HOME                 ABOUT ME             CONTACT               COLLABORATION                DARAYU

Sunday, April 24, 2011

Tanah Suci

Assalamualaikum ^^

 terus berdoa. Aminn

penat hari ni dengan mengemop lantai, menbersihkan halaman rumah, memasang tempe goreng celup tepung, membasuh baju seluruh rakyat rumah dan melahap semua makanan buatan diri sendiri akibat tak ada sapa yang nak makan. semua hal emak yuyu ambil alih. emak yuyu kan sedang meminang untuk adik beliau.

semalam ada seorang mok cik bertandang ke rumah yuyu. beliau baru saja balik dari umrah kata nya. penuh semangat beliau bercerita pengalaman beliau di sana. rezeki beliau lebih. mok cik tu pergi dengan sokongan penuh adik nya.

jeles kot. yuyu teringin sangat ke Tanah Suci. buat Haji. tapi kalau tak boleh pun, Umrah pun dah terlalu bersyukur sangat. memang dari umur yuyu 20 tahun, yuyu memang teringin sangat ke sana.

orang kata mungkin sebab tak dapat seru lagi. ye ke? yuyu tak percaya. bagi yuyu, Allah dah menyeru seluruh umat nya mengerjakan haji kepada yang mampu. siap menunaikan Haji adalah perkara ke 5 dalam rukun Islam.

Ihsan Pok Cik Gugel

cuma nya, tak ada rezeki lagi. ya. tak ada rezeki. tu yuyu rasa lebih sesuai dari tak dapat seru lagi. entah bila la yuyu akan ke sana. kalau la perempuan boleh pergi seorang diri, telah yuyu pergi sekarang. InsyaAllah. tapi perempuan perlu ada Mahram nya.

tunggu kawin je lah kot. Aminnn.

ada banyak kawan yuyu yang dah pun mengerjakan Haji. seronok nya tak terkata. teringin yuyu ke seluruh tempat tempat yang kawan kawan yuyu cerita kan. teringin yuyu selesai kan rukun Islam yang terakhir sekali tu.

kata ustaz, mengerjakan haji adalah wajib kepada yang mampu. tapi sekarang, yuyu tengok, banyak orang yang mampu, tapi duit nya di habis kan dengan melancong ke negara lain. sayang nya. selesaikan lah apa yang patut dulu kan. tapi tak nak kata lebih. mungkin dorang ada perancangan sendiri.

perancangan yuyu, sejurus yuyu tamat belajar, akan yuyu selesai kan dahulu hutang yuyu dengan PTPTN. tapi minta mintak yuyu dapat senarai dekan la. akan di tukar jadi biasiswa ye dak? tamat segala hutang yuyu, akan yuyu ke Tanah Suci untuk kerjakan Haji atau Umrah.

sebab yang wajib di selesaikan dahulu adalah hutang. kalau kita ada hutang, kita perlukan selesai kan hutang kita dulu. kata ustaz yuyu :
"kalau mati tak kerjakan haji, tak di apa lagi, tapi kalau mati, kita ada hutang, jasad ni antara bumi dengan langit"
 maka, InsyaAllah akan yuyu segera langsaikan hutang dulu. lepas tu,akan terus yuyu kerja kan Haji atau Umrah. tapi, layak kah yuyu ke sana? pasti lah layak untuk seluruh umat Islam. kita perlu yakin dan jangan bersangka buruk dengan Allah. Allah akan sentiasa menerima hamba Nya yang membuat kebaikan.

kan kan?

ohh.. kenapa entry ini macam berbaur emo? mungkin yuyu teringin sangat kot. mulai hari ni, yuyu akan siap kan diri yuyu untuk ke sana. semoga Allah tunjukkan jalan yuyu untuk ke sana. Aminnn. doa kan ya.

korang ada tak pengalaman pergi ke Tanah Suci? moh le share dengan teman ^^


Terima kasih sudi bace ^^

67 comments:

  1. akak doakan semoga termakbul niat Adik itu.. insyaallah...

