Tuesday, March 22, 2011

Kerana Taksub, Akidah Gugur.

Assalamualaikum ^^

hujan lebat kat Langkawi dari pagi membawa ke tengah hari terus ke petang dan sekarang dah malam. terima kasih hujan, anda membuatkan yuyu lebih bersemangat untuk berhibernasi dengan bertemankan katil empuk berserta comforter tebal kemain emak punya, -.-'

sambil berbaring dan terus terbaring demi proses hibernasi yang berjaya, yuyu teringat akan seorang kawan yuyu. lelaki dan umur lebih tua 2 tahun dari yuyu. dari Kolompo. megah sungguh beliau memakai celak keliling mata dengan berhiaskan rantai berloket setan nirrajim dan cincin juga gelang banyak kemain.

*mood Ustazah Yuyu Zulaikha*
p/s : lukisan udoh tak bermaksud tuan nya pun udoh.

satu jumaat yang hening, sedang lelaki lain ke masjid, beliau pulak, asyik kacau yuyu di fesbuk. dah habes fesbuk fesbuk, dia talipon pulak.  yuyu pun bertanya :


"wehh, asal tak g masjid ha? jumaat ko tak g ke?"

"tak men arr masjid, aku semayang jumaat kat church je la"

"pale hotak ko! ko kuar agama ke?"

"baru rock la kecik!" hampeh

kadang kadang kerana taksub dengan sesuatu perkara, akidah kita akan gugur. akidah akan gugur! bukan akidah akan rosak. rosak akidah, dengan kesedaran, dan penyesalan terus dengan taubat, insyaAllah semua nya akan di baiki.

tapi, kalau akidah kita gugur? tanya lah hati kita sendiri ya.

satu kelas Pengajian Islam semester lepas yuyu bersama Ustaz Faisal ada membincang kan mengenai hal hal yang dapat batal kan akidah kita ni. seperti, sesuatu yang bercanggah dari  Agama. baik dari segi nyanyian, perbuatan, perkataan mahupun niat.

kadang kadang kita alpha.

contoh nya yang dapat di kongsi bersama dari pesyrah pesyarah yang pernah yuyu cedok ilmu :
" mana aci poligami kat laki je! tak adil la! orang pompuan pun kena jugak! ni menindas orang perempuan!"
mari kita bertanya kepada iman yang kita berbekal senipis kulit bawang tu, adakah Allah yang Maha Adil tu tidak adil? Adakah Allah itu menciptakan hawa untuk di tindas?

"bhahaha. kalau Malaysia buat Hukum Hudud, habes la semua orang tak buat kerja. curi sikit je kena potong tangan!"
mari kita bertanya lagi. adakah Hukum Hudud yang di letakkan oleh Maha Agung itu untuk menyusah kan makhluk ciptaan-Nya? adalah Allah yang Maha Agung itu tak sedar apa yang di buat Nya?

"errr, kalau la aku tak dapat kawen dengan Milah, aku akan kuar agama. masuk kristian je la "
ketahuilah, kita akan terkeluar dari agama sekalipun kita berniat untuk akan datang.

"awak, saye arahkan awak berlakon jadi pompuan Buddhist ya, nama Kojol. sebab muka awak seiras Kojol"
" orait je! berlakon saja punnn"
gugur lah agama yang di sanjung selama ini walau hanya kerana berlakon.
"tiada lafaz yang lebih agung, kalimah cinta mu, yang ku tunggu tungguuu.... (lirik lagu) puihhh! sodap arr lagu ni! hantar kat awek arr!"
Kalimah apakah yang lebih agung selain "LA ILAHA ILLAHH"

jadi di sini, kalau sama sama lah kita saling ingat mengingati. dengan emak kita boleh bergurau, main tampar tampar sekalipun walaupun nampak kurang ajar, dengan belajar, kita boleh lagi main main walaupun duit PTPTN yang di pinjam habes belanja awek makan Mekdi, tapi agama?

p/s : apa yang salah,, harap di betulkan. ini hanya lah ilmu yang sedikit di cedok sepanjang semester lepas.

terima kasih sudi bace ^^
SHARE:

107 comments

  1. aik bole pulak dak laki tu ckap mcam tu ? manusia , manusia =,="

    ReplyDelete
  2. zaman sekarang, akidah dah kt kaki...hhuhu...sedeh tgk org cm ni

    ReplyDelete
  3. astaghfirullahalazim..
    boleh laki 2 ckp cmtu.. ish3
    bercakap bia guna akal.. bab2 akidah bkn ley maen2..

