Tuesday, March 1, 2011

Kisah Orang Gila Di Terminal 1, Seremban

Assalamualaikum ^^

entry ni sebenar nya, dah lama nak publish. tapi terkepam di ketiak. nak post, asik sebok dengan benda "hangat", dah tak post, rasa hati ni tak keruan sangat. kena post juga ni. malas dah nak pikir benda lepas, kalau suka, suka lah ye, kalau tak suka, pejam mate.

culik dari google

hari tu, nak ke Johor, yuyu tunggu bas di Terminal 1 Seremban, macam macam la tengok gelagat manusia kat sana. tapi, satu jenis makhluk yang tertarik mata yuyu dari awal sampai habes pandangan yuyu di Terminal 1 tu. orang gila....

yuyu tengok, dorang tidur di atas kerusi menunggu bas di sana, makan makanan dalam tong sampah, minta rokok dari orang ramai, bercakap sorang sorang dan macam macam lagi la gelagat dorang ni.

salah sorang dari orang orang gila ni, dengan selamba buka lagu di radio, lagu final countdown. yuyu ingat apa yang yang dia ni nak buat, buka lagu, tarok radio atas kerusi, dan berdiri semeter dari radio. amik mood rupa nya, bermula saja lagu final countdown, jari jemari nya bergerak, seolah olah sedang memetik gitar Bass.

yuyu asyik gelak tujuh puluh lapan jam tengok gelagat dia. bermula nya lagu tu menyanyi, dia pun nyanyi dengan sepenuh perasaan dengan lirik nya tak betol. heheh. orang ramai tengok dia. langsung dia tak endah pun. dia menyanyi sambil menggerakkan jari kononnya bermaian bass

seorang lagi, asyik mencari makanan di tong sampah, satu satu tong sampah dia cari, ada lebihan karipap dalam tong. di makan dengan lahap nya. ada titisan air dalam tin, di teguk dengan rakus nya. ada sisa buah epal, di buang. ehh. ingatkan nak makan.

yuyu belikan dia roti high5, sandwich dan air mineral. nak kasi, tapi takut dia bertindak agresif. cuba juga. kesian tengok. yuyu dekat dengan dia. "nahh, makan ni sampai habes". dia tengok yuyu dan amik dengan kasar. mungkin dia takut dengan yuyu. derr rilek arr, wa kecik, wa yang takut kat lu derr. 

tapi yuyu terfikir, kita ni, makan sikit makanan tercemar, dah kena kolera la, cirit birit patbelas jam la, muntah terkehel kehel la, demam labulabi la, macam macam yang kita kena. tapi dorang, makan sisa makanan bukan setakat dicemar dek kuman, dah tercemar dengan noda nida hitam. cewahh. tapi hidup juga sampai sekarang.

tu la, dorang tak minta pun di lahirkan gila. dan dorang mesti tak nak menjadi gila. Allah ni adil, Allah merahmati dorang. Allah pun akan tempatkan dorang di Syurga, sedangkan kita yang sihat, yang berakal jauh lebih bagus dari dorang ni, akan di hisab, dan belum tentu lagi, neraka atau syurga tempat kita kelak.

belum tentu amal yang kita ada ni, cukup untuk bekalan ke Syurga. sedang kita dabik dada bangga akan diri sendiri dan hanya melihat keburukan dan kelemahan orang lain, ingatlah, itu semua hanyalah sementara dan akan di hisab kelak.

ehh. terjadi ustazah pulak hari selasa ni ^^

terima kaish sudi bace ye :)
SHARE:

109 comments

  1. wehuu~ baikk nye yuyu..kalau akak jumpe orang macam tuh dah lame larikk lintang pukang tau. =P

    ReplyDelete
  2. kdg2 org yg nmpk baik ni lg 'gila' dari org gila tu sendri

    ReplyDelete
  3. bagus2.. ni laa sifat yg patot di contohi.. GOOD gurl :D

    ReplyDelete
  4. Terminal 1 Seremban? Nasib baik aku terbaca benda ni. Terima kasih atas aduan anda, akan aku laporkan kepada datok bandar untuk "membersihkan" stesen bas tu. He he he... Hmm...

