HOME                 ABOUT ME             CONTACT               COLLABORATION                DARAYU

Monday, August 1, 2011

Pengalaman Berpuasa Di Zaman Kanak Kanak.



Assalamualaikum ^^

bulan Ramadhan. bukanlah bulan yang di segani oleh kanak kanak sejagat. bukanlah bulan di mana kanak kanak akan senyum telinga ke telinga bila ada tok wan dengan kadar sangat lambat nak umum tarikh puasa. bukan bukan. dorang tak macam kita. eksaited.

macam tu la juga dengan yuyu masa zaman sebelum masihi dulu. kecik kecik takkala otak dan hati masih suci kudus lagi murni. kalau tahu dah nak puasa, siyes, rasa macam nak hentak kepala kat bantal empuk. kalau kat dinding takut lebam pulak.

di kala manusia lain sibukkan diri listkan barang berbuka, tapi kecik kecik dulu, yuyu sibukkan dengan :
                               

  • sorokkan Apollo di bawah baldi lama dalam bilik mandi.
  • sukarelawati membeli juadah berbuka pada pukul 4 petang di hujung kampung, dengan harapan dapat makan di bawah pokok asam yang sunyi sepi.
  • waktu berwudhuk adalah waktu paling ideal nak buat buat tertelan air 1 liter.
  • sungguh cergas di suruh menghantar kuih muih di rumah jiran. agar dapat makan sikit sikit sepanjang perjalanan.
tu la kerja yuyu di bulan Ramadhan dulu dulu. pernah satu hari, tak pernah pernah emak buka jeling baldi lama berisi Apollo cekelat, tetiba emak buka dengan senang hati. terkejut emak bila tengok ada 5 ketul Apollo. 

"sapa punya Apollo ni?"

"ha? apa?? Apollo?? Apollo sapa? mana? mana?" pelakon terhebakk

"tu bawah baldi tu!"

"mana tau. adik punya kot"  -.-' adik berumur 2 tahun mampu membeli Apollo di pasaraya terdekat anda.

"kakak punya kottt"

"mana ada, Apollo sapa entah"

"hawat tak beli Apollo pandan?" soalan maut emak.

"tak sedap, cekelat sedap lagi" -.-'



kan dah kantoi. semenjak dari tu, emak bersihkan bilik mandi. habis emak geledah tempat tempat rahsia. emak juga dengan nekad nya tarok mangga di peti sejuk. nak amik wudhuk, emak pantau persis pak cik guard asrama penuh.

kira nya, sungguh perit la nak hadapi bulan Ramadhan.

apa lagi nak sahur, memang liat la. pukul 4 pagi atok dah pukul gendang gendut tali kecapi bagi semua rakyat jelata kat rumah dengar. orang lain dah siap sendawa bau ikan bilis, yuyu baru nak sental mata sampai parah. memang jenuh atok nak kejutkan.

pernah satu hari, atok biar je yuyu tak kejut kali ke pat ratus. yuyu bangun saja dah pukul 7 pagi. tok saja nak tengok apa reaksi yuyu. konon nya supaya yuyu bertaubat nasuha liat bangun sahur. tapi rilek derr. wa orait je.

sebab bangun tak tak bangun, sama saja. waktu mandi, haruslah teguk air hingga kembung perut. huhu keji.


tapi, tu semua dulu, sekarang, eksaited kemain. sebab sekarang dah mampu fikir, sungguh belungguk kelebihan Ramadhan. bila dah mampu berfikir, mampu menghayati bulan ni juga. sebab tu, Ramadhan lagi 11bulan, dah eksaited tunggu. 

ini lah kelebihan bulan Ramadhan kan.

p/s : doakan yuyu menang Ipod Touch ye semua. 

terima kasih sudi baca :)

69 comments:

  1. haha.sorok apollo dlm blik mandi.memacam la yuyu ni :)

    ReplyDelete
  2. amboii :P
    nakalnye kak yuyu mase kcik
    suke curi2 mkn apollo ek :D

    ReplyDelete
  3. nice entry, akk pown suke ceklet nyer flavor jgk..:P

    ReplyDelete
  4. sumpah suka baca entry yuyu...penuh humor..hahaha....sumpah suka!!!