    ReplyDelete
  4. kita memang kena berhenti dengan kehidupan kita. takut rosak akidah.. minta jauh la kan...

    ReplyDelete
  5. Byk lirik lagu yg mcm tu. Haishh.
    And bukan ke kalau ckp mcm nk g smayang kt church tu dh dikira niat utk murtad ke?

    ReplyDelete
  6. samala kiat jaga akidah masing2kan..moga2 jauh dari semua nie...amin...

    ReplyDelete
  7. ish..sesuka ati je bdk laki tu...pe dye xingat agama dye ke..haiissshh..

    manusia skrg pk keseronokkan je n men buat pe je sesuka ati tnpa pk kan agama..

    moga kta semua xtergolong dlm golongan cm tu...:)
    aminn...

    ReplyDelete
  8. kalau taksub dengan fesyen akidah boleh gugur jugak tak cik yuyu???

    ReplyDelete
  9. ishhh..btol..makin rmai org cmtu kt dunia ni..dh sesat ntah ke mane2.. =.="

    ReplyDelete
  10. uihhh...

    terok kan zamn skang...haihhh

    ReplyDelete
  11. ni laa dunia akhir zaman kn yuyu.. Masyallah.

    ReplyDelete
  12. bangga pulak dia tu murtad..nauzubillah. ish3... >.<

    ReplyDelete
  13. rock? haih, smpai camtue skali ye dak laki tue...

    ReplyDelete
  14. hampeh kak yuyu kawan tu . -.-! nauzubillah

    ReplyDelete
  15. kesiannya budak laki tu*beristighfar.
    moga kita yang masih Islam ni mati dalam Islam jua.
    Amin.

    ReplyDelete
  16. haish ! nauzubillahminzalik.. moga ada ruang utk dia bertaubat lg..hrp pintu hati semua yg berfikiran macam tu terbuka utk terima islam balil. dan hope tak ramai yg berfikiran macam tu..klu boleh tak dak lgsg..simpang....

    ReplyDelete
  17. ustazah . ceramah sempoi tapi penuh bermakna :)

    ReplyDelete
  18. moga kita diajuhkan dari sikap yang tak baik.. amin

    ReplyDelete
  19. gila punya laki. memang reject awal la nak buat laki

    ReplyDelete
  20. Biasa la Kak Yuyu..
    Manusia zman sekarang...
    Org kafir sibuk nk msuk ISLAM..
    Org yg da mmg ISLAM sbuk nk kuar dr ISLAM...
    Tak tw la pe nk jd dgn mnusia zman sekarng..
    Ingtkn zman mkin maju.. Pemikiran pown seiring dgn peredaran zman.. Rpe ny TIDAK... Mkin b'tmbh trok pulak..

    ReplyDelete
  21. wahh hebat kak yuyu! dayana suka!

    ReplyDelete
  22. bio betoi dak laki tuu ckp camtu..

    ReplyDelete
  23. tykaa : hahahhaha~ tak pe.. jaga akidah kita dahh~

    ReplyDelete
  24. nice entry k.yuyu^^
    betul betul .manusia skang ni memg tak takut tuhan an .kesian~
    doa jela smuga diorg dapat hidayah :)

    ReplyDelete
  25. belia bangkit: hahhaha.. kita jangan tergolong macam tu ya :)

    ReplyDelete
  26. huhu kadang-kadang kita sendiri tak sedar dgn kelakuan kita , contoh tangan yg buat simbol rock menyamai yahudi . thanks yuyu

    eira buat GiveAway , sudi2 lahh
    http://buyeronlinehere.blogspot.com/2011/03/cik-eira-shoppe-giveaway.html

    ReplyDelete
  27. Diya Edhayaa : tauuuu punnn~ hmmm~ tapi tak pe, esok lusa dia okay la tu~

    ReplyDelete
  28. ustazah yuyu =P

    betul2 semua isi di sokong 150%
    ..hehe

    ReplyDelete
  29. Salimah Ismail: aminnn~ jangan ceggitu tauuu!

    ReplyDelete
  30. Sylmeena Hamzah: hehehehe.. tanya diri sendiri.. tak nak cakap ape2 :p

    ReplyDelete
  31. zaman sekarang kena berhati-hati...
    setiap tutur kata dan tingkah laku harus lebih diperkemaskan...
    silap kata, mengundang bahaya...

