HOME                 ABOUT ME             CONTACT               COLLABORATION                DARAYU

Wednesday, January 12, 2011

catatan untuk di kongsi pepagi buta

Assalamualaikum korang! :)

selamat pagi. bangun pagi untuk buat assignment. penat betul dengan assignment tak sudah sudah ni. buka buku nota kecik. yang selalu yuyu guna untuk tulis nota bila Ustaz yuyu bebel kat depan.

ada benda yang nak di kongsi. mungkin ada setengah dari korang, dah tahu kan. tapi, ni untuk yang tak tahu. rahsia .. hikhik (buat saspenn je).

nak kongsi pasal solat jemaah kat masjid la. tak pun surau. seorang ketua keluarga yakni suami kalau nak keluarga mereka insyaAllah bebas dari fitnah ke, di mengata dek orang ke, hasad dengki ke, elok la laki tu g solat subuh jemaah kat masjid. bace la juga Mathurat. sebab Mathurat ni kan doa Rasulullah SAW.

solat jemaah pada waktu asar pulak, bagi kita kita yang berkeluarga nanti, mintak la si laki tu solat jemaah asar kat masjid. hikhik. amalkan surah Ar-waqiah selalu. sebab surah al-Waqiah kan, surah untuk memurahkan rezeki. dan buat la solat Dhuha, di mana solat Dhuha ni, pembuka pintu rezeki. rezeki ni cari je kita tiap pagi.

bab bace quran ni, ada sikit yang yuyu catatkan kat buku yuyu. antara surah yang kita kena amal kan pembacaan nya, Al-Waqiah supaya dimurahkan rezeki, surah Al-Rahman supaya kita di jodohkan dengan orang yang kita nak, supaya kita senang di mata orang juga.

surah Ibrahim pulak, sesuai di amalkan untuk student macam yuyu ni, untuk keberkesanan otak, supaya lebih cerdik tak dungu je! huhu. surah Muhammad, untuk mendidik jiwa supaya lebih membawa ke arah kebaikan. dan tak la nak buat benda buruk je. InsyaAllah

tu la serba sedikit yang yuyu sempat catit masa Ustaz yuyu syarah kat depan. nak lebih detail, insyaAllah, yuyu try cari sikit tak pun paw Ustaz yuyu.

dah bace, jangan la lupa usaha kan. asyik doa saja, bace surah saja, pergi masjid saja, usaha seciput, nak dapat apa? dah tu, istiqamah la (berterusan). buat hari ni, esok, lusa, lepas tu muak, malas. macam mana?

kalau ada apa apa yang lain boleh di kongsi, kongsi la ye :)


terima kasih sudi baca :)

23 comments:

  1. terma kasih atas perkongsiaan yang sgt berguna ini... semoga kita senantiasa beriman padaNYA...aminn

    ReplyDelete
  2. jgn lupe juge surah almulk.
    surah alkahfi juga utk menghindar diri dr fitnah dajjal

    ReplyDelete
  3. hehe..bagis tol entry ni..nak gitau jugak..kalo kite bace quran waktu pagi..insyaALLAH..kepale hotak tu jadi lagi tajam..ehehe..saye keje pendidik bese2 je.. join le kontest tu yuyu..kritik je pe pon..tak kesah langsong..ehehe

    http://nesloo.blogspot.com/2011/01/dengan-ini-aku-menggatal-nak-buwat.html?showComment=1294816091423#c5723326164720545107

    ReplyDelete
  4. surah al-waqiah
    pia selalu amalkan
    sbb makcik kata byk fadilat dia..
    slh satu utk rezeki
    ye setuju sgt,,,

    ReplyDelete
  5. mofidhaouse: ala.. saje kongsi je :) aminnn

    ReplyDelete
  6. tips yg sgt2 baik,esp surah rahman..hehe.. :D

    ReplyDelete
  7. tips yg baik..

    btw ko sngt cun ah..

    ReplyDelete
  8. saharina: heheh.. sikit je tu.. amal tauu:)

    ReplyDelete
  9. jijiyu : yeahhhh! student ok la amal kan.. tak bengap sangat nnti ..

    ReplyDelete
  10. sis nurul : wahhhhh! same same sis cantikkk!

    ReplyDelete
  11. pia : heheheh.. betulll :) yuyu bace lepas solat je :P

    ReplyDelete
  12. hamzah : heheh..
    ohh.. diri kuh cute. malu nya :')

    ReplyDelete
  13. nice entri..thanx yuyu 4 sharing :)

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)