HOME                 ABOUT ME             CONTACT               COLLABORATION                DARAYU

Wednesday, January 26, 2011

berhati hati dengan pujian yanng di terima

Assamalumualaikum korang :)


hari ni yuyu nak bertukar ke mood Ustazah Yuyu. baiklah murid murid. pelajaran kita hari ini adalah :

"Berhati hatilah dengan orang yang memuji kamu, dia mungkin akan membawa kamu ke arah kejahatan, hargailah orang yang memaki kamu, mungkin dia akan membawa kamy ke arah kebaikan"

bagus kan kan kan ^^ rasa tak sabar nak kongsi ilmu yang yuyu belajar dalam kelas Entrepreneurship tadi. Kata hikmah ini sangat sesuai di gunakan dalam kehidupan seharian kita.

kalau kita muhasabah diri kita balik, hidup kita penuh dengan orang yang suka memuji kita. pantang bagus sikit kita buat, puji melambung lambung. apa lagi reaksi kita. takkan la dah dapat pujian pehh-ko-buat-bontot-aku-kembang-pat-inci-la , takkan kita tak bangga kan.
berkawan lah dengan iklas ye murid murid ustazah yuyu ^^
bila dah dapat puji makin la kita pulun nak buat sesuatu yang dapat di puji. tapi kita tak sedar, di sini, timbullah RIAK. di mana riak akan membawa kita ke arah keburukan. membawa kita ke arah sombng dan takabbur. mula la nak hidung tinggi seinci dengan kawan kawan. mula la jalan mendada kan. nauzubillah.

tapi dalam hidup kita, tipu la tak ada orang yang membenci kita! aci kerat rambut la kalau korang cakap tak ada sape pun yang tak suka korang. sedangkan Heliza yang tak bersalah, pun kena benci oleh orang. yuyu? seperti manusia lain. yuyu pun ada orang yang tak suka yuyu. lumrah hidup kan

setiap kali yuyu kena maki, yuyu kena kutuk, di benci, di lupa kawan, semua la. sama seperti korang. tapi bila kita ada orang yang maki maki kita, dari situ la kita nak akan sedar, kita bukan lah manusia yang sempurna. ada yang sukakan kita, ada juga yang membenci kita.

dari sini, kita akan belajar cara merendah diri dan menjauhkan diri dari bongkak.kita akan kembali fitrah hidup kita balik. kita akan sedar kita adalah sama. kita ada membenci orang, dan orang ada membenci kita. dan terima kasih la kepada musuh kita yang memaki hamun tek ketahuan hala tu. di dah buatkan kita berfikir dan kembali kepada yang asal.

dapat tak korang faham sekarang kan. ada apa pada pujian kalau dia hanya akan binasakan kita. dan kita patut redha dengan kutukan orang, mungkin tu akan buat kan lebih bagus dari sebelum dan membuatkan kita tak riak.

cecehh.. macam nak bagi ceramah agama la pulak kan. baik la. lepas ni tok sah la kalau kawan kita puji kita "wehh mat, ko nye henpon semat arr" pangggggg.. kita penampao dia "wehh, ko puji aku ye karim! ko nak bawa aku ke arah kejahatan ek! amik ko penampao aku!"

bila ada ada orang kutuk korang pulak "ko ni sameon! ko memang terok, tidor patblas jam, bangun dua saat tidur balik!" kita dengan rendah diri jawab "mekasih arr ko yang memaki hakuh, aku sedar. aku redha. dengan ini aku tambah mase tidur hakuh. dari patblas jam, jadi pat belas setangah jam"

hampeh la kalau macam tu kan. dah. nak melayan lagu Grason Chance kejap. rasa terpana dengar suara merdu dia.

terima kasih sudi baca ye :)

61 comments:

  1. mmg betoi tapi nak puji gak..
    KAMU COMEL! ini betul bukan main2 haha

    ReplyDelete
  2. pujian membuat kita dihargai
    kejian membuatka kita rasa rendah diri.

    ReplyDelete
  3. so sweetla ustazah nie~
    bAiklah~so lepas nie bole lah berhati2 ble org puji~~

    ReplyDelete
  4. mmg pon..kalo hidup termakan puji je..mmg boley dapat penyakit hati..macam riak.bongkak sombong..
    aku tak idop dek puji..tak mati dek keji..

    ReplyDelete
  5. ala.. kalau orang puji, time je ngan ati terbuka.. just jangan leka or riak lak r ngan pujian 2 ye =)

    ReplyDelete
  6. walau sekecik kecik perkara yg terjadi tu ade hikmahnye.. tuhan kan maha mengetahui ape yg terbaik utk manusia ni.. :)

    eh, awk ni mcm familiar je.. tapi lupe la kat mne penah tgk.. huhu

    ReplyDelete
  7. ompuan lau da riak pahtu jln mendada memg laki tunggu ^^

    ReplyDelete
  8. btol3..nk kwn kene pndi pilih..kalu slh pilih terseksa nti..hehe

    ReplyDelete
  9. kalau nak puji kena la hati yang ikhlas kan..~ ;D

    ReplyDelete
  10. sgale puji-pujian hanya tuk Dia. tu diaaa~ xD
    tp kamu comey lar, nk tarik pipi tikit bley x? haha! =PP

    ReplyDelete
  11. betul, kita kena la jujur bila brcakap. jgn asyik nk amek hati je kan. :)

    ReplyDelete
  12. sabar lah yuyu.. manusia ni memang tak habes denagn perasan hasad dengkinya.. tak boleh tgk org lain senang..

    jadikan setiap kritikan.kutukan itu sbgai pemangkin semangat yuyu

    ReplyDelete
  13. terima kutukan orang dengan hati terbuka tu lagi bagus dari terima pujian dengan hati yang riak.