    ReplyDelete
  5. nenek saya pun suke makan apollo.tapi skang dh uzur tak larat nak makan.tapi bile tanya
    tok wan nak apollo?mst angguk.hihihihi
    kenangan Apollo

    ReplyDelete
  6. haha..comeyl je soal jwb dgn mak yuyu tu..hehe;P

    ReplyDelete
  7. adeh,parah sungguh sorokkan apollo lam beledi,hahaha! yuyu, posa penuh naaaa,kehkehkeh :P

    ReplyDelete
  8. hahahhaa nakal gila yuyu ! kecik kecik pun nakal kannnn babapppp

    ReplyDelete
  9. haha. dah besarbesar nijangan sorok meatball bawah tlam pulak ye ! haha

    ReplyDelete
  10. hahaha.nakal la yuyu time kekecik dulu. hahaha. mesti comel kan bila yuyu pura2 tataw cokelat apollo sape yang terkantoi tu. hehehe. hadehhhh. yuyu..yuyu.. comel je!!

    ReplyDelete
  11. Budak bertuah ni, ini kerja kau yer! (sila baca guna nada kak ros marahkan upin dan ipin)haha...

    ReplyDelete
  12. @saharinasaharudin hehehe.. kecik kecik dulu kann :P temberang pandai :p

    ReplyDelete
  13. Alamakk!! Kantoi... hehehe.. len kali dendiam sudah.. hikhik..

    Selamat Berpuasa Yuyu~!!

    ReplyDelete
  14. hodoh sggh perangai jejaskan reputasi adik umur 2 tahun...huhu

    ReplyDelete
  15. nnti yuyu approve & reply komen ye :) sibuk study kuiz esok :)

    ReplyDelete
  16. salam yuyu comels, xnak join contest sempena ramadhan??anyway, happy fasting day..:)

    http://lilysufy.blogspot.com/2011/07/contest-ramadhan-2011-blog-lily-sufy.html

    ReplyDelete
  17. hahaha..lawak la yuyu ni..byk tol akai noo

    ReplyDelete
  18. hahaha! tak berpeluang buat gitu time keciq2 :P

    ReplyDelete
  19. best ke makan dlm bilik air ? hahaha. jgn nakal2 lg tau kak yuyu :D

    ReplyDelete
  20. ahakss~chumel lar u syg time kicik2..hik3

    ReplyDelete
  21. hahaha..same la ngn mirah..curi2 makan...haha

    ReplyDelete
  22. baguss betuuull taktik kak yuyu yek!!

    ReplyDelete
  23. yuyu nakal time kecik, tapi..tapi..kantoii...hahaha!

    ReplyDelete
  24. adatlaa tuee budak kecik..liat tol yuyu ye..
    mujurlaa da besar ni baguihh..
    selamat berpuasa yuyu syg :)

    ReplyDelete
  25. hebakk la sis yuyu nie. erna pun ta sanggup nk telan air time wuduk. haha ^_^

    ReplyDelete
  26. hahaha..apelah yuyu..yuyu,apollo pandan ar sedap...

    oh minum air papi masa amek wudhu biasa yuyu...hahah..eka biasa buat.rasa cam air oren kan..hahah

    ReplyDelete
  27. hahaha.. zaman budak2, rasenye sume orang pun camtu kot.. mengelat je keje.. kekeke..

    ReplyDelete
  28. hahaha.. terbaekk.. apollo coklat la best.. =P

    ReplyDelete
  29. sedap kan apollo coklat..ieja pon suka yang tu!

