Monday, February 15, 2010

tersentuh nya :'(

yuyu ada terbaca 1 artikal lepas dinner dengan family yuyu. tajuk nya "inilah hidup kami sekeluarga". tajuk nya biasa saja,. yuyu selak la mukasurat baru.. tapi terdetik untuk tahu apa sebenarnya psal tajuk tu.. bila dah baca, rupa nya pasal 1 keluarga di sebuah kampong kecil jaoh di sabah. keluar habis air mata yuyu! cerita ni mengenai makcik embut, ada 7 orang anak.. 2 org mati sudah.. sorang mati masa umur 2 tahun, sebab nye gizi tak seimbang, sorang lagi mati sebab jatuh sungai, masa dia umur 8 tahun. (!_!) tinggal la dorang 6 orang. suami makcik embut dah ceraikan dia.. bayangkan, setiap hati,dorang just makan ubi, tak pon pucuk paku. nasi pulak,seminggu sebulan.. makcik embut just jual tanaman, (bayam, ubi, pucuk paku, serai, cili,n ntah la ape lagi).. kadang2 orang beli, kadang tak da orang beli.. dia jual seluruh kampong.. anak2 mak cik embut tak sekolah dah. yang laki amik upah bersih ruamh orang. 1 rumah $2 :( berbaloi ka?? 2org lagi plak, cari ikan.. untuk jualan & makan 1 keluarga. sorang lagi ada dengan makcik embut..kecik lagi.. baru 3 tahun. bantuan pulak, tak pernah dia dapat. baju pulak dah 3 tahun takda yang baru.. tapi ape yang yuyu respek ngan makcik embut, dia cari jaga kebersihan rumah dia.. & dia cari duet untuk hantar anak dia untuk belajar pasal agama.. macam2 lagi. semua untuk anak2 dia.. bulan lepas, dia cari duet untuk belikan anak2 dia aiskrim.. kata dia, kecik2 dulu, makcik embut suka makan aiskrim, mesti anak2 dia pon suka, dia cari duet untuk semua tue.. :'( hmm.. nape la ada orang yang daif kat dunia ni.. :(
SHARE:

3 comments

  1. tak semua orang bernasib baik kan? wafa bersyukur drngan apa adanya :)

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)

Blogger Template Created by pipdig