    ReplyDelete
  2. nard pernah pegi umrah. tp time tu tadika. mcm tak tau pape lg. tp syok. teringat sampai skrg. dah tua. (22 baru) hehehe. nard doakan yuyu dpt rezeki lebih and dpt pegi tanah suci dgn semua family yuyu. amin. teruskan usaha ye. ;)

    ReplyDelete
  3. insyaAllah. kita semua ada keinginan untuk ke Tanah Suci. semoga hajat kita dimakbulkan tuhan. Amin.



    p/s: Jom tengok blogshop yg jual Oxford Shoes.


    http://of-a-woman.blogspot.com/2011/04/trend-oxford-shoes-brogue-pump.html

    ReplyDelete
  4. insyaAllah. kita semua ada keinginan untuk ke Tanah Suci. semoga hajat kita dimakbulkan tuhan. Amin.



    p/s: Jom tengok blogshop yg jual Oxford Shoes.


    http://of-a-woman.blogspot.com/2011/04/trend-oxford-shoes-brogue-pump.html

    ReplyDelete
  5. yuyu sayang. he3.
    iya.. saya pun mahu sangat pergi ke tanah suci.
    insyaAllah ada kesempatan, yuyu dpt g :)

    ReplyDelete
  6. semoga impian kak yuyu tercapai..

    nak tanya.. dah daftar nama kat Tabung Haji ke? haritu mak Alia nak daftar, tengok giliran untuk panggilan masa tahun 2030..

    perrgghh..mau kerepot ni.. kalau alia entah bila lah.. alia nak daftar, tapi mak cakap daftar dengan suami lagi sng..terus ada mahram..hope di pajangkan umur dan sempat tunaikan Haji..

    ReplyDelete
  7. semoga yuyu cepat jumpa jodoh and cepat kahwin ! nanti boleh pegi umrah , tayah fikir pasal mahram kan kan :) insyaAllah , satu hari nnt ada laa rezeki yuyu tuu yeee :)
    Aminnnnnn!

    ReplyDelete
  8. YAN PERNAH PEGI UMRAH SEKALI JE.HAJI BELUM T_T

    ReplyDelete
  9. KAK YUYU,KUMPUL DUIT NUFFNANG BANYAK2 YE.PASTU KITA PEGI HAJI SAMA2.KEHKEH XD

    ReplyDelete
  10. insyaallah sis..kalau niat baik pon allah dah bagi pahala...tapi kena berazam dan berusaha untuk mendapatkan nye..akk ni pon takde ape lagi yg nak diharapkan..semua pon dah ada..tinggal nak tambah amal ibadat je..
    Bab2 hutang tu pon betul tu..biarlah kite mati sok tak tinggal ape2 hutang ye..insayaallah

    ReplyDelete
  11. moga Allah makbulkan hajat Yuyu.. aminn

    ReplyDelete
  12. amin ! semoge dpt mngerjakan umrah @ haji ! setuju sgtdgn pendapt akk ,,

    ReplyDelete
  13. kalau ckp pasal nk gi umrah, atia pernah menangis bile dpt tau adek atia dpt pergi.. nenek atia nak bwk dia bukan atia.. smpai atia hampir nk gune duit ptptn untuk pergi.. tp mak atia x bg..

    atia pernah pg umrah.. tp mase kecik2 dlu.. time tue xtau pape sgt.. tp maseh tringat lg cmner seronoknyer bila nmpak Kaabah.. sama2 la kita berdoa semoga Allah memperkenankan doa kita.. amin..

    ReplyDelete
  14. insyaAllah yuyu.. nanti kite ke sana sama-sama k.. :)

    ReplyDelete
  15. amin kak yuyu , smogaa di makbulkan ape yang dihajati :)

    ReplyDelete
  16. aminn, insyaallah. atien doakan hajat yuyu tercapai..atien dan family baru je balik menunaikan umrah 5 april hari tu. pengalaman 2 minggu kat sane tak akan atien lupakan.. :)

    ReplyDelete
  17. pycah dah pernah buat umrah masa umur 12 tahun . hee . best kak yuyu ! solat jumaat dalam masjidil haram , then tawaf keliling kaabah , buat saei , lari lari dari bukit marwah ke bukit safa .

    dah la tu , dia ada sediakan air zam zam free untuk para jemaah dalam masjidil haram . memang best ! tengok kaabah depan mata . hewhew >.<

    ReplyDelete
  18. cik tqah pon teringin gak nak pegi.. huhu

    ReplyDelete
  19. AMIN, INSYAALLAH doa kak yuyu dimakbulkn . iera pun teringin jgk gi tanah suci ALLAH. same-same kite berdoa yeh , ^^

    ReplyDelete
  20. Semoga termakbul niatmu itu...YUYU Zulaikha....