    ReplyDelete
  5. murah hati yuyu nih
    berani bagi diaorang makan
    momoy memang tak berani sikit kalau bab-bab orang kurang waras nih
    sebab ada pengalaman kena kejar dengan mamat muda yang hensem tapi gila
    kesian...dia jadi gila lepas ayah dia kahwin lagi satu
    Korang pernah main game ni?"
    Coupon makan-makan untuk korang"
    Comelnya HEMPEDU ULAR"

    ReplyDelete
  6. suka baca ending tu...hikhik....

    ReplyDelete
  7. rasenye, every stesen bus kt malaysia ne mesti ada sorang orang giler kut .. hehehe

    ReplyDelete
  8. baik gila lu..hehhe

    mmg org gila masyuk syurga pun..

    ReplyDelete
  9. setuju ngan cik T-Pah...hehehe...samela ngn fyna....
    takot ckit ngn org2 mcm nih kan..

    ReplyDelete
  10. yuhuuuuuu..sweetnyerr..tak mntak no tel ke???^_^v

    ReplyDelete
  11. yuyu, kesian kan tgk diaorang nie..manalah saudara mara depa. kita nak tolong, tak terdaya. ada takde kalau ada depan mata bolehlah menolong. itu pun sekali dalam satu hari jer...hari2 lain, waktu2 lain kalau lapar tu... harap2 ada yang membantu hendaknya

    ReplyDelete
  12. wa.....bagus la yuyu..baeklah kak yuyu...hahahh..

    nice!

    ReplyDelete
  13. woho...lame dah ct xke terminal 1...sbb dah lame tak naik bus...

    mcm2 kan..klau g seremban lagi..halo..halo lah ct..hahaha

    ReplyDelete
  14. baik betul... bertuah mamat tu dapat juga perhatian... tahniah kerana masih berhati nurani...

    thank

    ReplyDelete
  15. perut dorang da kuat sebab aseyik makan makanan xbersih..bak kata pepatah,alah bisa,tegal biasa..huhu..
    nice2..

    ReplyDelete
  16. kalau saya, dah lame lari duk jauh2.. takot lah..

    ReplyDelete
  17. yuyu budak baek..
    akk pun penah nmpk dia ne kat somban..

    ReplyDelete
  18. jarang nk jumpe species mcm cik yuyu ni..biasa nya semua orang lari je.. :)

    ReplyDelete
  19. Aritu Shag nampak ada India ni kasi bihun goreng 2 bungkus dan mineral kat peminta sedekah sebelah klinik yg Shag pergi. Pengemis tu boleh mintak duit jugak. Hmph. Nampak sgt tamak. Huhu.

    Eh kejap. Apahal komen tak ada kena mengena dgn entri? Adoi.

    Shag takut gila dgn orang gila! Titik. Haha ;D

    ReplyDelete
  20. Cik T-pah : hahaha.. akak ni~ yuyu pun takot gakk.. tapi kesian tengok dia.. pagi kan.. nak brekfes T_T

    ReplyDelete
  21. Dawa : yeepppp~ secara fizikal nampak tak gila.. tapi sebenarnye gila :)

    ReplyDelete
  22. .nuruashia. : ayyaaa sayanggg~ ishh.. ape laa!

    ReplyDelete
  23. Gen Fujita : bhahahaha.. mesti dok seremban ni :p

    ReplyDelete
  24. erk tu la kadang-kadang kesian kan tengok orang gila ni
    sebenarnya orang gila ni dulu dia
    tak gila.. normal macam kita semua
    tapi bila ada masalah .. jadi tekanan emosi semua dan tak boleh kawal tu yang jadi gila.. aih..

    ReplyDelete
  25. nasib baik la ada cik yuyu ...dapat lah dia makan roti pagi tu ...
    tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima

    ReplyDelete
  26. good yuyu..

    deqlis suka part ending...

