HOME                 ABOUT ME             CONTACT               COLLABORATION                DARAYU

Friday, March 18, 2011

Bilangan Anak Pilihan Kalbu Dahku ^^

Assalamualikum ^^

kepala hotak yang masih serabut dengan memikir kan hal tak berkaitan dengan diri sendiri masih belum selesai. nak tak nak, dah nama kawan bukan hanya pada nama, terpaksa la mengerah kepala hotak untuk terlibat dalam masalah kawan.

baiklah, berbalik kepada tujuan entry kali ni...

masa nak ke kedai untuk me reloadkan number yuyu yang cepat kemain habes kredit entah yuyu buat apa tu, ada seorang mak cik, pun nak topup juga. tengok beliau dengan gagahnya membawa berketol ketol nasi lemak. 3 plastik bag.

puihhh! nak buat kenduri ke hapeee la mok cik ni. yuyu, seperti biasa, suka menyebok la kata kan, bertanya lah dengan tanpa segan silu. mungkin terasa nak jadi peramah tak ketahuan hala kot.

"uishh, banyak nya mak cik punya nasik, macam nak buat kenduri"

"nak bagi makan anak anak."

"haa? berapa anak makcik?"

"14 orang"

"uishh. banyak nya! paling besar umur berapa? paling kecik?"

"sulung 28tahun, bongsu 4 tahun, makcik kawen masa anak 13 tahun lagi"


glupppp.. tercekik halkum yuyu akan angka 14 tu. 14 la korang! bukan 4 okay! 14!! 14!!

banyak kemain la anak beliau. apa rahsia gagah beliau melahirkan anak sampai cukup jadi peserta Akademi Fantasia tu?  tapi tu orang dulu dulu. orang zaman sekarang? 

siap merancang lagi nak anak sikit sikit. ye la, masing masing sibuk dengan kerja dan rancang keewangan rapat rapat. purata anak dalam setiap keluarga sekarang pun ialah 4 orang. paling kerap setiap keluarga ada 2 orang anak, dan paling banyak anak pun 4 orang sahaja.

itu kata speaker masa yuyu g ceramah "Pembuangan Bayi" tempoh hari.
tu yuyu dengan laki masa depan yuyu. romentik kan ^^ anak anak ramai lantak la dorang -.-'

tapi, ye, yuyu perasan, banyak sekarang, anak anak semua nya nak 2 orang sahaja. yuyu tak kawen lagi, dan yuyu tak tahu sebab sebab mengapa anak sikit menjadi pilihan kalbu pasangan berkahwin. mungkin di sebabkan faktor :
  • masa yang padat umpama MILO Fuze sampai takut terabai tanggungjawab akan anak pinak berduyun duyun?
  • keewangan yang tak stabil akibat beli belah hutang piutang lebih banyak dari duit simpanan?
  • trend zaman sekarang, anak sikit sikit saja, nanti anak ramai, kena bahan la pulak.
  • masalah kesihatan.
yuyu pula, kalau boleh, nak la anak seramai mungkin. ye la, anak kan rezeki. tapi tu pendapat sekarang, tak kawen, yuyu tak tahu la. bila dah kawen, yuyu mungkin akan faham, kenapa suami isteri memilih untuk anak sikit. zaman sekarang....

Jom singgah belog best :

terima kasih sudi bace :)

117 comments:

  1. btol2 yuyu..
    rezeki sume tuu..ade anak ramai time diorg kecik je ssh ckit..tapi bile dah besar mak ayah senang ati . hikhik btol x? dudu pun 3 beradik je..hikhik

    ReplyDelete
  2. a'ah sis, sume org zaman sekarang kawen rancang nak anak sikit jew. anak kan rezeki. xyah la rancang2. hehe. tp kalau dh ramai jgn la abaikan lak :)

    ReplyDelete
  3. yuyu, hana nak lima orang anak! :) hehe. pernah berangan dengan bakal suami pasal ni.
    dah kawin nanti nak anak bape2. alala ngade2 kan.
    kami nak 5 anak. dia nak anak first boy.
    hehe. 2 sikit sgt la yuyu. tak meriah rumah. nanti dah tua, sunyi je.