    ReplyDelete
  30. comel gila akak yuyu.. ekin pun pernah jugak buat2 terminum air.
    hahha

    ReplyDelete
  31. siyes kelaka. same lah kite teguk air mase mandi ngn wuduk. :D

    ReplyDelete
  32. nakal betul yuyu. haha. kelakar. :D

    ReplyDelete
  33. hehe,,amboii,pandai ea ngelat pose,,

    ReplyDelete
  34. nakal upanya haha..skang kena nikmati btl2 ramadan ni kan? hehe

    ReplyDelete
  35. pengalaman kanak2 seakan2 sama bagi semua orang:)

    kanak2 adalah zaman riang ...

    indahnya kalau zaman itu berulang kan...

    tapi mustahil:(

    p/s : salam ramadhan kareem ..

    dari saya budak terengganu :)

    excellence!

    ReplyDelete
  36. len kali kena sorok apollo tpt lain la yuyu..

    ReplyDelete
  37. budak comel,g lawat post akak yg latest cpt.ade segment akak tag. :)

    ReplyDelete
  38. haha. kantoiiii. lawak laaa yuyu nie.. bule pulak sorok appolo bawah baldi.. ishh3.

    ReplyDelete
  39. wah siap mangga peti sejuk...

    ReplyDelete
  40. haha..zaman puasa masa kecik kite sama je yuyu...

    ReplyDelete
  41. slm yuyu...mmg kelakar giler cite nyer...time budak2 mmg x kira apa pun janji dpt apa yg nak di buatkn...bila dah besar dah tahu fikir n teringat balik mmg kelakarkn...:)

    ReplyDelete
  42. apollo bawah baldi ?? macam2... :)

    ReplyDelete
  43. Sama lah kita dulu yuyu selalu kantoikan diri.. Haha

    Salam Ramadhan yuyu :)

    ReplyDelete
  44. awat tak beli apollo pandan?? muahaha

    ReplyDelete
  45. Woahh kite xde la sampai sorok apollo ke makanan ke. Cuma balik skolah konpom rembat aiskrim toss beli je kat kedai

    ReplyDelete
  46. Tapi tu kenangan dulu2 dah besar ni mesti igt balik kan. Slamat berpuasa yuyu

    ReplyDelete
  47. haha. lawak lah yuyu. tak pernah pulak trpk nak sorok dalam baldi. :p

    ReplyDelete
  48. Kenapa tak beli apollo pandan.? HAHAHAH XD


    Pesanan Typical Dari Ibu Ayah Untuk Anak Anak.[Joined]
    (Baca kalau korang ambil kisah)

    ReplyDelete
  49. kantoi baek punya..tapi cover lagi baik tuh,,,hahahh

    ReplyDelete
  50. hahaha..lawak la yuyu nih..kahkahkahkahakhak

    ReplyDelete
  51. hihi kantoi dgn mak bila dia tanya kenapa x beli pandan.....pandai ur mum :)

    ReplyDelete
  52. haahaha..selamat berpose yuyu.

    dulu kite suka curi nenas dalam peti ais.lama2 abis tak sempat mak buat pajeri..hihi

    ReplyDelete
  53. love u bebeh...terbaik dik, semoga menang ipod lah...

    ReplyDelete
  54. alolo comelnya sorok apollo. pandai emak yuyu berkas yuyu. taktik polis tuu. huhu :)
    tapi apollo pandan mmg sodap! huhu :)

    ReplyDelete
  55. hahaha...dah kantoi sudaa...kekekeke.mesti kak yuyu cumel time kecik2 dulu.hihi ^_^

    ReplyDelete
  56. oh lupa! kak yuyu,selamat berbuka ^_^

    ReplyDelete
  57. hahaha..begitu puitis sekali entry ini. teringat saya pada apollo saya di kedai persis shop..

    MOHD NASER.com

    ReplyDelete
  58. blog yuyu dah berubah la T.T nak yang dulu balik. dulu lagi comel. sobss.
    haha :D

    ReplyDelete
  59. selamat berpuasa kak yuyu :))

    ReplyDelete
  60. heheee, pengalaman manis tu yuyu di zaman kanak2 :)

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)