Monday, January 17, 2011

jangan salah memuji ye murid murid

Assalamualaikum korang :)

tertarik dengan satu ayat Quran ni : Firman Allah :

''dan hendaklah kamu bertolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolongan pada melakukan dosa (maksiat), dan pencerobohan dan bertakwalah kepada Allah, kerana seseungguhnya Allah Maha Berat azab seksa-Nya ( bagi sesiapa yang melanggar perintah-Nya)" [al-Maidah:2]

ayat ni sangat menegaskan yang Allah sangat lah menyeru kita supaya mengajak kepada kebaikan dan mejauhkan dari mengajak ke arah kejahatan. oh tidak, rasa macam ustazah la pulakkk. eheee..

yuyu teringat lagi Ustaz yuyu cakap masa di kelas Legal Maxim semester lepas. contoh nya, yuyu buat sendiri la.
dengar kate yuyu ye sayang sayang :p
jangan kita memuji orang yang berbuat dosa. makin kita memuji, makin la dia buat dosa. contoh nya: kamu lihat A pakai seksi, dan kamu memuji nya "wahh, cantik baju ko ni Mariah Coroy!". dia jawab "aww, thanks, Mariah Coroy kate kannn~" esok lusa, dia akan mengulangi dosa nya lagi, maka di sini, dosa, kamu juga akan terima.
selain itu, apabila kamu melihat seseorang tengah marah, dengan marah yang amat sangat pada seseorang. contohnya. A: "aku benci dohh ngan si Meon Gelendut sengal tu, nak je aku lempang dia terkangkang" kita: "ye arr, dia tu memang arr, sengal betul!" jadi, situasi ni, kita mennaikkan marah si A tu lagi. marah kan satu amalan syaitan, berdosa apabila kita mengapikan sesama kita, jadi sini, kita akan berdosa, apabila si A tadi, terus marah pada si B.
contoh lain, bila kawan kita nak dating,"aku nak pinjam kete ko arr, nak g ngedate ngan balak aku". kita :"amik arr, aku memang beli kete nak bagi ko pinjam pon". kan dah dapat dosa dari tu. bersubahat dengan sesuatu dosa.

wuu! tanpa yuyu sedar, banyak sudah yang yuyu buat selama ni. lagi lagi, contoh yang pertama. hmm. takutnya. kadang kadang, semua tu, kita buat tanpa sedar, sebab, kita selalu buat macam tu. dah macam sebati dengan diri kita. ye la ye la. kita slow slow ye lepas ni.

lepas ni, kalau kita tengok kawan kita rajin study, cepat cepat kita puji dia tau! heheh.. semoga dia rajin lagi. nanti InsyaAllah, dapat la sikit pahala kan dari Allah. Allah kan Maha Pemurah :) aminnnn

terima Kasih sudi bace :)

SHARE:

26 comments

  1. terasa la...hehe..^_^...try tuk berubah slow2..

    ReplyDelete
  2. hee..pujian juga kadang2 boleh menyebabkan fitnah dan dosa..:-0 terpikir juga.."sometimes silent is better than talk and smile is a greater praise than speech" :-p

    ReplyDelete
  3. terbaek la..respek ang lah uu!

    haha

    ReplyDelete
  4. tnSky: tu la... kunk tak puji, kate kita sombong pulak T_T

    ReplyDelete
  5. hehe, same, terasa. :D

    kdg2 ada yg mntk puji jgk, tp kita tau bnda tu slh, so plg baik kita diam n snyum je. ^^

    ReplyDelete
  6. Takutlah kita pada azab Allah kan. Sesungguhnya janji Allah itu benar...

    p/s: slm kenal

    ReplyDelete
  7. klu puji yuy cmni boleh?
    "bagus cik yuyu ni, da bertudung skang, makin manis wa tgk"

    boleh ker idak??:P

    ReplyDelete
  8. klu puji yuy cmni boleh?
    "bagus cik yuyu ni, da bertudung skang, makin manis wa tgk"

    boleh ker idak??:P

    ReplyDelete
  9. CEO suratan kebetulan : hikhik... tu bole! tu boleh!

    ReplyDelete
  10. em... boleh jerk nak memuji cam contoh pertama tu.... tapi dengan nada berbaur sinis atau sindir manis..... baru terus masuk ke hati.

    ReplyDelete
  11. Menarik entri ni... setuju sangat... Yuyu nak join contest Ammar tak? Jom join kat sini:
    http://jomklikblog.blogspot.com/2011/01/rm-300-untuk-follower-bermula.html

    ReplyDelete
  12. Ehhe . Betoi betoi . Kekadang tak sedar kita bersubahat .

    ReplyDelete
  13. eh btol la, saya paling tak suke ngn orang yg suek jadi batu api, ish

    ReplyDelete
  14. salam yuyu...semoga kita menjadi seseorg yg berguna dan berjasa kn...
    jgnlah kita bersubahat dgn perkara2 yg x elok...:)

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)

Blogger Template Created by pipdig