    ReplyDelete
  32. budak-budak zaman sekarang...
    kawan saye pun ade gak macamtu..
    akibat taksub dengan blackmetalnya..
    tiap-tipa malam dok melompat-lompat layan lagu,,,
    kacau aku nak tdo jer

    Entri Terkini; harapkan pagar-pagar makan padi,habis madu sepah dibuang

    ReplyDelete
  33. Biela Yusoff..: aminnnn! yuyu pun tak nak jadi cenggitu~

    ReplyDelete
  34. baguih tazkirah yuyu kali ini. semoga smo yg membacanya mendapat pengajaran hendaknya. amin

    ReplyDelete
  35. mysara : wuuuuu~ tak nakkk.. walaupun yuyu dulu sosialll sangat, tapi, masih ingat akan Tuhan~

    ReplyDelete
  36. Semoga kita dijauhkan dr azab api neraka, amiiinnn...

    ReplyDelete
  37. c-tea: uishhh~ tak de laa... ni taksub yang yuyu tulis atas tu~

    ReplyDelete
  38. tak baiknya laki tu cakap camtu. ishish

    ReplyDelete
  39. syufaa: tak pe.. doa kan mereka kembali pulih akidah nya ya ~

    ReplyDelete
  40. fad ali : hahahah.. insyaAllah makin pulih la nanti ^^

    ReplyDelete
  41. nuruashia: tu la.. dorang tersesat. esok lusa okay la tu~

    ReplyDelete
  42. tu la kan lirik2 lagu ni.. budak2 la selalu jadi mangsa.. x paham tp lagu sedap main hafal jer.. bahaya betul..
    .. yuyu suka tgok kartoon yuyu ni pun dah cuba2 bermain ngan pain seronok jer kan..

    ReplyDelete
  43. Habibah : hehehe.. taksub dengan group nye kot~

    ReplyDelete
  44. ~syue~ : heheeh.. sengal.. budak budak g kot~

    ReplyDelete
  45. Pycah Abd Rahim : hehehe.. sila lempang beliau kalau jumpe :p

    ReplyDelete
  46. cik fza : heheheh... dia sekarang entah macam mana la ye..

    ReplyDelete
  47. tomatokering :) : huhuhu.. beliau masih bangge dengan cara nya :p

    ReplyDelete
  48. yuyu ! suka lah post2 macam ni. memberi pengajaran secara santai :)

    ReplyDelete
  49. Lulu Rahman : hahahah... saje je kongsi sikit dua ^^

    ReplyDelete
  50. ✿ etiey erywan ✿ : aminnnn! yuyu tak nak gak cenggituuu!

    ReplyDelete
  51. bergurau x bertempat la tu...isyy dasat~

    ReplyDelete
  52. Tatty Hassan : yuyu pun tak nakkk! wuuuu T_T nak yang boleh imam kan yuyu~

    ReplyDelete
  53. SyiRa SyaH!Ra : heheeh.. rilekkk.. esok dorang akan sedar la tu~

    ReplyDelete
  54. Dayana AZ : err.. ape yang hebat nye sayangg???

    ReplyDelete
  55. wah wahhhhh tak sangka dik nonnn...suke akk baca! Memang layak sungguh jadi menantu..meh jadi adik ipar akak..hehehe

    ReplyDelete
  56. madam j : sila kannnn akak ^^ saye tak kisah :)

    ReplyDelete
  57. Ainnur Afiffah :) : aminnnnnn! sikit hari insyaAllahhh~

    ReplyDelete
  58. cik eira : terima kasih kepada awak juga ya :)

    ReplyDelete
  59. muhammad iqbal hakimi bin tahir : saya nak awak sokong saye 151% laa!!!

    ReplyDelete
  60. Fareha Rahmat (Bos Besar) : kita jangan cenggitu ye ^^

    ReplyDelete
  61. aku suka entri ni..aku suka..

    ade input,,:)

    ReplyDelete
  62. yuyu laling.. pinjam gambaq sat ;)

    http://tomatokering.blogspot.com/2011/03/my-inspiration.html

    klu sudi :)

    ReplyDelete
  63. betul tu ustajahh Yuyu. kekadang manusia ne ckp main sedap mulut jerr. tak sedar percakapan nie boleh bawak bala kat diri sendiri. kan kan kann? Nauzubillah.

