HOME                 ABOUT ME             CONTACT               COLLABORATION                DARAYU

Tuesday, April 26, 2011

kerana keadaan sekeliling memaksa menjadi Yuyu Zulaikha sekarang.

Assalamualaikumm ^^

zaman pertengahan.

dalam hidup yuyu, macam macam yuyu teringin nak buat. nak itu, nak ini. kalau boleh yuyu nak rasa apa yang orang rasa. orang cantik, yuyu pun nak cantik. orang banyak duit, yuyu pun nak banyak duit. orang banyak kawan, yuyu pun nak banyak kawan. orang berjaya, yuyu pun nak berjaya.

pendek kata, yuyu nak sangat rasa apa yang orang lain rasa. tapi masa yuyu belasan tahun dulu. yuyu tak ada semua tu.

dulu, yuyu teringin sangat jadi cantik:
ada seorang kawan rapat yuyu ; Hasyimah nama beliau. sangat sangat cantik. kami berkawan 4 orang. rapat sangat. Hasyimah, Madihah, Fasehah dan Yuyu. dalam semua peserta AF9 kami, Yuyu lah paling selekeh. muka berjerawat teruk, paling buruk pakaian, paling juga gelap. serius. yuyu tak macam sekarang. teringin sangat yuyu besar nanti jadi cantik. tahu urus kan diri sendiri.

dulu, yuyu teringin sangat jadi pandai:
dalam kelas, masa di sekolah dulu, ada kawan yuyu sangat pandai. dalam kelas, beliau suka mengumpul mimpi mimpi indah. tapi dapat result hebakk tak ketahuan hala. semua orang suka berkawan dengan beliau. yuyu? selalu saja sorang sorang di meja kelas. nak kawan, dorang amalkan sistem berpuak. teringin sangat yuyu jadi pandai tapi masih berkawan dengan semua orang.

dulu, yuyu teringin ada duit sendiri, beli macam macam:
keluarga yuyu tak manjakan anak dengan duit. kalau nak beli, usaha sendiri. dapat duit sekolah, lapik perut, kumpul sendiri dan beli. bukan semudah jerit kat mak bapak, lalu duit datang bergolek. pernah dulu nak beli majalah Hype! sebab nak tengok lirik lagu dalam tu, yuyu tak makan 2 hari. sanggup. ni buat yuyu teringin bila besar, yuyu ada duit sendiri untuk beli apa yang yuyu suka. tapi boleh lagi kongsi supaya semua merasa.

dulu yuyu teringin ramai kawan:
yuyu selalu tengok kawan kawan yuyu yang lain banyak kawan. macam senang sangat. umpama kawan datang bergolek dari langit jatuh ke riba. tapi yuyu? susah sangat, bukan sebab yuyu sombong atau memilih kawan, tapi yuyu tahu orang tak nak berkawan dengan orang yang tak ada apa apa. teringin sangat dulu yuyu ada ramai kawan dan yuyu takkan memilih sapa pun jenis kawan yuyu.

 tapi sekarang.... Yuyu bersyukur...

walaupun yuyu tak paling cantik di antara korang semua, tapi yuyu syukur, yuyu tahu macam mana nak urus kan diri sendiri tak mungkin yuyu boleh kata yang yuyu tidak lah sangat ketinggalan kalau bab fesyen semasa. yuyu juga tahu apa yang perlu yuyu buat untuk terus merasai nikmat hingga bersyukur jadi seperti sekarang.

yuyu berusaha agar yuyu tak ketinggalan dalam pelajaran. kerana bagi yuyu, dengan ilmu, datang nya rasa hormat dari orang lain. dan kerana yuyu berusaha dan Allah selalu tolong orang yang berusaha, yuyu guna kan ilmu yang yuyu ada di kongsi bersama dengan semua. puas hati sangat. takkan amalkan sistem berpuak macam orang guna.

kerana kepala gagah keras mencari duit sendiri tanpa mengharap kan dari poket Sang emak dan abah, yuyu bersyukur sekarang, sikit sikit, yuyu berusaha, sikit demi sedikit, ada saja Allah mudah kan jalan yuyu untuk dapat kan sesuatu dengan hasil sendiri. dengan berbelog juga, sikit sikit yuyu mampu sekarang untuk beli apa yang yuyu inginkan.

