HOME                 ABOUT ME             CONTACT               COLLABORATION                DARAYU

Saturday, July 9, 2011

Pengalaman Pertama Kali Menoreh Getah | Video Menoreh Getah

Assalamualaikum ^^

menolong atok menoreh getah adalah amalan yang mulia. kan kan kan? mertua nak pilih menantu, mesti la yang buat amalan mulia. maka, sila promote yuyu kat mok cik mok cik yang ada anak hensem sebijik Aaron Aziz. opsss. tak baik menggatal.

cuti pendek yuyu baru baru ni, yuyu habiskan masa dengan famili. seminggu di Langkawi kali ni, hanya ngadap bijik mata kat famili. tak sempat nak bersuka ria dengan rakan taulan.

di sinilah berlaku nya pertiwa toreh menoreh. serammm!

tapi yang best nya, kali ni, yuyu buat aktiviti baru. yakni seperti sedia maklum di tajuk entry, yuyu menolong atok menoreh getah. kalau sebelum ni, yuyu hanya mampu  di harapkan atok dengan kutip getah beku saja. sebab musabab, atok takut pokok getah nya mengalami kemalangan jiwa yakni cedera parah habis di kerjakan yuyu.

sekarang, bila atok dah tekan lampu hijau, mesti la kena tunjukkan yang yuyu ni cucu yang boleh di harapkan. habis bergetar jiwa raga nak toreh seketol pokok pun. cecewahh. melebih pulak ye dak.

video
awal awal, tangan keras gila, tapi bila dah 3 hari tolong atok, tangan dah boleh menoreh sambil kilatkan kuku. hikhik

teringat lagi atok cerita, dengan menoreh la atok besar kan anak anak atok yakni termasuk emak yuyu. kadang kadang, penat penat menoreh, malam nya pulak, ada orang curi getah beku. susah lah pulak esok nak toreh lagi. dah la zaman dulu getah murah.

tapi bila sekarang dah hidup senang sikit tak macam dulu, atok tetap teruskan menoreh. sebab kata nya, dah banyak pulak jasa pokok getah kat atok. sobbsobb. *apesal terasa ada duri menikam kalbu *


    

cuma, yuyu jadi kesian tengok atok dan tok wan menoreh, sampai berpeluh peluh satu badan. dah la tua. tapi, dorang tak nak harapkan duit anak anak. orang kampung. ni saja lah hasil duit dorang. menoreh atau jadi nelayan.

sempat la yuyu tolong atok selama tiga hari. rasa macam, nikmatnya kalau selsema selama tiga hari menoreh. tak susah nak bau tak boleh belah tu. rasa la pengalaman macam orang dulu dulu susah nya nak dapat duit sikit pun. 

tetiba jadi insap empat saat tak nak memboros beli cungkil gigi sesuka hati. 

nampak saja macam senang, tapi susah sangat. tangan mesti la lembut. kalau dasar tangan tak buat kerja asyik taip belog kupukupukecik je, memang cedera parah la pokok getah tersebut. lepas menoreh, kena pulak tunggu, nak kutip pulak getah yang dah beku. 

p/s : kadang kadang, kita perlu letakkan diri kita untuk jadi susah.

terima kasih sudi baca :)

88 comments:

  1. nad pernah menoreh...tapi abah marah..dyer kata abis pokok luka..hik hik..:)

    ReplyDelete
  2. wahhhhhh walaupun sedang menoreh tp tetap maintain gojessss... =)

    ReplyDelete
  3. bestnya dapat pegi menoreh. baiknya Yuyu menolong atuk. saya pegang pokok getah pun tak pernah. sebab takde pokoknya. teringin juga :(

    Teguran Ikhlas Dari Seorang Lelaki Untuk Wanitanya

    ReplyDelete
  4. ala comelnya yuyu menoreh getah.. (^_^)

    ReplyDelete
  5. hehe.. comeii k.yuyu menoreh.. ^^

    ReplyDelete
  6. hidup zaman dulu susah perang bagai . zaman skrang pon susah . jenayah belambak . hidp mmg susah -..-

    ReplyDelete
  7. teringin nak menoreh tapi asal g kebun je mesti kena pacat,tak sanggup,huhu

    ReplyDelete
  8. arrgh ! cedera pokok tuh.. hehe best nye lau dpt g noreh gak. tak penahh..

    ReplyDelete
  9. anda memang terbek!!!!!

    susah nak jumpa ni....