    ReplyDelete
  4. teringin nak anak ramai,tapi sebab dok umah mak mertua n anak yang sulung pun lasak dia boleh tahan,kalau ada anak lagi sorang...boleh pitam kot...hahaha!!!

    ReplyDelete
  5. Huhu... Part anak2 ni susah gak bagai dikata. Semuanya rezeki dari Allah. Hurmmm, tapi memang ada benarnya gak, zaman sekarang ni ramai pasangan yang merancang tak nak anak ramai...Tak termasuk sayalah yer.. Hehe, walaupun sibuk, tapi tak pernah terfikir untuk merancang, cuma belum ada rezeki lagi dari Allah... Apa-apa pun... Nice entri...

    ReplyDelete
  6. wah,,ramainya..
    rezeki masing2 kan..
    jauh lg perjalanan nk fikr pasal anak..
    hehe..

    ReplyDelete
  7. wahh..ramainya 14 ^^ lea ad 5 adik beradik! semua perempuan :)

    ReplyDelete
  8. hehehe..
    seronok klo citew bab kawin nie..tp tak seronok klo pikir tanggungjawab bile da kawen nt..hehehe..
    tp kn yuyu..org kate kalo kite plan..mesti tak jadik kan..so jgn plan sikit..plan banyak2..hehehe..

    ReplyDelete
  9. hohoh,, anak rezeki. jadik jom melahirkan anak2 ramai.. lepas kawen la ye..hehe

    ReplyDelete
  10. Hihi. Nice entry! Best jugak anak ramai ramai ni. Tak sunyi ;) Tapi papepon rezeki masing masing kan.

    ReplyDelete
  11. seorang ibu boleh menjaga 10 orang anak tetapi 10 orang anak belom tentu bleh jaga seorang ibu..
    renung2kan dan selamat beramal.
    ~KSP~
    :)

    ReplyDelete
  12. klo anak ramai,maka bertimbunlah doa2 yg didoakan anak2 utk kita..ewahhh=)hee

    ReplyDelete
  13. klu anak sket, laki bini bley r romantik2 sket...
    xde r trganggu sgt....

    kalo anak ramai, lg romantik....
    tp romantik yg xprivacy laaa...
    hahaha...

    sweet entry r...
    =]

    http://greenhighimagination.blogspot.com/

    ReplyDelete
  14. hehehehe,,cam best je ! tp tgk rezei la kan=)

    ReplyDelete
  15. pakcu nak 10 anak! bini taktau berapa lagi..errr

    ReplyDelete
  16. haha..nak ank rmai tp xnk peduli kn mereka??uishh,,xptut2..haha..ika pon rncng xmo byk2 sgt..pling byk pon 5 jela~btol sgt sbb faktor masa ats kebizian nnti..huu~ni ckp org blom kawen..:P

    ReplyDelete
  17. Hehe ..Amzar nak amak seratus !! Hehe .. Nak tengok x video ehem2 amzar ??

    http://diariamzar.blogspot.com/2011/03/amzar-vs-cikgu-shida.html

    ReplyDelete
  18. tu yuyu time masa hadapan..awt cam lidi..?? bkn kew nt akn smkin melebar..kah2~

    ReplyDelete
  19. wow!!
    14orang anak..
    hebat mak cik nie..
    anak tu rezeki tuhan bagi..
    terima jelah kan??
    ramai lagi yang bertahun kawin tapi still tak dapat anak..
    ermphhhhhh..