    ReplyDelete
  27. gmbr tu mcm pak salam erwin joko anuar je.. huhu

    ReplyDelete
  28. kalau akak nak kasi pon akan akak suruh org lain kasi kann..mane takk nye..tetibe kene cekup kang. kite ni dah la la golongan 'haluss'. takk lopehh derr kalo kene pegang..hee :D

    ReplyDelete
  29. yuyu sgtt baik..msti org gila tu hepi kan dpt mknn :)

    ReplyDelete
  30. tmpt naz pn ada org gila. suka jalan2 kat jalan raya, maki2..ludah2. plg takut time berhenti kat trafik light..tkut dia terkam jer kat kete.huhuu.tp tu la...diorg tak minta dijadikan bgtu.mgkin dr kesilapan manusia atau kesilapan diri sendri jgak dia jd gila...wallahuaklam

    ReplyDelete
  31. baiknye yuyu..kalau saye dh takut dh..hukhuk..

    ReplyDelete
  32. waa baiknya kak yuyu bagi orang tu roti n air :)

    ReplyDelete
  33. betul tu .. gua berfikir sejenak kata-kata ustazah yuyu .. :)

    ReplyDelete
  34. nice 1,2,en3..
    ayat yg xleh blah "derr rilek arr, wa kecik, wa yang takut kat lu derr".
    Memang ngam jd ustazah pun..
    Haha.. xD
    btw, trimas jd 4lower ke-70..
    (n_n)

    ReplyDelete
  35. ohhh.. org gila kat terminal tuu.. kwan yati slalu nyakat2 yati konon dye tu boipren yati. hampeh betul.. huu T_T

    ReplyDelete
  36. .::: Princess MOMOY :::. : alaa.. mula takot gak.. tapi dah tengok dia ok, ok je la :)

    ReplyDelete
  37. YAYA AZURA : hehehe.. ada maksod tersirat tu :p

    ReplyDelete
  38. topimagine : heheh.. wajib ada kot~ kan kan .. hmm~

    ReplyDelete
  39. ~Kirin Selama Perak~ : alaaa~ bagi roti je punnn T_T

    ReplyDelete
  40. Ujang9897 : kalau orang gila kentut cam ujang?? hahah~

    ReplyDelete
  41. fyna: hehe.. yuyu pun sama.. takot gakk~ tapi dia cam ok je :)

    ReplyDelete
  42. AdiSuda : sila kol yuyu. 0123456789 :P mesej je pun tak pe :p

    ReplyDelete
  43. ina : tu la.. dorang pun nak macam kita gak.. hmm~

    ReplyDelete
  44. muahaha..aku tgk derang lalu je makan benda camtu..tetibe cam nak belanje deorang makan beger mekdi

    ReplyDelete
  45. itulah kita jgn terlalu sombong dalam dunia ni kerana kita belum tentu lgi msuk syurga atau neraka

    ReplyDelete
  46. bagus keja u yuyu....bagi dorg mkn...
    kesian gak kat org sakit mental ni..dorang pon x mintak nk jadi cm tu..maybe sbb tekanan idop...kan

    ReplyDelete
  47. wah kat terminal 1, tempat tunggu bas muda2 dulu. haha

    ReplyDelete
  48. dah lama x lepak terminal 1 huhuhu

    ReplyDelete
  49. Wahh, beraninyerrr...nanti kena try buat jugak lah...

    ReplyDelete
  50. betul ke yuyu ada org mcm nie??seyes mmg takut...sbb mira tiap2 hari g terminal sbb nak g keje.thanks for info!

    ReplyDelete
  51. miss yuyu : betul, kite hidup di dunia ni hanya sementara, ai pun cian gak kat oram² gila...doram x minta pun lahir ke dunia ni...adehhh! apa² pun tengkiu tau, mesej yam yu cuba sampaikan ni ai terima dengan jelas...('',)

    p/s : Sila lah BW ye...tengkiu...
    1.New Entry "Join Bloglist Ujang9897"
    2.New Entry "Hujan Sangat Lebat Pagi Ini !!!"