    ReplyDelete
  64. KADANG2 KTE PON XSEDAR AP YG KTE DAH BUAT EN. TLINTAS DLM HATI PON DIKIRA NIAT..TAKOT WOHHH!

    ReplyDelete
  65. dean : kita perlu bertaubat cepat.. hmmm~

    ReplyDelete
  66. storyfromme : jangan jadi cenggitu tauuu!

    ReplyDelete
  67. solo molo : yuyu pun pernah gak hampir hampir cenggitu -.-'

    ReplyDelete
  68. macam perlu padam yang awak tulis
    *ohhh, terasa seperti ustazah la pulokkk*..

    ramai yg selalu cakap camni..di mana pendapat saya seolah2 mempermainkan pangkat ustazah/ustaz...seolah2 jika seseorang itu bukan ustaz/ustazah beliau xboleh bercakap ttg agama..

    banyak nau seolah2 eden..hehe

    -tegur jika saya salah-

    ReplyDelete
  69. azizul: kalau dorang layan tapi agama teguh, orait je.. hmmm~

    ReplyDelete
  70. astaghfirullah..ya Allah..minta dijauhkan dari kita perkara macam tu..dy sedar x pe dy ckp??huu~

    ReplyDelete
  71. zyra toink toink: kita bakoooo! kita bakooooo! hahahah~

    ReplyDelete
  72. Dawa : aminnn.. macam tu la hendak nyaaa :)

    ReplyDelete
  73. wahh.sis yuyu cakap pasal agama.i like :D

    ReplyDelete
  74. NiSha : hahahah.. yuyu saje gedik je la sayanggg!

    ReplyDelete
  75. Amie Tempoyak.: heheh.. tak nak orang keras otak sangat.. bace sambil amakn cekedis :)

    ReplyDelete
  76. azi nur : sila lempang budakk tu kalau jumpe.. heheheh

    ReplyDelete
  77. tomatokering :): hayyaa! dah bacee! wuuu! maluu nya! tu udoh la!

    ReplyDelete
  78. Cik Lyana ヅ: janagn tergolong tauuuuu!

    ReplyDelete
  79. EDlinaaJohari : yuyu sendiri takut tersesat .. hmmm~

    ReplyDelete
  80. ya Allah,knape kwn yuyu tu?,.nauzubillahiminzaalik,.die dh ckp wlupon dlm hti die mybe main2,.tp ,..hrp2 die brtaubat,.dn rjuk ustz,.isshh,sian kn,.kite sbg kwn usaha nk nsht,at last kwn yg ntah ape2 xnk dgr,.sdih,.

    ReplyDelete
  81. anen: mekasihh awakk.. yuyu dah tuka dahh!

    ReplyDelete
  82. Izyan Masri : ngehhh ngehhh~ sekali sekala!

    ReplyDelete
  83. HATYCIKNUURUL : dorang bangge kot jadi cenggitu ^^

    ReplyDelete
  84. nadiahzin : sebenarnya silap tu... oasis laa T_T

    ReplyDelete
  85. berlagak nye kawan akak uh..smpai cakap smbhyg kat church..ap laa die uh..hmmm..x malu pulak eh cakap macm uh depan akak?...

    ReplyDelete
  86. haih~
    nau'zubillah....T_T

    yuyu.. yuyu study kat mane ye? msh study ke?

    ReplyDelete
  87. bukn astro aruna la yuyu,astro oasis..hehe...
    ske sgt isi dye,pnoh makne...congrate yuyu...=))

    ReplyDelete
  88. lukisan tu comel la yuyu,
    hehe

    suke bce entri ni, kenapa la ade laki kt atas tu dlm dunia ni? ish3

    ReplyDelete
  89. hye yuyu..sha follower br blog yuyu :P

    ni link blog sha http://cikecahmoncet.blogspot.com

    tataw nk pgei adik ke nma ke akak ke.sbb tatao nma. :P

    Smua yg yuyu trgkn br ja sha blja br2 nih at klas..

    Lelaki tu Astaghfirullahalhazim..Da terkluar dr Islam.. Moga jd iktibar =.="

    ReplyDelete
  90. Best sgt entry ni.. dpt ilmu berguna..thanks Yuyu

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)

Blogger Template Created by pipdig