sekarang ada dunia maya . walaupun maya, tapi boleh jumpa dalam realiti. dan sekarang, yuyu sekarang, ada ramai kawan di dunia realiti, di dunia maya lagi la. belog dan facebook. yang myspace dulu siap dah jadi kawan rapt sekarang. tapi yuyu tetap takkan memilih kawan. biarlah sapa kau, yuyu tetap kawan seperti biasa.


dan sekarang, walaupun yuyu hampir dapat semua apa yang yuyu impikan dulu, yuyu tetap yuyu yang sama. yuyu terus menghargai zaman yuyu belasan tahun dahulu. zaman yuyu selalu  hidup dalam angan angan. zaman di mana yuyu selalu di pinggirkan semua. balik sekolah, terus menangis mengadu pada emak yang yuyu tak ada kawan.

kalau tak ada zaman silam yuyu yang ngeri dulu, pasti yuyu takkan berangan untuk dapat semua tu. dan mesti yuyu tak akan jadi macam sekarang. syukur. sebab bagi yuyu, selagi kita nakdan berusaha, selagi tu lah kita akan dapat. InsyaAllah.

dahh. emo pulak. jom tolong Vote untuk yuyu hari ni kepada yang tak vote yuyu lagi ya, jom vote kat SINI. atau terus kelik gambar ni

p/s : kadang kadang, kita terlalu ingin dapat sesuatu kerana keadaan sekekeliling yang memaksa.

terima kasih sudi bace ^^

83 comments:

  1. kini yuyu dah jadi si pari2 comel yg terbang ke sana sini di alam maya..

    harap pari2 ni akan jadi pari2 yg disayangi oleh semua insan2 di sini ;)

    ReplyDelete
  2. sedih dan sayu baca entry ni. sesetengah ada persamaan dengan miza. tabahkan hati yuyu dan teruskan hidup :)

    ReplyDelete
  3. pengalaman itu mematangkan yuyu..betul kan?? setiap orang akan merase setiap pengalaman yg mengajar diorang jdi baik atau sebaliknye.. terpulang pada org tu menginterpritasi pengalaman mereka.. apa2 pun selamat berjaya yer syg~

    ReplyDelete
  4. cik yuyu tetap cantik! suka tgk cik yuyu =)

    Ingat tau, sometimes Allah do not give us want we want, Allah give us what we need. Bersyukur dgn apa yg kita ada.

    ReplyDelete
  5. yuyu dah setanding ben ashaari...jangan risau..hackers sekarang ni dok pk macam mana nak sehebat macam yuyu ni..erm..tunjuk ajar ku sifu....

    http://terowonginformasi.blogspot.com/2011/04/hackers-jeles-dengan-ben-ashaari-dan.html

    ReplyDelete
  6. Betol, kite teringin jadi mcm org tapi x fikir sebenanya ada org yg lagi x bernasib baik macam kita.

    Btw, hye sis, i think we're collegemates. ;)

    ReplyDelete
  7. yuyu, knapa ade ayeem ayam dkt banner yuyu ek? xfhm...hikhik

    ReplyDelete
  8. best nyer kalo semua impian kite jdi kenyataan..=)
    n nk jgk berjaya cm yuyu....

    ReplyDelete
  9. yea, sekarang sis dah ada semua. alhamdullilah.

    ReplyDelete
  10. betol tu yuyu..bersyukur seadanye...

    ReplyDelete
  11. apa yg kite rasai sekarang mencermin keperibadian kite dgn org.elok kite dgn org elok la org dgn kita.tol x yunk?

    ReplyDelete
  12. biasala yuyu zaman dulu pemikiran x matang lg.apapun teruskan usaha dlm dunia blogging.

    http://leensstory.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. Alhamdulilah kite kene sentiasa bersyukur yunk jgn lupe tau ;))
    ps: yuyu check sms ..hehehe

    ReplyDelete
  14. Sedih pulak baca kisah silam Sis Yuyu ni. Wuwuwu.
    Tapi kan Sis Yuyu dah ada semua tu kan. Alhamdulillah.
    Hidup ni memang macam roda, sekejap kita kat atas, sekejap kita kat bawah. :)

    ReplyDelete
  15. good for you dear. bersyukur dgn apa yg kita ada. :)

    ReplyDelete
  16. parents kak yuyu macm parents laa ..kalau nak apa2,kena usaha sendiri ..lagi2 kalau yg kita nak uw untuk kepentingan kita ...hehehe ..but saya xkisah ddidik macm uw ..didikan macm uw mgajar kita untuk berusaha mndaptkan sesuatu .. ^_^