    ReplyDelete
  14. antar ko yang chantek n mcd.....aku fokus lebih ngan mcd daaa....hehehe....pa lagi jom makan prosperity bager!!

    ReplyDelete
  15. sukalah ayat tu... nak buat status kt fb laa :P

    ReplyDelete
  16. henpon mmg bleh bawa kearah kejahatan pun
    kan skang ni byk remaja melayu buat video 3gp
    hahah
    mmg wajar la mat tu penampor kwn dia

    ReplyDelete
  17. Suka sgt bila kena puji. Tp tak adalah sampai riak. Syukur sgt sgt dpt pujian :)

    ReplyDelete
  18. nak puji yuyu la . sila lempang ceq . ekekeke :P

    jom la join GA ceq ! :)

    ReplyDelete
  19. abadi : heheh.. sebab tu la tajuk hahati dengan pujian ^^ bukan jangna memuji

    ReplyDelete
  20. cekodok : tak lehh.. cekodok je boleh....

    ReplyDelete
  21. rohayatie : mueheheh.. ustazah la sangat kannnn :p

    ReplyDelete
  22. kay_are : tu la... sebab tu hati2 dengan pujiann.. bukan jangan memuji ^^

    ReplyDelete
  23. meuz : uishhh~ ape pulakk.. saye ni hidup tak berdunia ngan orang.. :p

    ReplyDelete
  24. amira : muahahahh! taoo tak pee.. oo.. patut la selalu kena puji! tak gune!

    ReplyDelete
  25. jay : heheheh,... saye kawan yang baek ^^

    ReplyDelete
  26. bantal : taoo tak pee! cepat puji yuyu!! ^^

    ReplyDelete
  27. fariehan : sila puji saye belambak duluuu ^^

    ReplyDelete
  28. izamir : hehehe.. ok ok ^^ hiduppp kann~ lumrah

    ReplyDelete
  29. firdaus : muehehehe ^^ bagus enn ustazah yuyu ni ^^

    ReplyDelete
  30. ahmad : wuuuu T_T tao tadi padam logo mekdi tu.... T_T

    ReplyDelete
  31. syamimi : mueheheheh.. pastu puji yuyu sikit :p

    ReplyDelete
  32. rabiatul : heheheh... terima dengan hati humble ^^

    ReplyDelete
  33. yuyu.........
    serius... pic yuyu kali ni....
    chumel.......
    alamak..terpuji pulak.....
    ;)

    ReplyDelete
  34. Kah3x~ (Evil laugh)

    Semua dari penerimaan kita, segala pujian, segala kutukan, jika kita terima dengan positif, insyaAllah, itulah alat muhasabah diri..

    Cuma, jngan kita terima semua tu bulat2,mcm yang Yuyu katakanlah juga, part pujian tu.. tp part kutukan, kalau tidak benar, kita pertahankan diri kita, kaau betul, amk yg positif..

    erk? terpanjanglah pula,tahu2 jak la, 1st time drop komen, haha.. sudahla intro gelak syaitan, ahakz..

    ReplyDelete
  35. ok2...nak kutuk yuyu..

    " yuyu nie nyah la...."

    ReplyDelete
  36. Alolo sweet nya Yuyu posing. Haha
    adat lah manusia kann, pantang nampak orang senang sikit

    ReplyDelete
  37. yuyu....si pendekar tu ade selitkan pic yuyu kat entry dia di sni..hehe...

    http://pendekarberkuda.blogspot.com/2011/01/dia-ingin-bantu-tapi-pendekar-tolak.html

    ReplyDelete
  38. mofiDhouse : alaa! yuyu dah terBongkak dan takabbur dah ni! T_T

    ReplyDelete
  39. are tks : heheheh... ni hanya entry meng share saje.. mekasih sudi singgah belog saye :p

    ReplyDelete
  40. ujang : sampei ati kaooo T_T jadi nyah betul la cenggini!

    ReplyDelete
  41. cammy : ooooo.. pendekar ni nak kena ni! ^^

    ReplyDelete
  42. DLA LBH SUKE ORG KUTUK KOT DR KENE PUJI..SBB DULU DLA PNH JAUHKAN DIRI DR SORG CIKGU SBB PUJI MELAMPAU KAT DLA..JADI, MEH KUTUK DLA CEPAT..HAHAHA

    ReplyDelete
  43. ada jenis puji yg mendorong ke rah dosa..mcm "wey cntik kau pakai baju ni"..sdg kn bju tu seksi.. hahaha..lps ni meh kutuk "bapak buruk kau pakai baju ni,dgn bdn bekurap"..hahaha..agak2 kena penyepak tak cucu nenek?

    ReplyDelete
  44. salam, saya sokong pendapat yuyu, memang manusia mempunyai hasad dengki dan jenis x boleh tgok orang laen senang. sampai bila nak ada sifat macam 2, kalau x berubah sampai bila2 pn bangsa kita x kan maju. sifat paling ketara antara kita ialah suka menjatuhkan orang laen ( contoh orang baru nak up macam heliza )saya sgt tertarik trhadap entry yuyu nie. saya sokong 100% pendapat yuyu Blog Bebas

    ReplyDelete
  45. ok..puji sekarang jugak..! yuyu comel..~ ^_^

    ReplyDelete
  46. Mari Maki YUYU laaa coz nk mbawa kearah kebaiiikkkan..hehe

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)