    ReplyDelete
  10. toreh getah.. tak pernah buat.. hehehe!!~



    ^^

    ReplyDelete
  11. ermmm.. betul tu.. kaddang2 kita perlu meletakkan diri kita pd tempat yang susah :)

    ReplyDelete
  12. untonglahh. kite tapenah menoreh. huahuahua

    ReplyDelete
  13. Sape amek vdeo nie kak yuyu??atok kew?hee

    ReplyDelete
  14. best nye dpt toreh getah ni.. bagus la yuyu ni, org lain dok kecoh2 bersih dia post vdeo toreh getah ^^

    ReplyDelete
  15. opah eka ada kebun....ayah eka n adik2 selalu kalau balik kerja part time..lagipun sayang tinggal cmtu..getah pun mahal..

    eka tak pernah menoreh..luka habis nanti..huhu

    ReplyDelete
  16. bestnye.. comel je yuyu pegi menoreh.. :)

    ReplyDelete
  17. lawa betoi penoreh zaman moden..cik yuyu :)

    ReplyDelete
  18. amboi sempat pakai shawl ye toreh getah.haha

    ReplyDelete
  19. errr...ni ke yg nanti akan menghalis kan cuka getah, gula getah, gelang getah?

    ReplyDelete
  20. bestnya ada gak pengalaman toreh getah..teringin nak rasa gitu..

    ReplyDelete
  21. waa yuyu nanti bawa wani nak toreh juga :)

    ReplyDelete
  22. sapa kata noreh getah susah..member aku sumer kaya raya what

    ReplyDelete
  23. baru tau kat langkawi ada pokok getah.. hihi

    ReplyDelete
  24. wah yuyu hebak !
    toreh 1 pokok je ke.
    hehe.
    pernah kopek getah buku jek.
    tak penah try menoreh.
    tu pon asyik mengeluh bau busuk. kehkeh

    ReplyDelete
  25. bagus yuyu...dpt rasa mcm mn susahnya org menoreh..klu xde org menoreh xde la kete skrg..sbb xde tayar:-)

    ReplyDelete
  26. bau dia. pergh lahaii kalau nak balik kg lalu hutan. tp ayah yaya pun tlg tok yaya menoreh dulu :)

    ReplyDelete
  27. amboii..menoreh pun still comei jerr..hehe

    <--dok felda..ada kebun getah..tapi tak pernah menoreh..kebun tuu pun masa tadika jer pegi sekali kalau tak silap..hehe

    ReplyDelete
  28. best2 sbb atok bg..kalau alia abh xbg lnsong,,tgu dia menoreh ja dia bg..
    dia tkot rosak pokok..

    hahaha !

    ReplyDelete
  29. yuyu , bestnya dapat pengalaman macam tu ^_^ . yup kita kena rasa susah untuk hargai apa yg kita ada . ^_^

    ReplyDelete
  30. wan sy ada jugak pokok getah tp ktorg x pndai toreh..6t nk blaja lar toreh..cam bez jerk tgk yuyu toreh..hehe ^^

    ReplyDelete
  31. gud jop yuyu! ade pokok kat kg pun tgk je tak penah sentuh..

    ReplyDelete
  32. Wahhh respeklaaa sama yuyu..p noreh pun comey lagi si cute ni.HEHE
    shuke tgok ^.^

    ReplyDelete
  33. menderma untuk umat islam di Kemboja di sini..
    http://sweetgurlz11.blogspot.com/2011/07/sumbangan-bantuan-kemanusiaan-kemboja.html
    *x dapat sampaikan dalam bentuk kebendaan..sampaikanlah melalui tenaga dengan menyampaikan hal ini kepada rakan2 lain yang lebih berkemampuan..

    ReplyDelete
  34. yuyuuuu tok wan kiter cakap kann dia nak amek yuyu jadi pekerja dia...kekekekekeke.. lawak jer.. kat perlis orang panggil motong getah.. hehe

    dulu kite selalu masuk kebuh getah sebab nak cari biji getah..hehe

    ReplyDelete
  35. Memang bagus kalau menoreh waktu selsema.. huahahaha bau skrap yg terlalu wangi (T_T)
    Klik Sini untuk melawat blog Shuk

    ReplyDelete
  36. Wahhhhhhhhhhhhhhhhhh bestnyaaaaaa Yuyu..Terasa nak ikut Yuyu balik kampung join toreh getah jer.. =..=

    ReplyDelete
  37. pengalamn berharga. tahniah yuyu. Dapat sijil x

    ReplyDelete
  38. bgs2 t leh keje kat ldg getah lya
    hik3
    rindu kat yuyu

    ReplyDelete
  39. MB TAK PERNAH ADE KAITAN NGN TOREH MENOREH NI....besnye kalau ade...
    teringin jugak nak buat...
    nak merasa...

    ReplyDelete
  40. hahaha gila comel ! alaaa nak try jugak toreh getah T_T

    ReplyDelete
  41. amboi ! noyeh dia ! hahahaha

    ReplyDelete
  42. comel je dia noreh getah...bgus cucu atok ni...msti atok syg..

    ReplyDelete
  43. waa, beznyer yuyu ada atuk lagi.. gi noreh getah lagi.. :)

    ReplyDelete
  44. nnt klu xde keje leh la yuyu balik noreh kt kampung....
    sy dulu dah merasa semua nie....kutip getah beku ....memang penat giler...
    tabik spring kt org dulu2....