    ReplyDelete
  17. kita syukur, kita dapat

    yang penting kak yuyu tak berubah tak pe alh

    ReplyDelete
  18. Ya Allah..nape saya rasa sebak sangat bila baca entry yuyu ni..huhuu..

    alhamdulillah..bersyukur sangat2..yuyu yang dulu bnyk mengajar utk jd yuyu yang skrg :)

    ReplyDelete
  19. alololo.. cedeynye mummy bace.. huhu

    xpe2.. ape yg penting Yuyu membesar dgn pengalaman2 yang menjadi iktibar tuk Yuyu tentukan ape yg Yuyu mahu skang nih...

    Yuyu comel.. knape digi wwwow awards tu x buat sorg leh vote byk kali tu lain2 blogger ea.. menci r!!

    ReplyDelete
  20. Syair Si Pari-pari. Hehe.

    Pengalaman Mendewasakan Kita. Terus berusaha menjadi yang terbaek..

    sharifdez

    ReplyDelete
  21. hidup kena sentiasa bersyukur walaupun banyak dugaan datang. sebab dugaan tu penghapus dosa2 kecil :)

    ReplyDelete
  22. sebak jijah baca entry ni yuyu :)

    takpe..skrang pon yuyu dah melangkah jauh kehadapan..kisah ngeri tu semua kenangan yuyu..takde kisah tu tak de lah yuyu hingga tahap ni..

    ReplyDelete
  23. haha.. yuyu.. citer kiter samer la.. tahniah yuyu.. walaopon kiter aser mcm kiter masih blom dpt ag aper yg kiter nk, tp kiter kene gak bersyukur ape jue keadaan kiter kan..kan...
    sumer yg yuyu aser tu, psl nk jdik cantik/hensem.. nk duit byk.. nk ramai kawan yg ikhlas.. qeef pon ader gak.. hehe.. tp, kiter tabahkan jela..

    Hepi friendship Yuyu!! (^^)y
    -Qeef Pangeran a.k.a Qeef Sunbae

    ReplyDelete
  24. eyja pun rasa ap yg kak yuyu rasa .
    it's oke .
    just go on with your life ;)

    ReplyDelete
  25. Yuyu dear :) lihat sini..ramai yang sayang yuyu kan :)


    http://heyluvika.blogspot.com/

    ReplyDelete
  26. hahhaha,yg penting,usaha kan yuyu,,,

    ReplyDelete
  27. bagus! usia mematangkan kita...
    semakin hari semakin chumel kan yuyu?

    ReplyDelete
  28. touching la bace entri ni yuyu..hoooooo..... ^_^

    ReplyDelete
  29. CARI KAWAN DALAM DUNIA MAYA TU YAN SUKA :D

    ReplyDelete
  30. PALING PENTING BE OURSELF KAN.:D

    ReplyDelete
  31. pe pun gud luck yup...

    Salam Ziarah
    mey join "moment to be remember Giveaway" mima||
    http://rosmimarazak.blogspot.com/2011/04/hye-semua-okay-kali-nie-mima-pulak-nak.html

    ReplyDelete
  32. betullah..apa yang kita nak tak semestinya dapat..=D

    bersyukurlahh

    ReplyDelete
  33. yuyu sgt kuat !

    best of luck for you yuyu :)

    yessss. kitorg semua kan kwn yuyu ! *cehh. tetiba. hihi ^^

    ReplyDelete
  34. dari pgalaman la yg ajar kita erti kejayaan..
    teringin sgt nk jdik brjaya mcam kak yuyu..=))

    http://one-ney91love.blogspot.com/

    ReplyDelete
  35. suka entry nih. sedeh pun ada T__T
    ya, betul cakap kak yuyu, kita kena bersyukur dgn apa yg kita ada. :)

    ReplyDelete
  36. yesterday is a past..today is present and tomorrow is the future! smile ^^,

    ReplyDelete
  37. alamak. mataku berkaca-kaca.

    sis Yuyu, jadikan semua itu sebagai pengalaman kerana pengalaman yang mengajar kita mengenal erti suatu kehidupan.

    ReplyDelete
  38. biase lah yuyu manusia tak pernah puas kann . tp skg kena bersyukur dgn apa yang ada . pengalam mengajr kte jd lebih baik . huhu .