    ReplyDelete
  52. hemmm..kesian tol dengor cite yuyu ni..mmg diorang xmintak jadi camtu...bagus tol bgi diorang mknn..:-)

    ReplyDelete
  53. bagusnya yuyu....Alhamdulillah...tu lah...Allah tu Maha Adil...

    ReplyDelete
  54. emmmmm...kengkadang sejarah hidup derang ni sangat2 tragis..ada tu sangat2 educated..tp silap langkah jadi macam tu..sejarah perubatan juga mainkan peranan...alahai alahai..semoga kite semua dijauhkan dari semua ni ye laling:) u ok dik?

    ReplyDelete
  55. uiksss...budimannya...
    kalau saya dah lama larikkkk..takutt!

    ReplyDelete
  56. mulia sungguh hati yuyu..hope akan mendapat hati yg mulia seperti itu juga !=)
    katakata yg last sgt berguna =)

    ReplyDelete
  57. baiknya hati yuyu...nasib baik maa yuyu bg roti 2 dia x terkam yuyu..hehe!!!

    ReplyDelete
  58. c-tea ; heheh.. yuyu ni kerap ke sane kalau nak balik kampung :)

    ReplyDelete
  59. soul JS : alaaaa.. bagi makan je pun.. ishh.. bukan bela dorang pon :)

    ReplyDelete
  60. ~hAKim ZaiLAn~: ehhh.. betol gak kan.. kita asek makan benda sihat je :p

    ReplyDelete
  61. waniey dush2! : akak pun takot. tapi yang tu okay je :p

    ReplyDelete
  62. Azizah a.k.a N.a.z : ape daa.. tak de la.. tu la.. banyak kann~

    ReplyDelete
  63. Salim Harmanain : uishhh.. yuyu pun takot.. tapi dia ok je..~

    ReplyDelete
  64. Puan Besar Shag Yahaya: hahahah... ada gak tau.. yang sengal sikit la~ tapi yang ni ok je :)

    ReplyDelete
  65. hakeem kira : ishh.. yuyu zulaikha laa ^^

    ReplyDelete
  66. CahayaCintaIlahi: ada yang sebab sakit~ hmm.. kesiannn~

    ReplyDelete
  67. CahayaCintaIlahi : hmmm~ dorang tak nak pon jadi cam tu padahal :)

    ReplyDelete
  68. eyna azmi: alaaa.. mesti banyak lagi yang bagi dorang makan kot~

    ReplyDelete
  69. deqlis : heheh.. nak orang tau sikitt~ asyik menyombong ja

    ReplyDelete
  70. MéuzAngelo™ XXIII : hahaha.. yuyu amik kat google je :p

    ReplyDelete
  71. Cik T-pah: hahah.. saye pun cenggitu.. tapi, dia ok je.. ^^

    ReplyDelete
  72. yuyu , sy org seremban :) excited nak bace post pasal terminal 1 . hihi .
    kan sane mmg slalu nmpak org2 cmtu .
    btw , yuyu sgt baik ya ! :)

    ReplyDelete
  73. xpenah lg jmpe org gila mse lepak kt terminal 1 tu. org xgila tp wt2 gila byk la. heee

    ReplyDelete
  74. saharinasaharudin : hahaha.. ape pulakkk~ dia syukur je la :)

    ReplyDelete
  75. yarifah Nornazrah Al Yahya : tempat yuyu dia suka buka baju.. huhuhu~ ape daa~

    ReplyDelete
  76. bella : yuyu pun takott~ tapi dia cam ok jee :)

    ReplyDelete
  77. fti Larina : alaa.. esok lusa orang bagi akak emas permata pulak.. bhahah~

    ReplyDelete
  78. bsyairi : trimaaaa follower ke 3000 yuyu ^^ semoga kita terus berkawannn~

    ReplyDelete
  79. yatie's EPISODE : hahah.. entrah entah tu bopren yatie ^^ bhahah.. gurau je sayang~!