    ReplyDelete
  45. nenek x bagi ikut.
    takot pokok rosak. haha
    betul cik yuyu. kita kena berada
    di tempat susa ada kala nya. hmm.
    dan sifat bersyukur perlu lah ada ;)

    ReplyDelete
  46. terbaek la yuyu..untung atoknye..hihi

    ReplyDelete
  47. merasa ssh itu perlu.barulah kita hargai apa yg kita ada skarang kan?

    ReplyDelete
  48. wah! bestnya!
    at least dapat rasa camne org2 dl susah payah toreh getah..
    cucu yg mithali :D

    ReplyDelete
  49. tak pernah pon tengok orang toreh getah depan mata,

    kalau potong sawit tau la, hehe :)

    ReplyDelete
  50. owh cam tu ke toreh gth?wah tahniah sis!kite teringin nak toerh gth huhu...nak rasa bgmna susahnya nenek moyang dulu kala bgn lagi2 subuh,demi mencari rezeki halal

    p/s--?owh sis ni comelnya,patutlah nama blog ni kupukupukecik he3...suka sggh sini best!!!

    ReplyDelete
  51. pas ni buat la video tanam padi pulak..hehe=)

    ReplyDelete
  52. sy penah menoreh..tapi yang paling best time kutip getah beku..hehehehe...best...hehehehehe

    ReplyDelete
  53. kire laju jugk la yuyu toreh pokok tue..cam dah expert tu..good2..

    ReplyDelete
  54. bes nyer yuyu...

    nak jugak cedra kn pokok getah!!

    yuyu jom join!!

    CONTEST AIDA

    ReplyDelete
  55. good job cik yuyu atas usaha murni anda tu.tersentuh ati ai beb

    ReplyDelete
  56. aloloo , comelnye penoreh getah yg nihh .! ^^v

    ReplyDelete
  57. yuyu penoreh getah paling comel kot..rs cam dok tepi pantai lak dgr background lagu blog ni

    ReplyDelete
  58. alaaaa...silap..ingatkan lagu tu kat blog yuyu..blog lain rupanya..haha..malu2

    ReplyDelete
  59. patut la bau getah je. ok bergurau..
    :D

    ReplyDelete
  60. kebal xpernah menoreh gatah...tp org cakap penoreh getah pun kayo rayo..

    kalau kena pada masa..hehe

    ReplyDelete
  61. Yuyu, naper awak sgt kiut...? T_T"

    ReplyDelete
  62. waa... rjin yuyu tlg eh.. teringin jugak, tpi tkut pacat la hehe

    ReplyDelete
  63. hahahha ,, rase2 pokok getah tu pon rela di toreh oleh yuyu ;p

    ReplyDelete
  64. dah lama tak terjebak dalam aktiviti nie sejak dah besar nie...kecik2 dulu rajin ikut arwah tok g menoreh

    ReplyDelete
  65. menoreh slalunya tgn jadi busuk
    kena guna shokubutsu utk hilangkannya
    =D

    ReplyDelete
  66. yuyu!!!!!
    kecewa nya tak dpt jumpa yuyu pun. huhuhuhuh.lisa lalu lalang banyak jumpa kebun pokok gotah. tapi tataw yang mana satu pokok gotah atok yuyu. huhuhuuuuuuuuu

    :(:(

    ReplyDelete
  67. menoreh getah siang2 ker dik? bkn org toreh getah wktu pg2 buta ker? kalo dh naek matahari org ckp getah ssah nk kuar..


    apa2 pn. bes experience kot

    Tensen bila nak naek bas. Sapa lar yang akan duduk sebelah aku nie..

    ReplyDelete
  68. excited btul die cerita psl toreh getah. :)

    ReplyDelete
  69. bestnyeee....... teringin gak nak menoreh.. -_-



    mungkinkah yuyu adalah penoreh getah tercomel di dunia??? ^^,

    ReplyDelete
  70. rjin nya yuyu...nak cite la mok cik mokcik...yuyu calon menantu yang terbaik..hehe

    ReplyDelete
  71. yuyu , ain tak dapat nak tengok video.. sedihh ase..

    ReplyDelete
  72. yeayyy akhirnya dah dapat tengok yuyu menorehh.. hihi. sangat comel.. ain tak penah pown menoreh..

    ReplyDelete
  73. syoknya! tak pernah menoreh lagi. tapi takot tertoreh pkok tu samapi tumbang pulak

    ReplyDelete
  74. noreh getah mmg best..smpai skarang saya noreh getah..rugi korang xda pngalaman noreh getah..bkan sush mna pn noreh..betol x yuyu zulaikha..

    ReplyDelete
  75. mmg sronok giler dpt noreh getah ni..tmbah pulak pngalamn ptama noreh..dlu x pndai tp smpai skrg saya noreh..akulah penoreh getah..

    ReplyDelete
  76. best giler noreh getah ni..aku penoreh getah jgak shingga hari ni..

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)