    ReplyDelete
  39. yuyu...jom kawen!!! ehh...jom kawan!! hahaha :))

    NEW ENTRY : KENANGAN ZAMAN SEKOLAH

    ReplyDelete
  40. wuuuu , saye fan kak YUYU hikhikk !^^

    ReplyDelete
  41. err,,kantoilah gambar ni ika doodle kan..(=_=)"

    tahniah akak..skrg akk dh dpt hampir semua yg akk nk..sampai ada yg jeles termasuk ika :(..

    opss,, buang jauh2 sifat negatif tu..ika hepi bila tengok org hepi..chaiyok2..(^_^)

    ReplyDelete
  42. xpa yuyu..sy ingat ayu yang dulu...hehe

    ReplyDelete
  43. YAN LUPA SUMTIN' . KAK YUYU PAKAI TUDUNG BAWA SANGAT SANGAT SANGAT AYU AND CANTIK :D

    ReplyDelete
  44. sapa yg ckp yuyu hudoh? comel je.. hohoho

    ReplyDelete
  45. yuyuyuyuyuyyuyuyuyu !!!!!!!!!!
    yuyu kenapa yuyu macam ni .
    arghhhhhhh stress . terlampau emo sangat baca entry yuyu kali ni :(
    sobsob ..

    ReplyDelete
  46. Kesian nya Yuyu.. It's ok, it make u stronger. Lets say boo to them...

    ReplyDelete
  47. yuyu..kite senasib tahu.. tapi shira smpai skrg shira rase tak de lagi kwn2 nk dekt.. ada la skali masa zaman matrik.. ouhh..rindu sgt zaman2 tu.. T__T

    ReplyDelete
  48. betol tuh yuyu..

    kita hendaklah sabar menghadapi segala dugaan

    ReplyDelete
  49. tak semua benda yg kita nak,kita dapat...apa yang penting berusaha n terus berusaha...not let it go,jangan putus asa

    ReplyDelete
  50. selagi kite masih ingat yg maha esa, selagi tu kita pasti akan di bantu oleh-NYA,

    tinggal tambah usaha je sikit,

    keep it up la yuyu, :)

    ReplyDelete
  51. erm...sekarag ny hazieq gembira dengan apa yang hazieq dapat... just mybe teringin nak belajar main flute/seruling and teringin nak belajar main biola...

    www.ajit171.blogspot.com

    ReplyDelete
  52. zie pun penah ras ape yg yuyu rase...

    missrahena.blogspot.com

    ReplyDelete
  53. sekarang sudah tiba utk pandang ke hadapan=)

    ReplyDelete
  54. dulu yuyu x join DIGI WOWW..tapi sekarang..
    hehehe;p

    ReplyDelete
  55. baru bell perasan kak yuyu ada taik lalat. laaa comei da ni kalau jadi menantu mak be. ngee :D pasepa kak yuyu boleh bt mata besaq2 . bell xbuleh :(

    ReplyDelete
  56. yuyu :) tersentuhnya baca. kan hidup mcm roda. kita kena usaha dan banyak doa. semoga yang baik akan terus berkekalan & yng buruk akan jd pengajaran yang akan bawak kpd kebaikan.

    yuyu datang blog kite ea nnt. hee :)

    ReplyDelete
  57. yuyuyuyuyuyuyuyuyu !!

    pinjam mata boleh tak , sehari je .
    hihi ^^

    ReplyDelete
  58. ape yg penting niat dalam hati kite ye sayammm...kalau baik dari dalam insyaallah akan keluar lah kebaikkan tu ye...macam mana pon syukur ye syukur banyak2...mmuuahhhhhhh

    ReplyDelete
  59. @♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥

    btul3..pari2 kiut yg menari ke kanan n ke kiri..;)

    ReplyDelete
  60. wahhh cik yuyu, tahniah la ye. rasa macam inspired pulak baca entri cik yuyu. gud luck cik yuyu :)

    http://duniabersawang.blogspot.com/

    ReplyDelete
  61. skrg da cantik n pandai pun~ org lain yg jeles ngn yuyu skrg~^^

    ReplyDelete
  62. kalau kawan semata2 tuk belanja meatball ok x? :D

    ReplyDelete
  63. Assalamualaikum

    akak memang dah cantik.tak perlu fikir macam mana nak cantik lagi dah.

    ReplyDelete
  64. AYU BETUL KAK YUYU PAKAI TUDUNG BAWAL ;D

    ReplyDelete
  65. RANDOM GIVEAWAYS DAN RM100 MASIH DIJALANKAN

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)