Friday, April 1, 2011

TandaTanda Kita Mengabaikan 5 perkara penting dalam islam.

Assalamualaikum ^^

p/s : likisan hudoh tak bermaksud tuannya pun hudoh

hari ni, bersama saya, Ustazah Yuyu Zulaikha ya anak anak. sila buat muka suci lagi kudus lagi banyak banyak kan beristiqfar agar hati yang kelam, akan di cerah kan dengan selalu mengingati Allah agar hati yang kelam InsyaALlah menjadi cerah kembali.

hari ini ya anak anak, ustazah akan berkongsi sedikit ilmu yang ustazah dapat hasil dari ustazah berada di semester lepas di kelas  Islamaic Jurisprudence bersama ustaz Muhammed Yusef Niteh. kepada ustaz Yusef, saya murid ustaz yang tak pernah duduk di bahagian depannnnn sekali, lalu mendengan dengan penuh telili, akan berkongsi ilmu ustaz dengan anak anak saya.

hari ini, mari kita ingat beringat tentang Syariat Islam.

penting ya anak anak. Islam amat sangat sanat menitik beratkan 5 benda ini. yakni :
  • Agama (ad-din)
  • Nyawa (al-nafs)
  • Keturunan (al-nasb)
  • Akal Fikiran (al-Aql)
  • Harta benda (al-Maal)
apa pun yang kita lakukan dalam kehidupan seharian kita, perlulah kita beringat akan 5 perkara dia atas. setiap susunan yang telah di bulat bulat cintakan tu, adalah mengikut yang paling teratas kepentingan nya.

kadang kadang kita alpa. kita meletakkan Harta Benda jauh lebih atas dari Nyawa dan Agama. kita terkejar hingga kan kita alpa mana satu kepentingan yang lebih utama. sehingga kita juga alpa, yang paling utama itulah yang akan menjaga kepentingan yang seterus nya.

sedikit contoh yang dapat dapat menjelas yang kita sebenar nya membelakangkan 5 kepentingan di atas adalah seperti berikut :

Mengabaikan Agama
Karim : malam ni aku kena jumpa tok moh (bomoh), pasai pa la aku susah sangat nak dapat jodoh dengan dak Melah tu. kena mandi air bunga kot. bagi seri muka aku sikit.
dalam situasi ini, telah pun Karim membelakangkan Allah, membelakang kan agama nya. Karim bersandarkan kepada benda benda syirik. apakah Allah yang mengetahui segala isi Jodoh kita itu kejam sehingga kan biarkan kita kesunyian? kenapa kita tak terus berusaha lalu berdoa kepada Allah. Allah itu pekak kah? Allah itu kejam kah? atau sebanar nya kita yang kejam? membelakangkan Allah dalam segala hal.

Contoh Lain :
-kerja keras nak mampp hingga abaikan solat.

Mengabaikan Nyawa :
Munah : wehh Leha. apesal dari semalam aku tengok ko macam hidup malas mati tak nak ni? kering sangat.
Leha    : aku diet la wehh. berat aku nak 0.0000008kg. habes la. aku nak jadi kering macam London Hilton.
nyawa yang di beri oleh Allah adalah sesuatu amanah yang di berikan agar di jaga sebaik mungkin. Nyawa yang ada bukan lah milik kita sepenuh nya. bukan juga milik kita sementara. tapi hanyalah milik Allah Maha Agung sepenuh nya. di beri Nyawa kepada hamba-Nya agar kita dapat merasai Nikmat Allah yang tak ternilai itu. bukan untuk di siksa perot sakit kemain akibat tak makan lama lama. bukan untuk di bahaya kan nyawa dengan aktiviti aktivi bahaya.

Contoh lain :
-membunuh diri
-makan makanan tidak sihat
-melibatkan diri dengan akitiviti membahaya

Mengabaikan Keturunan :
Manap : ohhh Timah! kau lah gelpren aku paling cun nak mampp! jom kita romen!
Timah ohhh abang Manap sayang kuhh! darling kuh! jom lah romen! sebab kau lah satu satu nya di dunia ni yang aku cintai!
teelah pun kita abai kan keturunan yang telah di warisi dari Nabi Adam dahulu kala. mencemar kan keturunan dengan perkara perkara memalu kan. bukan sahaja kita memalukan datuk nenek kita, namun , kita akan memalu kan generasi kita akan datang. sebelum berbuat apa apa yang di ingini, perlulah di ingat kan yang Keturunan itu adalah number 3 di dalam kepentingan Islam.

Contoh lain:
-berfitnah yang akan memporak perandakan saudara mara.