    ReplyDelete
  20. entry pasal anak..suke suke suke..ngeee.. nak at least 3 org...ok dah kot... tp nnt diorg dah besar, sunyi pulak T_T

    ReplyDelete
  21. biasanya sbb nak anak sikit sbb kita nak bagi yg terbaik utk setiap anak baik dari segi perhatian maupun pendidikan..kalau ramai sgt takut ada yg terabai..tu jela..

    sekarang ni kos pendidikan makin tinggi sejak dari pra sekolah lg..belum lg pelbagai kelas extra yg kita masukkan anak..

    masa pun terhad kalau kedua² ibu dan bapa bekerja..jd sukar kita nk bagi perhatian kalau ramai sgt anak..

    lepas tu in case kalau ayah pegi dulu..tinggal ibu jer nak tanggung anak yg ramai tu mestilah susah kan..

    ReplyDelete
  22. sekarang bangsa asing dah pandai meramaikan anak2 kat mesia...so, sila bayangkan pada masa akn datang nanti ape yg ada di malaysia?? sila pikir...hehehehe

    nak jawab faktor neh

    masa yg padat?? tak kot ALLAH dah bagi kite masa 24jam yg cukup untuk menjaga anak2...boleh je;)

    kewangan yg stabil? dah tau nak kawin dan nak ada zuriat kenalah mengumpul dan mengumpul..bukan membuang dan membazir..hehehe setiap anak ada rezeki masing2 kena yakin tu...

    trend ini yg salah..kena pikir kualiti bukan kuantiti..anak sikit kalau berguna, soleh dan solehah alhamdulillah...kalau anak2 ramai pon tak tentu semua baik2..erksss

    masalah kesihatan ini tak boleh nak cakap apelah kan...kalau dah sakit memang dikecualikan..hehehe

    yang...akak nak 5 anak..so, ada satu kuota nak cukupkan neh...hehehehe yg penting doa anak2 bila dah masuk ke sinunnnnn dan ada tukang mandi jenazah nanti..insyaallahh..adehh panjang plakss

    ReplyDelete
  23. hehe..
    bagus!
    my pn nak anak ramai.. tp takut la nk beranak..T_T

    ReplyDelete
  24. tak sabar nak dengar org panggil iqbal papa ...haha

    ReplyDelete
  25. wahh . ramainye anak makcik tuhh . 14 ouhh . kak yuyu pun nak byk ank eh ? hehe :)

    ReplyDelete
  26. dudu : ngaaaa >.< tapi yuyu teringin la reramai mungkinnnnnn ^^ buat satu team peserta AF :p

    ReplyDelete
  27. haha. yati masih tak pikirkan. sat g nak pkir laa. ;p

    ReplyDelete
  28. wah cik yuyu tomei ni dan berangan ek hehe.. aah org dulu2 je yg beranak banyak org skang mcam yg cik yuyu tomei tu cakap la hehe ;))

    ReplyDelete
  29. fiqaliqa: kann kann .. hmm.. lagi ramai lagi tinggi tanggung jawab T_T

    ReplyDelete
  30. Farhana Malek: hahah... yuyu nak ramai ramai sebab boleh teman yuyu g saloon nanti ^^

    ReplyDelete
  31. Bellmikenzo: hahhahaa... anak yuyu semestinya baik sopan santun macam yuyu ^^

    ReplyDelete
  32. Fizalinolie : heheh.. insyaAllahhhh.. tak lame lagi, ramai la anak tuuu :) takk pe.. sabar ye akak :)

    ReplyDelete
  33. cik fza : yuyu pun jauh lagi, tapi nak fikir juga ^^

    ReplyDelete
  34. aku nak wat anak2 aku satu team bola...

    ReplyDelete
  35. (: gebangkembang :) : yuyu ada 2 adik ! dan yuyu sulong :p

    ReplyDelete
  36. ♥yaya budak suka embun♥: hehehe.. tu pun kalau rezeki kita murah kan :p

    ReplyDelete
  37. awek retro : yuyu nak anak ramai ramai sangat :p huhuhu~ tapi tak boleh kot~

    ReplyDelete
  38. tomatokering :) : timun nak berapa orang ha?? :p

    ReplyDelete
  39. Izatie : tu la... semoga rezeki yuyu mudahh sangat~ hmmm...~

    ReplyDelete
  40. ~Kirin Selama Perak~ : betolll~ mak ni jaga macam nak mamppp! anak anak?? hmm~

    ReplyDelete
  41. wan farah: heheheh... buat yuyu tak sabar ada nak pulakkk T_T

    ReplyDelete
  42. WeedBoys : wuuuu T_T yuyu nak romentik sampai ke tuaaa ^^

    ReplyDelete
  43. Pakcu : hamboiii pak cuuu niiiiiiiii!!!!!

