HOME                 ABOUT ME             CONTACT               COLLABORATION                DARAYU

Saturday, January 29, 2011

Jagalah aib sesama kita, Allah akan menjaga aib kita. insyaAllah

Assalamualaikum

yang tengah tu la Ustazah YuyuZulaikha.. muahahaha.
"Barangsiapa yang menutupi aib saudaranya sesama muslim maka Alloh akan menutup aibnya pada hari kiamat. ( Hadits Riwayat Bukhari dan Muslim)

Aib? apa itu aib? Aib adalah malu. Malu bukan malu seperti berhadapan dengan bakal mak mertua atau malu apabila di puji dek kawan kawan sampai pecah bontot! tak tak

aib ini adalah perasaan malu yang tidak di kehendaki. semua orang akan ada aib nya sendiri. jagalah aib sesama kita. kerana Allah akan menjaga keaiban kita.

apabila kawan kawan kita kena serbu dek Jais, kita :
Melah: sokseksoksek, tahu tak, Jenon tu kena tangkap dengan JAIS! haa! padan muka dia!! aku harap sangat!
Munah: haaa~ padan muka! aku memang suka la! jom bagitau si Tipan, Leman, Karim dan Junah!

kesian nya si Jenon tadi. kesian jugak keluarga dia. malu kan. apa rasa kalau aib kita orang buka macam ni. kadang kadang bukan salah kita.


Gossip Buruk Di kalangan Artis:
Murah: haaa!? Fashiha Sandra dan clash dengan Jojoi! padan muka!! aku kena hapdet kat belog aku ni!! boleh jadi isu hangat!!

kesian si Fashiha Sandra tu. dah clash, media papar kisah dia. malu dia. kita pulak hapdet dekat belog pasal dia. dosa satu kita buka aib dia. dosa lagi bertimbun timbun bila orang lain baca. sorang bace? kalau beriban?


Buka Kejahatan Orang :
Berahim : ehh, ko toksah la kawan dengan Talib tu! dia tu kaki pompuan! terukk! ko jadi cam dia baru ko tau!
Pian : uishhh! simpang enam jalan semarak la! tak hengen aku lah kawan cam orang tu!

apa salah nye kita berkawan dengan Talib tu, dan ubah dia. doa ke, ajak ke arah kebaikan ke.


Panggil Dengan Panggilan Yang tidak Disenangi:
Limah: wehhh Timah Gelendut! mari sini dikau!
Timah: asal ko panggil aku Gelendut?
Limah : sebab badan ko gemok cam gelendut!
Timah : sampai ati ko! aku nangiss! T_T
apa perasaan kita pabila orang panggil kita "ketot" ke, "tiang" ke, apa apa la yang tak di senangi.


Menyebarkan Aib:
Dereman: Saud, ko nak tak video 32SX ni! pehhhh! best gilee wehhh! aku tengok sampai tak tidur patbelas hari wehhh!
Saud: ko boleh pulak tanye! bagi arr! ko buat tak tahu pulak aku! jup g aku nak bluetooth kat henset Karim, Harun dengan Sood pulak

satu sebar, dosa, dua sebar, dosa dosa, sebar sebar sebar, dosa dosa dosa..

Membuka Aib sendiri:
Dogol: apehal ko upload gambar ko minum air kencing setan (arak) kat fesbuk?
Dagul: wehhh! hebat wehhh! ko ni! tak Remaja la!! tak cool!
Dogol: cool kepala hotak ko!

ni selalu jadi sekarang, upload gambar dengan shisha la, gambar tengah minum arak la, gambar pakai tangkal setan la.. hmm



Dah la.. sekadar entry ringan untuk muhasabah diri sendiri dan perkongsian bersama rakan rakan ^^


terima kasih sudi bace ye :)

40 comments:

  1. akak setuju sesangat...kita manusia bersifat baharu, bukan sempurna...kan?

    ReplyDelete
  2. yuyu zulaikha :betol3 .. atien sllu tgok gmbr yg x senonoh kt dalam FB tuh ..

    ReplyDelete
  3. erm...alamak mak..dh pggl yuyu nyah..cmner nie..hee

    ReplyDelete
  4. Rockstar Chan : heheheh ^^ mekasihhh.. saje je post ^^

    ReplyDelete
  5. cikgu : heheh.. ape yang buruk, tinggal, yang baik, amik ye :)

    ReplyDelete
  6. atien : heheheh.. biasa la tu, kadang dorang tak tahu :)

    ReplyDelete
  7. ujang : haaa! nyah! belanja yuyu makan Mekdi Pat ratus ringgit dulu!! hahah
    (rilekk arr)

    ReplyDelete
  8. she's retarded : wuuu T_T sayangg.. tuka name la...

    ReplyDelete
  9. panggil dgn panggilan xdiingini;
    peehhh..da lame org pnggil kte gemok, bulat dan sebagainye..dose eh rupenye org2 itu? wahwah..

    ReplyDelete
  10. wahhh...yuyu dah jadi ustazah...ustazah comel dahh... :))

    ReplyDelete
  11. best kot bukak aib orang.kutuk2 orang,maki orang,hina orang..best !

    ReplyDelete
  12. oh suka ini. terutama nama2 yg berkenaan. comel. ;)

    ReplyDelete
  13. kalo ustazah camni..aku nak jadi anak murid secare rela ni..

    ReplyDelete
  14. amira : hahah.. kalau amira ok, ok je la :)

    ReplyDelete
  15. woot woot : hahah.. woot suka tak pe la ^^

    ReplyDelete
  16. jijiyu : kena bayar arrr! suka rela pulakk! sehari pat ringgit nam posen !

    ReplyDelete
  17. Huhu..moga jadikan panduan and iktibar tuk kite semua..brubah lebey baik di mase hadapan..amin.. :)

    ReplyDelete
  18. yupp , kalau nak cakap yuyu comei boleh ? wee~ :p

    EHH yuyu dok langkawi kan ? nak g langkawi jln2. huuk :P

    ReplyDelete
  19. huhu..itula kan..bab2 aib ni cepat tersebar..pantas dan efisyen jer..


    btw,header iqbal tu ada kawan tolong buatkan..iqbal xpandai pun =P

    ReplyDelete
  20. tomato : haaaa.. hak tu kena cakap selalu. muahahahaha

    ReplyDelete
  21. anak uncle azhar : hehhe.. tu la.. kita tak sedar

    ReplyDelete
  22. nice entry yuyu~
    bila dh kuar entry mcm ni barulah terasa insaf sikit

    kekadang kita ni bukan sedar ckp2 dah buat aib org

    wallahualam..

    ReplyDelete
  23. tukang sebar aib ni nak kene batang hidung sendir baru die terkebil2 nak sedar..

    ReplyDelete
  24. aku mmg org yg x jaga aib org ok
    aku ske kutuk artis2 tu

    btw aku nak tanye
    pemakaian hijab yg tutup mulut tu
    dituntut dlm islam ke ?

    ReplyDelete
  25. ya ustazah..selepas ni ieqah janji entri ieqah akan recheck sama ada de mengaibkn org atau tidak :)

    ReplyDelete
  26. pandai nyee yuyu menasihati...
    aishh! tamo la jadi camtu...
    buka aib orang lain umpama dedahkan aib diri sendiri pada orang lain..

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)