Mengabaikan Akal Fikiran :
Usop : Assalamualaikum saudara . anda di larang meminum arak. kerana arak akan membuatkankepala hotak kita terjejas.
Junib : puihhhh! aku minum aku nak enjoyyy! kepala hotak aku terjejas hape! aku nak enjoyy! Amareka la sikit weh!
akal yang di beri agar di jaga dengan rapi. di isi dengan ilmu. agar kejahilan akan tersingkir. namun, apabila kita menjejas kan akal fikiran kita, apakah kita dapat menjaga kepentingan yang lain? bukan hanya menjada kepentingan yang lain sahaja, sudah tentu kita tidak dapat menjaga diri sendiri juga. Akal yang Waras sepatunya kita bersyukur, dengan menjaga nya dengan menjauhi perkara perkara yang melemahkan otak.


Contoh Lain :
-menontoh filem lucah yang akan membuatkan kita lalai memikirkan hal tersebut.
-makan makanan yang di sihat

Mengabaikan Harta Benda :
Jenab : aku nak cepat kaya! aku kena melabur dengan syarikat Judi ni! baru duit mahsyukk!
jalan mendapat kan rezeki adalah terbentang luas nya. dari pasak bumi hinggalah ke langit tinggi sana. semua nya penuh dengan rezeki. tapi pabila kita cemar kan rezeki yang kita ada dengan mendapat hasil hasil haram seperti Riba di atas, adakah rezeki yang kita miliki itu akan di berkati Allah? adakah Harta Benda yang kita perolehi itu akan kekal dan temankan kita untuk di soal di Sana?  Adakah Allah Maha Kaya itu kedekut memberi kepada hamba-Nya yang selalu berusaha lalu berdoa?

Contoh Lain:
-berjudi
-menghabeskan duit ringgit kepada gelpren/bopren
-memboros
-melibatkan sesuatu jual beli yang qharar (tak pasti)


jadi, itu lah serba sedikit yang dapat di kongsikan bersama setelah 1 semester berada di  kelas Jurisprudence.
sebagai peringatan kepada diri sendiri dan di kongsikan ilmu yang ada dengan semua.

semoga yang baik di jadikan panduan, yang salah, sila tegur.

p/s : ustazah bermaksud pendidik atau guru.

Terima Kasih Sudi Bace ^^
SHARE:

107 comments

  1. tenkiu ustazah yoyo sebab isik dada saye dengan ilmu dipetang jumaat ini dengan buat2 muke mcm budahk belum baligh..

    =))))

    ReplyDelete
  2. thanks atas ilmu berguna ni

    ReplyDelete
  3. saya nak berat 0.0000003 kilo boleh ?
    err,,muhasabah diri sgguh ;)

    ReplyDelete
  4. terima kasih ustazah yuyu..^^

    ReplyDelete
  5. wauu... banyak nye ye ustazah.. tertojoi mata ni membaca. sejuk je ha hati ni membaca sambil sambil bukak lagu maheir zain ;))

    ReplyDelete
  6. wahh. . pringatan utk mreke mreka yg tksob nan dunia duniawi. .

    ReplyDelete
  7. Suci hati bila bce entri usrazah yuyu.. =)

    ReplyDelete
  8. baik ustazah J.Lo..erkss J.Lo kalau betul betul masuk islam mesti ramai akan follow kan..emmm

    ReplyDelete
  9. dapat ilmu baru dari ustazah yuyu :)

    mekaseh yuyu

    ReplyDelete
  10. SYUKRAN JAZILAN YA USTAZAH...... MA'AS SALAMAH WA ILAL LIQOQ... :)

    SELAMAT HARI JUMAAT, KAK YUYU.. :)

    ILMU YG BERGUNA.. :)

    ReplyDelete
  11. waaa~yuyu da jadi ustazah..thnx yuyu berkongsi ilmu~^^

    xnak follow blog erin ke?hee*takmalu* :D

    ReplyDelete
  12. 5 perkara daruriyyat...seperti yang yuyu senaraikan kat atas tu..perkara2 ni kena lebih utamakan dari segala hal, ikut ranking tu...yang paling utama sekali agama, dalam apa2 hal yang kita buat kat dunia ni, agama kena didahulukan...

    thanks yuyu kecik...:)

    ReplyDelete
  13. pandai yuyu jadi ustazah. thanks . ;))

    ReplyDelete
  14. LAMANYA TAK BACA ENTRY USTAZAH YUYU.ASYIK SIS YUYU JE KAN :D

    ReplyDelete
  15. entry terbaek dari yuyu d hari Jumaat... :)

    ReplyDelete
  16. info berguna tuk semua di hari jumaat yg baik ni. thumbs up. :)

    ReplyDelete
  17. suka entry ni!!
    mekasih yer ustazah yuyu!!
    xdapek nak bayangkan yuyu jadi ustazah..
    sbb mesti yuyu ustazah yang disukai ramaikan..
    sbb yuyu kecik2 jer..
    baik2 gitu kan!! kan!!
    nanti sume murid lagi besar dr ustazah..camane??