    ReplyDelete
  44. *47!k@#: macam mana la kita kawen nanti yeee T_T

    ReplyDelete
  45. Amzar Syazani ; uishhhh! videooo la! nak kena terjah ni!

    ReplyDelete
  46. fiq : fiq nak kena lepuk dengan yuyu kah??

    ReplyDelete
  47. yup betul tu.. skrg ramai ibubapa yang tak mau anak ramai ramai sangat.. Macam Mak Dara cukup dengan 4 orang anak.. itupun dah pening kepala hehehe

    ReplyDelete
  48. untung makcik tu...kalo die meninggal ramai orang doakan die...ramai tu 14...camne la die besar kan anak die

    ReplyDelete
  49. dean : huhuhu... yuyu maintain slim la... ^^ anak anak urut yuyu selalu :p

    ReplyDelete
  50. orang sekarang xnak anak ramai2 sebab kesibukan, masa kerja pun xmenentu apa semua.plus, belanja nak besarkan anak bukan murah sekarang. seriously.

    lagipun, kena tengok keadaan ekonomi juga. kalau mampu nak sediakan semua secara lengkap kepada setiap anak2, xpelah.

    memanglah anak tu rezeki tapi as for me xnaklah rezeki sekadar tangkap muat je. kesian juga sebenarnya.

    semua ni terpulanglah kepada invidu, if I nak anak ramai2 pun, maybe jarak jauh2 sikit.bg kesempatan yg awal2 nk membesar dgn sempurna sikit.hehe

    ReplyDelete
  51. orang sekarang xnak anak ramai2 sebab kesibukan, masa kerja pun xmenentu apa semua.plus, belanja nak besarkan anak bukan murah sekarang. seriously.

    lagipun, kena tengok keadaan ekonomi juga. kalau mampu nak sediakan semua secara lengkap kepada setiap anak2, xpelah.

    memanglah anak tu rezeki tapi as for me xnaklah rezeki sekadar tangkap muat je. kesian juga sebenarnya.

    semua ni terpulanglah kepada invidu, if I nak anak ramai2 pun, maybe jarak jauh2 sikit.bg kesempatan yg awal2 nk membesar dgn sempurna sikit.hehe

    ReplyDelete
  52. Ana Montana : kannn.. hmm.. kesian la pulakk.. ada yang nak sangat, tapi rezeki tak ada :(

    ReplyDelete
  53. cik ery : ishh.. buat la anak sampai banyak banyak! tak sunyi ^^

    ReplyDelete
  54. wah ! wah ! wah ! tu anak mase depan yuyu eh ? Jenuh la~ HAHA ,

    http://adeelaohlala.blogspot.com

    ReplyDelete
  55. Rina AVAIL a.k.a Cik Betty: sobbsobb. sebab tu kita pompuan kena keje jugakk T_T

    ReplyDelete
  56. risa : heheh.. saya mungkin akan alamai masalah kesihatan.. hmm T_T

    ReplyDelete
  57. mynameismy: gluppp~ yuyu pun.. adehh.. macam mana ni??? T_T

    ReplyDelete
  58. iqbalhakimi : papa! papaa! hgahahahah! macam tu ye ?? :p

    ReplyDelete
  59. NurulAmanina: kalau boleh nak ramaiiii sangat sangat.. huhu~ tapi tak boleh kot~~

    ReplyDelete
  60. yatie's EPISODE: cepat pikir.. lepas tu bagitau yuyu ;p

    ReplyDelete
  61. buat anak byk kali best...=)

    hahahahha



    org dulu ramai anak sebab tak sibuk..=)

    skarang rasa faktor kewangan kot..