    ReplyDelete
  21. amin... ade rezeki dapat gak la ke sana okey :)

    ReplyDelete
  22. humm.. lepas paresnt sy blk mekah baru nih, rasa teringin sgt nk g jugak.. terus my umi ckp, simpan dwet, kita g umrah dulu...
    tap xtahu la.. insyallah kalo ada rezeki..

    ReplyDelete
  23. pendekar mustar doakan semoga termakbul niat akak itu.. amiin....
    Aku terpaksa

    ReplyDelete
  24. semoga yuyu dapat mengerjakan haji..hehehehe..
    eka pun teringin nak kesana..eka ade terbaca satu novel dua beradik pergi haji...eka dah hilang novel tu,tapi bila baca,rasa teringin sangat nak pegi....

    ReplyDelete
  25. amin ^^.
    agak2 kalau ade rezki lebih..
    bwk la chek skali yek.. hehe

    ReplyDelete
  26. kak yuyu, nak join boleh?

    waaaaaaa,jeles

    nak gak

    insya-allah satu hari nanti

    ReplyDelete
  27. yuyu shumil ... ziya doakan yuyu dapat pergi ke tanah suci kelak ...aminn

    ReplyDelete
  28. better gi Haji terus yuyu. ddaftar ngan tabung haji dulu. saya daftar last 2 years tapi ikut kuota, dpt pergi 2020. insyaAllah.

    ReplyDelete
  29. InsyaAllah one day dapat jugak pergi ke Tanah Suci. berdoalah banyak banyak ye cik yuyu :)

    ReplyDelete
  30. ADZA IRDAWATI aka MAK DARA : aminnn aminnnn! saye harap sangat cenggitu akak ^^ aminn!

    ReplyDelete
  31. InsyaAllah dapat :) Nazu baru je balik dari umrah, dalam sebulan yang lepas. Masa tu kali kedua pergi, tapi kali pertama yang nazu buat umrah betul2, sebab kali pertama pergi masa kecil dulu. Banyakkan berdoa, insyaAllah boleh :))

    ReplyDelete
  32. semua org nak merasa keindahan tanah suci tu. rasanya untg sapa yg bljr kat sana.

    ReplyDelete
  33. kita pun teringin kak yuyu ,
    tp tkde rezeki .
    btol3 , stuju part seru uh . lum tntu lagi kan ?
    lagipun dah jd rukun Islam menunaikan haji tu .

    ReplyDelete
  34. Alhamdulillah..Sejuk perut dgr yuyu nak ke tanah suci..semoga yuyu dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki hendaknye...Amin

    ReplyDelete
  35. amin...
    cek doakan la nnti hope cik kak yuyu leh pegi kesana ... amin...
    tp mmg jeles pon ngan org yg dpt pegi Mekah.. aaa.. :'(

    ReplyDelete
  36. niat yang mulia InsyaALLAH akan termakbul, amin. :)

    ReplyDelete
  37. mekah is the best place in da world!

    ReplyDelete
  38. insyaALLAH. Ameen~ kalau dah rezeki tak kemana.