    salam singgah dari mummy weiyda❤
    keep it up blogging ya dear❤
    (◕‿◕✿)

    hi fwenz!! keep it up blogging ya!! Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

    ReplyDelete
  18. bagus la..ada jugak info dalam ni..
    peace

    ReplyDelete
  19. terima kasih daun keladi yuyu comel bagi tazkirah jumaat hari ni ^_^

    ReplyDelete
  20. ustazah yuyu...mekasih ats peringatan tu....

    byk gak yuyu typo kan...hehehhe

    ReplyDelete
  21. mekaseh yuyu..info yg sgt3 berguna n menyedarkan diri~

    ReplyDelete
  22. wah...entry yg sgt menarik...tengs 4 this information...sgt2 berguna for me..:)

    ReplyDelete
  23. nice entry..sape mkn cili terasa la pdsnye.. :D

    ReplyDelete
  24. entri yg sgt bagus..thumb up!gud job dear...terima kaseh sbb berkongsi ilmu dgn teman di alam maya...

    regards,
    K. Eza

    ReplyDelete
  25. nice :) kite saling beringatan ok :)supaye tidak terlupe )

    ReplyDelete
  26. insaf dengar tazkirah jumaat.. T______T thanks ustzh.. :)

    ReplyDelete
  27. pergh pjgnye ustazah berceramah..
    ni konpem sambil pegang balik notes/buku sem lps nih kuikuikui~

    ReplyDelete
  28. alhamdulillah...
    terima kasih yuyu
    peringtn yg sgt berguna utk diri ini
    ^_^

    ReplyDelete
  29. thumb up!!
    suke2..ader tazkirah jumaat dari ustazah yuyu..huhu..
    i loike.~

    ReplyDelete
  30. wahh.. ustazah sudah , dulu J.L zulaikha , sekarang sudah insaf ya ? hahah ^^

    ReplyDelete
  31. thanks ustazah YUYU ZULAIKHA =D
    entry yang berinfo baik punyeee ^^

    ReplyDelete
  32. waaaaa yuyuk!! suke ini entry!! tak kire!! suke jugak .. tenkiuk untuk entry yang mengingatkan diriku yang kealpaan ini :D

    ReplyDelete
  33. ilmu yang sgt berguna cekgu yuyu zulaikha! (:

    ReplyDelete
  34. bagus2 ni pentingnya dunia blog, saling mengingati..

    ReplyDelete
  35. Baguslah ustazah Yuyu ni bercerita. Hehehe~

    Entry terkini: Happy Birthday Superman!!! :)

    ReplyDelete
  36. terima kasih ustazah yuyu (^_^)

    ReplyDelete
  37. FATIN HIDAYAH MUHAMAD : heheh.. jangan bace je tauuu!

    ReplyDelete
  38. ENTRY YANG SANGAT MENARIK YUYU, MUDAH-MUDAHAN KITA SEMU DAPAT MENEKAN LEBIH HAL SEBIGINI

    ReplyDelete
  39. muhamad hanif : hehhe.. jahat ni! perli !

    ReplyDelete
  40. dean : uishhhh~ yuyu ni baru belajar la.. ishh~

    ReplyDelete
  41. zyra toink toink: tengah dengar lagu raihan ni <3

    ReplyDelete
  42. entry terbaekkkkkk dari ustzah yuyu...suke suke..suke =)

    ReplyDelete
  43. Cikziee : hahahah.. ape la.. amik ape yang baik ya <3

    ReplyDelete
  44. risa : kannn.. semoga J.Lo masuk Islamm~

    ReplyDelete
  45. salam

    bagus sekali tazkirah ini .. uncle suka. disampaikan secara santai dengan contoh situasi sekali hinggakan 5 Maqasid Syariah itu dapat difahami oleh golongan muda (bagi yang mahu berfikir) dengan mudahnya.

    ReplyDelete
  46. ('',)kapie_art'sLover('',) : cewahhhh! spekanggg arab pulakk ^^

    ReplyDelete
  47. Hazrina Erin: heheheh... yuyu pembace setia erinn tau ^^

    ReplyDelete
  48. Sunah Mohammad : hehehe.. malu la.. ilmu tak seberapa saya ni T_T

    ReplyDelete
  49. farah wahedda : hahaha.. rasa macam yuyu ni gedik la pulak :p

    ReplyDelete
  50. Love hurt aeNnn : hahahah.. tak de makne nye.. penting mase kelas, kita tak sembang :p

    ReplyDelete
  51. Izyan Masri: hahah.. sengal! lepuk kangg!

    ReplyDelete
  52. trima kaseh yuyu sbb isikan ilmu didada saya ni yg stelah sekian lama xkesekolah untuk mndengar ustaz berceloteh sejak kehabisan spm. hehe tengs yuyu :)

    ReplyDelete
  53. thank, bagi ilmu...memperingati insan2 yang mudah lupa...