    ReplyDelete
  80. JIJI YU : puihhh! banyak duitttt! hahahah~

    ReplyDelete
  81. Izamir Ridzwan: tauu ponnn~ kita akan di hisabbbb~

    ReplyDelete
  82. ayuhidayu : kadang kadang lahir terus gila.. hmm!

    ReplyDelete
  83. ceotgilalensa: hhahahah.. yuyu selalu guna terminal 1 ^^

    ReplyDelete
  84. shearasol : hehehe.. try laaa ^^ dorang tak la garang sangat~

    ReplyDelete
  85. Amira is mira : patut la nmpak mira ari tu~/. bhahah.. pulokk~

    ReplyDelete
  86. ayucinta : heheh.. kak ayu la good dirl ^^

    ReplyDelete
  87. BRO_MONDAY: heheh,.. mekasih brooo ^^ amik ape yang bagus ye :)

    ReplyDelete
  88. Hishyamuddin : bukan bela dorang ponnn T_T alaa.. sape sape pun boleh bagi dorang makanan~

    ReplyDelete
  89. a n a . i z z t y : kita ni, akan di hisabb T_T

    ReplyDelete
  90. risa: sobbsosbbb~ yuyu tak nak la jadi cenggitu T_T

    ReplyDelete
  91. qasehraihan: hehehe.. dia tak kasar la.. kalu yang kasar, lari gak ^^

    ReplyDelete
  92. aida_anfa : ishh.. bagi makan je.. ada duit lebih mase tuu~. aminnn~

    ReplyDelete
  93. Bellmikenzo : hahha.. takot gak mase tu ~ :P

    ReplyDelete
  94. AISYAH JAIS : bhahaha.. asal tak nampak aisyah mase tu?? :P

    ReplyDelete
  95. norsharmila: muhahahah~ yang buat buat gila banyakkk~

    ReplyDelete
  96. diorang xmintak pon dlahirkan gila, tp diorang tu ujian kpd kita yg x gila ni, nk tgok sama ada kita tgok sj atau amik tindakan. .

    ReplyDelete
  97. yuyu zulaikha
    saye baru balik dari posting hospital giler..
    betul awak cakap!..kite same disisi DIA..xkire ko anak orang kaye kew, anak raja or whut eva la kan..
    but sumthing new that i learn from them, they all very kind person..their halusinasi yang buat dieorang fikir xwaras..so to control it, dieorg kne amek ubt spanjang hayat dieorg..kt sini la peranan famity tuh penting tok jage dieorg..tp kan even kite pon giler tp under ketegori minor la actually bile kite dlm stress or depress..cume kite sedar atau x tuh jew...so kalu stress kne luahkan..jgn pendam2..:)

    ReplyDelete
  98. urm... memang berani
    ok pun momoy tetap takut
    sebab diaorang tak boleh diramal
    bukan prejudis...kesian
    tapi trauma kena kejar tu memang ingat sampai sekrang la...haha...
    kalau nampak org tak waras jer dekat2 momoy... dah start peluh dingin huhu...
    yuyu memang berani dan baik hati
    momoy boleh puji sikap nih

    ReplyDelete
  99. haa,,macam ni lah yg kita nak...tapi hati2 gak yuyu, tkut diapa2 kan..hu

    ReplyDelete
  100. yup ari2 jek jumpe tym lunch kat terminal 1 tuh..diorg godek2 tong sampah tp diorg tak kaco org tu yg baeknye..=))

    xtau plak yuyu dok semban..klu tak bely ajak dating! haha

    ReplyDelete
  101. tul2..i pon salu npk kt terminal tuh..sbb i mmg duk seremban...sian sgt...erk1..tp i tak seberani yuyu....i just leh kesian dari jauh....sedih lak tgk dorang nih!

    ReplyDelete
  102. yuyu ni dah la comel, baik pulak, your bf is one lucky man :)

    ReplyDelete
  103. org kurang waras masuk syurga. :D

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)

Blogger Template Created by pipdig