    ReplyDelete
  62. CahayaCintaIlahi : awak nak anak berape?? hohoho :p

    ReplyDelete
  63. JIJI YU: buat ramai ramai sikit, agak agak tak nak, bagi yuyu :p

    ReplyDelete
  64. ADZA IRDAWATI aka MAK DARA : heheheh.. anak saye nanti sopan macam saye ^^

    ReplyDelete
  65. nohoho =) : kannn.. kita ni tak tenti lagi macam mana :(

    ReplyDelete
  66. una berry: heheh.. yuyu nak anak ramai kalau yuyu tak keje :p boleh jaga ^^

    ReplyDelete
  67. Adeela Oh Lala: hahahahah... tak sabar niii! terus jadi gedik :p

    ReplyDelete
  68. Izyan Nasuha Masri: heheheh.. suka pulak dia ^^

    ReplyDelete
  69. Ujang9897 : hahah.. nyahhh! share sikit, nak anak berapa?? dah nak kawen kann ^^

    ReplyDelete
  70. hahaha . padahal malaysia nak 70 juta pendududk menjelang 2020 . sekarang baru 24 juta jeh . sepatutnya mmg anak kena bebanyak

    ReplyDelete
  71. kal0 sumber kewangan stabil, oklah kal0 ade anak ramai...
    lgp0n untuk masa depan gak...
    kal0 dah tua, ada anak-anak tolong teng0kkan...

    ReplyDelete
  72. yuyuuuu , ramai gileeee . hehe . murah rezeki tuu . singgah blog yuyuu . nanti singgah blog atiey balik taw !

    Jom Singgah

    ReplyDelete
  73. yuyuuuu , ramai gileeee . hehe . murah rezeki tuu . singgah blog yuyuu . nanti singgah blog atiey balik taw !

    Jom Singgah

    ReplyDelete
  74. wah..suka entri ni!huhu
    mira nak anak ramai!!anak itu rezeki daripada Nya.. ;)

    ReplyDelete
  75. smoga Yuyu dapat anak seramai mungkin. up cket. 24. amacam? ada beran? :P

    ReplyDelete
  76. Anak kak Scarlett ramai tau Yuyu.Lebih 14!Anak murid ngan anak kucing.

    ReplyDelete
  77. kalau anak ramai .... masa kecik mungking susah sikit ,...

    tapi bila mereka dah dewasa dan bekerja ... senang ibu bapa ...

    ReplyDelete
  78. kite pun nk anak ramai ! leh buat team bola sepak. heheh ^_^

    ReplyDelete
  79. dulu2 orang tak kesah sangat pun fasal anak banyak ke sikit ke..
    kalau dulu ada anak 17 biasa je.. skg baru anak 5-7 orang dah tekejut..
    anak tu kan rejeki..

    ReplyDelete
  80. tahniah la buat bakal suami YUYU...tak payahpun nak anak ramai..sekali keluar kembar 4...4 kali keluar..dah boleh lawan makcik beli nasi lemak tu 16..wokay pe..ada extra 2..

    ReplyDelete
  81. berabi lepuk la..haha..

    haiz..sape farhana malek tuh...

    da potong fiq..

    uwaa

    ReplyDelete
  82. gua nak paling ramai 4 jer kot..hahaha


    takyah nak pergh!! sgt k..


    ang 2000 ke atas..sepak kang

    ReplyDelete
  83. hanisa sabrina : huhuhu susah la nak capai banyak tu ^^

    ReplyDelete
  84. solo molo : heheheh.. yuyu ni tak tahu la mcam mana... takut ada masalah kesihatan saja T_T

    ReplyDelete
  85. atiEy_[azHa]: heheheh.. macehhh! sudi singgah belog naif yuyu ^^

    ReplyDelete
  86. Mira Amirudin : yuyu pun kalau boleh nak ramai ramai ^^ tapi semua nya berantung kepada rezeki juga~

