamu insan yg berjaya di dunia dan akhirat kelak.AMIN.

    ReplyDelete
  78. alfatihah kepada ayah yuyu..

    kuatkan semangat yuyu.
    yuyu de masa depan yg cerah

    ReplyDelete
  79. insyaAllah...al-fatihah...

    http://dehumairachocshouse.blogspot.com/2011/09/promosi-untuk-bakal-pengantin.html jom tengok sini dear...;)

    ReplyDelete
  80. entri ni sangat menyentuh hati.
    Alfatihah untuk arwah abah awak..

    ReplyDelete
  81. Al-Fatihah,semoga arwah abah Yuyu ditempatkan dikalangan org yang beriman.Stay strong :)

    ReplyDelete
  82. alfatihah :(
    moge arwah ditempatkan ditempat org2 yg beriman..amin

    ReplyDelete
  83. MAMPUS SONO BAPAK LU!~ BIAR MASUK NERAKA!

    ReplyDelete
  84. Astaghfirullahalazim....@lol:jgn jadi org yg tk beradab.kalu brani,tunjukkn identiti sebenar.and blajar hormat org..:)

    to yuyu:semoga tabah..takziah.

    ReplyDelete
  85. eii...kenapa kurang ajar sgt tu?!-LOL

    ReplyDelete
  86. AH LAMA EYH ABAH KAK YUYU TADE.TAKZIAH.ALFATIHAH

    ReplyDelete
  87. HIDUNG DENGAN MULUT KAK YUYU MCM ABAH KAK YUYU ;D

    ReplyDelete
  88. HEHE.LAWAK PART EMAK LANGGAR TINAG BETULKAN SENDIRI TU XD

    ReplyDelete
  89. assalamualaikum yuyu...al-fatihah buat arwah abah yuyu yer...:)

    ReplyDelete
  90. Sedey la plak baca ni...
    huhuhu... mmg betol,org yg belum pnah hilang org tersayang x kan paham dan x kan tau menghargai org tersayang...

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)