    Alhamdulillah. hajar pernah sampai tanah suci. mse darjah enam dgn form 2. rezeki lebih abah mse tu. tp, hajar buat umrah je. tp, sangat2 bersyukur sbb pernah sampai ke sana.

    kak yuyu sabar ye. insyaALLAH. teruskan berdoa tau. saayyaang kak yuyu. ;)

    ReplyDelete
  39. kalo dah pergi kompom tak nak pergi dah tempat laen..ehhe

    ReplyDelete
  40. aminn...moga2 kite same2 ade rezeki ke sane 1 hari nanti...

    p/s: cuti ni ase nk g jenguk Langkawi jap..huhu

    http://leenshah.blogspot.com/2011/04/menghitung-hari.html

    ReplyDelete
  41. inshaalah kak yuyu <3
    aminnnn :)

    ReplyDelete
  42. insyaAllah..ade rejeki kak yuyu nanti pi mekah ;)

    ReplyDelete
  43. insyaAllah kalau ada rezeki,pasti yuyu ke sana juga..aminnnnn :)

    ReplyDelete
  44. hrap dpt pergi sebelum maut menjelma.
    harap dpt pergi sne mse muda

    ReplyDelete
  45. Ada rezeki nanti dapat lah. Kakak tunggu je, dan terus berdoa. ;)

    Nak cakap, COMELL SANGATT GAMBAR TU ALAHAI MACAM BUDAK-BUDAK COMEL NYAAA!!!!

    Okay terlebih sudah. >.<

    ReplyDelete
  46. insya Allah sis.
    nanti ada la tu rezeki na p :)
    saya doakan moga doa sis d makbulkan Allah. amin..

    ReplyDelete
  47. time form 5 lagi dah berkeinginan nak ke sane.. kawan kate, kalau kite dah berkeinginan, insya allah cepat atau lambat allah akan tunaikan permintaan hati kite. semoga yuyu pun same.. Doakan yang terbaik untuk semua umat islam.. hehehe

    ReplyDelete
  48. bagusnye yuyu si budak kecik omey nie..kecik2 da psg niat..mudah2han niat 2 kesampaian ea..aminnnn..da dpt g wat umrah t da xley noti2 taw..kene cubit nti..haha..bdwy meh la kenyit2 mate kat blog kaka..:)

    ReplyDelete
  49. cantiknya hidung yuyu..terletak molek :)

    ReplyDelete
  50. kita pun teringin jugak.
    tp ras macam nk hantar mak ayah dulu.
    takpun g sekali. :)

    ReplyDelete
  51. insyaallah...ade rezeki sampailah yuyu ke sana.....

    ReplyDelete
  52. amin..semoga kite sme2 dpt tunaikannya~ :)

    ReplyDelete
  53. Saya baru 2 minggu balik dari Umrah.Mmg best kak Yuyu. Ramai orang cite yang kat sana,kebersihan ade kureng sikit. Tapi kalau kite tak fikir sangat benda tu,insyaallah kite akan nampak benda yang elok je.Orang awam ade jugak cite yang kite kena bersedia dengan macam macam dugaan.Tapi kalau kite banyak kan istighfar,solat taubat,doa and solat sunat,insyaallah dugaan tu akan Allah kurangkan.
    Kalau dekat Mekkah mmg tak banyak masalah kecuali kesesakan jalan je..tapi kalau dekat Madina tu,yg banyak dugaannye kalau nak masuk Raudha.. Kite wanita2/gadis2 yg chomel ni kena kuatkan semangat nak rempuh orang...Satu lagi dugaan bila dekat masjid Quba'... Kalau pegi dengan kawan 2-3 orang, kena hati-hati dengan budak-budak sindiket yang jual-jual kat depan masjid...Dia desak kite suruh beli... Apapun itu semua mmg pengalaman yg sangat berharga...
    Saya doakan supaya hajat kak Yuyu nak ke sana akan tercapai...Aminnn..

    ReplyDelete
  54. yuyu shayang: akak nak email yuyu...ader sedikit perkara nak tanya pada yuyu secara personal...boleh kan...

    ReplyDelete
  55. doakan yuyu dpt pergi ke mekah.aminn^^ sy pun teringin jugakk..tenang n cantik tempat tu mama sy kata..

    ReplyDelete
  56. doakan yuyu dpt pergi ke mekah.aminn^^ sy pun teringin jugakk..tenang n cantik tempat tu mama sy kata..

    ReplyDelete
  57. KUMPUL BE NUFFNANG BANYAK2 EYH KAK YUYU:D

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum

    adik pun terngin juga nak pergi mekah.harap-harap suatu hari nanti ALLAH S.W.T berikan kita kesempatan untuk pergi mengerjakan ibadah disana.Amin

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)