    ReplyDelete
  54. ceramah berhemah dari ustazah comel nih

    ReplyDelete
  55. yuyu ada ciri-ciri jadi ustazah! kecil molek, hehe selamat beramal.

    ReplyDelete
  56. yuyu~ xdapat carik email yuyu.. nak tanye bende nih.. T__T

    ReplyDelete
  57. menusuk kalbu betul entri ni. hehe... tq share. :)

    ReplyDelete
  58. dah komen entry ustazah.. mesti spekangggg arab daaaa~~ hahaha...

    ReplyDelete
  59. mOoN : heheheeh.. sedikit tazkirahh ^^ cewahh~

    ReplyDelete
  60. ♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ : hahaha.. tetiba... heheh.. ilmu tak banyak pun lagi T_T

    ReplyDelete
  61. Abang Zam : pehh! abang perli ekk??? wuuu T_T

    ReplyDelete
  62. Cik T-pah: tak nak daun keladi! nak daun pegaga!

    ReplyDelete
  63. nurul lalala: menyedarkan diri yuyu yang hampir lalai juga T_T

    ReplyDelete
  64. CiK niNiEy : yang bagus, amik ye sayangg <3

    ReplyDelete
  65. Yang..baik jadikan teladan..yang buruk...jgn jadikan pape..:P

    ReplyDelete
  66. Eza Ridzwan : heheh,, mekasih kak. eza ^^

    ReplyDelete
  67. KALI KEDUA BACA ENTRY NI UNTUK HARI NI.KIH3 :D

    ReplyDelete
  68. suke sgt entry kali ni...memunasabahkan diri ini...insaf....heheh

    ReplyDelete
  69. yuyu oh yuyu! read this!
    http://hanamarvelloves.blogspot.com/2011/04/farhana-malek-vs-yuyu-zulaikha.html

    ReplyDelete
  70. suka bila yuyu buat entri macamni ^^

    ReplyDelete
  71. TAYAR PANCIT : heheh.. macam tu laa.. jangan lali ya ^^

    ReplyDelete
  72. Salim Harmanain : hehehe.. awak nak kena lempang ya ^^

    ReplyDelete
  73. mynameismy : hahahah.. salahh! yuyu guna kepala hotak yuyu ja ^^ cewahh~

    ReplyDelete
  74. Nasuha Salleh : sangat sangat berhuna untuk yuyu juga ^^ heheh~

    ReplyDelete
  75. miss nailofar...: hahah.. yang bagus, awak ambik ya ^^

    ReplyDelete
  76. (: gebangkembang :) : hahaha. jahatt! ape la.. sekali sekala jadi ustazah :P

    ReplyDelete
  77. zieha hisham : hehehe.. terima kasih sayangg ^^

    ReplyDelete
  78. ☼ r A t U ● t U r Q u o i S e ☼ : hahahah.. peringatan untuk yuyu juga.. wuuu T_T

    ReplyDelete
  79. qemaishak : kann.. ingatkan yuyu ketika yuyu alpha~

    ReplyDelete
  80. bedpet : hahah.. lepuk awak kanggg ^^ werkkk :p

    ReplyDelete
  81. Isteri Yang Comel : ye ye... harap kita tak selalu leka dengan dunia~

    ReplyDelete
  82. Syazana Nordin : bhahahah.. terima kasih sayangg! tazkirah hari jumaat <3

    ReplyDelete
  83. al-lavendari : waalaikum salamm! heheh.. terima kasihh~ ala.. kongsi ilmu dalam kelas ja T_T

    ReplyDelete
  84. KORANGGGGGG! YUYU REPLY KOMEN UNTUK ENTRY SETERUS NYA YA... MINTA MAAF!

    ReplyDelete
  85. 1st time singgah.
    erm.
    mula2 ingat ain zulaikha.
    ni kembar dia ke or adik beradik??
    confuse jap.
    gambar pun sama.separuh jgak.

    ReplyDelete
  86. alhamdulillah dpt ilmu berguna dr ustazah yuyu...hehe...kite suke ngn entry ni coz sekarang ni ramai yg mengabaikan tanggungjawab kpd ALLAH. sume pentingkan duniawi dari akhirat..kan yuyu kan???

    ReplyDelete
  87. waa..terharunya..nak baldi!!hehe^^
    sy pun pembaca setia entri yuyu yg comel2 mcm tuannya :D

    ReplyDelete
  88. tanx kak!!wink2..nak jadi akk ipar ika tak??haha..opss,,lau bakal laki sehidop semati akk bace,,abes ika :P

    ReplyDelete
  89. Rasa cam nak nangis je baca ni. T_T
    rase diri ni kecik sangat walaupun tak sekecik yuyu . :p

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)

Blogger Template Created by pipdig