    ReplyDelete
  87. fRaMe+LenSeS : pehhhh! mamppp la yuyu cenggituu! wuuuuu T_T

    ReplyDelete
  88. nuruashia : hahah.. same same kita meramaikan bilangan anak yee ^^

    ReplyDelete
  89. Scarlett O'Hara : bhahahah! yuyu pun banyak gakk! anak patung! huhuhu~

    ReplyDelete
  90. eyna azmi : heheh.. kannn~ pikir masa depannnnn~

    ReplyDelete
  91. lady dayana. : yuyu nak bagi semua masuk AF satu musim :p

    ReplyDelete
  92. FarhaNezam : hehehh.. kawan yuyu cakap, anak ramai macam memalukan.. puihh~

    ReplyDelete
  93. abadi romeo: hahahah.. yuyu ni kecik la abang oiiii ^^

    ReplyDelete
  94. fiq : hahahah.. tadi dia komen entry yuyu samapi berapa banyakkk.. hahahah~

    ReplyDelete
  95. Ujang9897 : 4 je??? 8 la nyahhhh ^^ hahahah..


    hamboiiiiiiii....

    ReplyDelete
  96. Alhamdulillahhhh ^^ siap juga reply komen orang :)

    ReplyDelete
  97. first time komen. haha. selama ni jadi silent reader je. check it out yuyu.

    http://penyuagar.blogspot.com/2011/03/yuyu-zulaikha-dan.html

    ReplyDelete
  98. rasanyer faktor tue betul kowt... lagipun sekarang ni barang-barang bukan murah macam dulu-dulu...

    ReplyDelete
  99. uwaaa...pas post bende bawu..fiq nk komen banak2..haizz...

    ReplyDelete
  100. suka jugak anak ramai2. riuh rumah. pastu takdela kalau dh tua nanti sunyi. tapi saya pun tak kahwin lagi walaupun org dulu ckp umur 16 dh boleh kawin :p

    nanti bila dh kawen baru pikir pasal anak.
    :D

    ReplyDelete
  101. lina skrg 18tahun, umo 28 bru kawen. ad sepuloh tahun lagi nak pikio neh :P hak hak hak

    ReplyDelete
  102. ina : hhahaha..tpu je 18..wakaka

    ReplyDelete
  103. oh sungguh banyak...
    yang pernah OE dengar... 17 orang...
    kawan OE sendiri... adik beradik dia ada 17 orang...
    abang dia 20 tahun lebih berbanding umur dia...

    orang dulu sihat2..
    orang sekarang je agaknya tak berapa nak sihat...

    OE pun kalau boleh nak anak ramai2...
    sebab adik beradik OE sikit... jadi nak meriah, OE nak banyak anak...
    hehhe...
    (n_n)

    ReplyDelete
  104. akak anak sorang je..
    nak tambah tunggu 2 tahun lagi..
    sekarang??
    malas!

    ReplyDelete
  105. yuyu beranak 11 org..bleh buat tim bola..heehhehe....

    ReplyDelete
  106. woww. ramainye ank mokcik tu kak yuyu. rezeki ank yg melimpah kuah, eah ruah . hee. kalo kak yuyu dpt baby byk2, mesti sume comel cm kak yuyu ;D

    ReplyDelete
  107. kalo saya, nak anak ramai.. ramai2 lah best.. nak anak kembar yg pasti :)

    ReplyDelete
  108. nak ramai2 jugak sbb itulah anugerah terindah buat kita ni haaa..di hari tua nanti xderlah kita duk sesorang jerkan..tiap2 raya pun meriah..org kata time kecik2 ni mmg ler susah nak jaga tp bila dah besorr..sumenye akan jadi indah..aset dunia akhirat ni..


    hi fwenz!! keep it up blogging ya!! Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

    ReplyDelete
  109. org dulu2 anak 11 pon mampu bela sampai besar kan2x hu3

    ReplyDelete
  110. anak?
    mude lg nie... klu saye kawen la kan... saye nak anak at least 5 and maximum 5..hihihihihi..:)

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)